Επιτρέπεται να βάζουμε καύσιμο με το μοτέρ αναμμένο;

H διαδικασία του ανεφοδιασμού καυσίμων είναι εδώ και χρόνια, στάνταρ. Οδηγούμε μέχρι το πρατήριο, σβήνουμε τον κινητήρα, ανοίγουμε το πορτάκι του ρεζερβουάρ (ή δίνουμε και το κλειδί για την τάπα), λέμε πόσο καύσιμο θέλουμε (πόσα ευρώ, καλύτερα), περιμένουμε λίγο, πληρώνουμε και φεύγουμε. Απλούστατη αλληλουχία κινήσεων, που συνήθως δεν ξεπερνά το 5λεπτο και συνιστά τη μεγαλύτερη πρόκληση για τα ηλεκτρικά. Θα μπορούσαμε, ωστόσο, να κάνουμε κάτι διαφορετικό;

Να μην σβήνουμε τον κινητήρα, για παράδειγμα. Εκ πρώτης λήψης, κάτι τέτοιο φαντάζει εν δυνάμει καταστροφικό. Παλαιότερα υπήρχε σύσταση, μέσω ενημερωτικών ταμπελών, για απενεργοποίηση του κινητήρα και των κινητών τηλεφώνων κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού. Προφανώς και αυτονόητα, το ίδιο ίσχυε/ισχύει για το κάπνισμα. Είναι, όμως, υποχρεωτικό από τεχνικής σκοπιάς να βάζουμε καύσιμο με το μοτέρ στο «off»; Αεροσκάφη, για παράδειγμα, ανεφοδιάζονται κανονικά και εν πτήσει ακόμα. Τα μονοθέσια της F1 παλιότερα, το ίδιο. Η απάντηση για τα κανονικά αυτοκίνητα μπορεί να φαντάζει αυτονόητα καταφατική, όμως η εξήγηση επέχει αρκετών ερμηνειών.

Στα αυτοκίνητα που χρειάζεται να ανοίξεις την τάπα με το κλειδί, αναγκαστικά σβήνεις τον κινητήρα (αφού πρέπει να βγει το κλειδί από τη μίζα). Στα υπόλοιπα, όμως; Η σύσταση για απενεργοποίηση του κινητήρα δεν γίνεται υπό το φόβο της ανάφλεξης του καυσίμου (της βενζίνης ειδικά) αυτής καθεαυτής, αλλά των αναθυμιάσεων. Ο συνδυασμός αυτών με τον στατικό ηλεκτρισμό, μπορεί να προκαλέσει σπίθα. Μια σπίθα που προσφέρουν εν αφθονία τα μπουζί, οπότε δεν χρειάζεται καν συγκυρία.  Τη συνέχεια, τη φανταζόμαστε. Βέβαια για να συμβεί κάτι τέτοιο, απαιτούνται φορτία στατικού ηλεκτρισμού που είναι απίθανο να συγκεντρωθούν υπό κανονικές συνθήκες και συνδυασμός τους με συγκεκριμένη ποσότητα αναθυμιάσεων, μεταξύ 2% και 8% (αν είναι κάτω από 2% δεν υπάρχει επαρκής ποσότητα μορίων καυσίμου για ανάφλεξη, αν είναι πάνω από 8% δεν επαρκεί το οξυγόνο για ανάφλεξη). Αλλά η πιθανότητα, όσο «τραβηγμένη» κι αν ακούγεται, υπάρχει.

Πιο πιθανό είναι να μπερδευτεί ο εγκέφαλος και να ανάψει η ένδειξη του check engine. Η εισροή καυσίμου με το μοτέρ σε λειτουργία δημιουργεί επιπλέον αναθυμιάσεις, τις οποίες μπορεί να μεταφράσει ως σφάλμα ο ανάλογος αισθητήρας. Κι όπως γνωρίζουμε, το check engine «ψοφάει» για λάθος διαγνώσεις από τους αισθητήρες. Σε πιο σπάνιες περιπτώσεις, η ανακίνηση του καυσίμου στο ρεζερβουάρ μπορεί να προκαλέσει μικροαναταράξεις στο κύκλωμα και κατά συνέπεια περισσότερα εσφαλμένα δεδομένα. Χοντρικά, λοιπόν, δεν κινδυνεύει ο κινητήρας από κάποια καταστροφική βλάβη, αλλά δεν χρειάζεται να μπλέκουμε με check engine ή λάθος ενδείξεις.

Οι οδηγοί των υπερτροφοδοτούμενων, ειδικά των βελτιωμένων και κατά τους θερινούς μήνες, έχουν το συνήθειο να βάζουν καύσιμο με τον κινητήρα αναμμένο, καθώς δεν θέλουν να σβήνουν το μοτέρ αμέσως (για προστασία της τουρμπίνας). Καλύτερη λύση, η υπομονή. Περιμένουμε ένα λεπτό να αποφορτιστεί η φτερωτή, ενημερώνουμε και τον άνθρωπο του πρατηρίου να περιμένει, και σβήνουμε δίχως άγχος.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ξέρετε το δείκτη ταχύτητας στα ελαστικά σας;
Ξέρετε το δείκτη ταχύτητας στα ελαστικά σας; …
Ξέρετε τι δείχνει αυτό το τρίγωνο στα λάστιχα;
Ξέρετε τι δείχνει αυτό το τρίγωνο στα λάστιχα; …
Το κόστος των service του Toyota Corolla στη 10ετία
Το κόστος των service του Toyota Corolla στη 10ετία
Πόσα άλογα κόβει το air condition; (+video)
Πόσα άλογα κόβει το air condition; (+video)
Γνωρίζετε γιατί βγαίνει νερό από την εξάτμιση;
Γνωρίζετε γιατί βγαίνει νερό από την εξάτμιση; …
Τι θα συμβεί στο μοτέρ αν «κόψουμε» ταχύτητα σε αλλαγή;
Τι θα συμβεί στο μοτέρ αν «κόψουμε» ταχύτητα σε αλλαγή; …
Γλιτώνουν όντως χρήματα τα ελαστικά χαμηλής τριβής;
Γλιτώνουν όντως χρήματα τα ελαστικά χαμηλής τριβής; …
Γιατί ένας κινητήρας χάνει άλογα; Τι πρέπει να κάνω;
Γιατί ένας κινητήρας χάνει άλογα; Τι πρέπει να κάνω; …
Πόσο είναι το πρόστιμο για off roading σε αντιπυρική περίοδο;
Πόσο είναι το πρόστιμο για off roading σε αντιπυρική περίοδο; …
Νέο Mazda2 Hybrid με τιμή από 18.692 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κάνουν τα Tesla των 1.020 ίππων στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της αστεράτης νέας Mercedes-Benz GLC
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα έκδοση VW ID.3 Prime Pro S (+τιμή)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Διαθέσιμη η «χιλιομετροφάγος» Alfa Romeo Tonale
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai 1.5 e-Power 190 PS
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές και εξοπλισμοί του νέου Kia XCeed
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ελληνική πρεμιέρα για την Alfa Romeo Tonale
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της νέας BMW Σειρά 3 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές και οι εξοπλισμοί του νέου Kia Niro
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Honda Civic στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store