Μήπως αντί για τέλη κυκλοφορίας να πληρώνουμε… ΕΝΦΙΑ;

2
|

Ο κακός χαμός έγινε με τα νέα τέλη κυκλοφορίας 2016 μερικές εβδομάδες πριν ανακοινωθούν, με αποτέλεσμα να πέσει η αγορά του αυτοκινήτου και να δημιουργηθεί ένα αλαλούμ, ουσιαστικά για το τίποτα. Εκατομμύρια ιδιοκτήτες αυτοκινήτων άκουγαν καθημερινά ότι θα γίνουν μεγάλες αυξήσεις αλλά και μειώσεις και ότι θα καταργηθούν τα μηδενικά τέλη για όλους.

Εν τέλει οι μειώσεις που έγιναν στα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί έως το 2000 και με κινητήρες έως 1.600 κ.εκ. -που είναι η πλειοψηφία- είναι αστείες (έως 15 ευρώ), ενώ για τα ταξινομημένα μεταξύ 2001 και 2005 δεν άλλαξε τίποτα στα «δημοφιλή» κυβικά εκατοστά. Παράλληλα για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί μεταξύ 2006 έως και 31/10/2010, οι αυξήσεις στα μικρομεσαία κ.εκ. έφτασαν τα 15 ευρώ.

Το όφελος της απαλλαγής των τελών κυκλοφορίας διατηρήθηκε για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί από 1/11/2011 και εκπέμπουν έως 90 γρ./χλμ., ενώ όσα εκπέμπουν μεταξύ 91 και 100 γρ./χλμ. CO2 θα πληρώσουν 0,90€/γρ., δηλαδή έως 90 ευρώ. Πολύ μικρές είναι οι επιβαρύνσεις για τα υπόλοιπα οχήματα που εκπέμπουν από 101 γρ./χλμ. CO2 και άνω.

Χιλιάδες όμως ήταν οι αγοραστές νέων ντίζελ κυρίως αυτοκινήτων και κάποιων μικρών βενζίνης, που εξαπατήθηκαν για ακόμα μία φορά από τις κυβερνήσεις και από εκεί που δεν πλήρωναν τέλη κυκλοφορίας, τώρα θα πληρώσουν. Θα θυμάστε τι είχε γίνει το 2009 με τη μείωση των τελών ταξινόμησης, όπου πολλοί έσπευσαν να πάρουν αυτοκίνητα με πολλά κυβικά και μετά καλούνταν να πληρώσουν φόρο πολυτελείας, τεκμήρια, ακριβότερη βενζίνη και υψηλότερα τέλη κυκλοφορίας.

Άλλο τόσο άδικο είναι να πληρώνει ο κάτοχος ενός παλαιότερου και πολύ χαμηλότερης αξίας αυτοκινήτου πολλαπλάσια ποσά για τέλη κυκλοφορίας. Για παράδειγμα ένα Fiat Punto 1.400άρι δεκαετίας πληρώνει 240 ευρώ τέλη, την στιγμή που ως μεταχειρισμένο πιάνει γύρω στις 3.000 ευρώ, όταν μια ολοκαίνουργια ντίζελ BMW 116d αξίας τουλάχιστον 24.470 ευρώ δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας λόγω 89 γρ./χλμ. εκπομπών CO2.

Τόσα δισεκατομμύρια ευρώ που μπαίνουν στα κρατικά ταμεία χρόνια τώρα από τα τέλη κυκλοφορίας, που πάνε τελικά; Στους δρόμους που είναι γεμάτοι λακκούβες ή στις εθνικές οδούς που τις χρυσοπληρώνουμε με τα πανάκριβα διόδια; Έστω ας αλλάξουν ονομασία και αντί για τέλη κυκλοφορίας να μετονομαστούν και αυτά σε ΕΝΦΙΑ (Ενιαίος Φόρος Ιδιοκτησίας Αυτοκινήτων) γιατί υπάρχουν χιλιάδες αυτοκίνητα που έχουν γίνει ακίνητα πάνω στους δρόμους και σπάνια βγαίνουν στην κυκλοφορία. Και γιατί να υπάρχουν τόσο μεγάλες διακρίσεις και αποκλίσεις στα ποσά των τελών κυκλοφορίας μεταξύ παλιών και νέων αυτοκινήτων; Είναι σωστό;