Γιατί οι ντίζελ «πιάνουν» κατευθείαν ρελαντί;

Από τα κατ’ εξοχήν προαπαιτούμενα της εύρυθμης λειτουργίας του κινητήρα, ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες, είναι το ζέσταμα. Ποτέ δεν πρέπει να βάζουμε μπροστά και να φεύγουμε «με τη μία», πόσω μάλλον όταν το θερμόμετρο εμφανίζει ενδείξεις σαν της φωτογραφίας. Εκτός, βέβαια, κι αν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι ντίζελ.

Οι πετρελαιοκινητήρες, εκ φύσεως λειτουργούν σε πολύ υψηλότερες θερμοκρασίες και πιέσεις από τους βενζινοκινητήρες. Τις οποίες, αν ακολουθούσαν τις ίδιες αρχές λειτουργίας με εκείνους, θα έπιαναν -αν το κατάφερναν- μετά από… κανά μισάωρο στο ρελαντί. Ως γνωστόν, οι ντίζελ δεν διαθέτουν μπουζί και αναφλέγουν το καύσιμο μέσω της συμπίεσης, αυτόματα. Εξ ου και οι αντίστοιχοι βαθμοί, που ξεπερνούν σε αρκετές περιπτώσεις το 25:1! Η ανάγκη για αυτανάφλεξη προϋποθέτει την ανάλογη φλόγα (κυριολεκτικά και μεταφορικά) στο θάλαμο καύσης, ανεξαρτήτως συνθηκών. Πώς, όμως, καταφέρνει ένας ντίζελ να ανεβάζει θερμοκρασία τάχιστα, τη στιγμή που όλα τα μέταλλα είναι παγωμένα; Η απάντηση έγκειται στον αφανή, μα τόσο καίριο, πρωταγωνιστή, που ακούει στο όνομα «προθερμαντήρες»!

Ο προθερμαντήρας είναι ουσιαστικά μια θερμαντική ράβδος, που τοποθετείται στο θάλαμο καύσης. Ο ακροδέκτης παίρνει ρεύμα από το κύκλωμα, το οποίο διοχετεύει σε ένα ηλεκτρόδιο και από εκεί σε ένα πηνίο, που καταλήγει στο στέλεχος. Το κάτω άκρο της ράβδου, δηλαδή, που βρίσκεται εντός του κυλίνδρου. Μεταλλικής ή κεραμικής επίστρωσης, διαρρέεται από ρεύμα υψηλής τάσης μόλις γυρίσουμε το κλειδί στη μίζα ή πατήσουμε το start button, φτάνοντας σε θερμοκρασίες που κυμαίνονται -αναλόγως, αν μιλάμε για μεταλλική ή κεραμική- από 850 έως 1.350 βαθμούς Κελσίου! Όλα αυτά, πριν την εκκίνηση του κινητήρα. Για αυτό αν παρατηρήσετε, στο κρύο υπάρχει μια ελαφριά καθυστέρηση μεταξύ της στιγμής που θα εκκινήσουμε το μοτέρ μέχρι αυτό όντως να πάρει μπροστά. Αυτή η φαινομενική υστέρηση οφείλεται στη λειτουργία του προθερμαντήρα, ο οποίος σε αυτό το ελάχιστο χρονικό διάστημα πυρακτώνεται και είναι έτοιμος να θερμάνει το καύσιμο μείγμα άμα τη εισαγωγή του, ώστε εν τέλει να αυτοαναφλεγεί.

Η παραπάνω συνδρομή του προθερμαντήρα αφορά την εκκίνηση του κινητήρα και συνιστά το στάδιο της «προ-πυράκτωσης». Με άλλα λόγια, είναι το αντίστοιχο της γνωστής μας κρύας εκκίνησης στους βενζινοκινητήρες. Όπως εκείνοι, όμως, έτσι κι οι ντίζελ θέλουν ένα άλφα χρονικό διάστημα για να έρθουν πλήρως σε θερμοκρασία λειτουργίας τα μέταλλα. Εξ ου και η ήπια χρήση για μερικά λεπτά. Στους πετρελαιοκινητήρες, και αυτό το ρόλο αναλαμβάνει ο προθερμαντήρας με το στάδιο της «μετα-πυράκτωσης». Η ράβδος συνεχίζει να διαρρέεται από ρεύμα για ένα σύντομο χρονικό διάστημα μετά την εκκίνηση, μέχρι το μοτέρ να φτάσει στη βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας. Κατ’ αυτό τον τρόπο μειώνονται οι εκπομπές ρύπων και η παραγωγή μπλε καπνού, που συναντάμε κυρίως σε παλιότερα ντίζελ.

Με άλλα λόγια, ο προθερμαντήρας είναι ένα είδος μπουζί για τους ντίζελ. Εξ ου και η δυνατότητά τους να μη χρειάζονται αυξημένες στροφές μόλις εκκινούν, όπως οι βενζινοκινητήρες. Συνθήκη που δεν είναι απόλυτη, βέβαια, καθώς ακόμα και οι πετρελαιοκινητήρες «σηκώνουν» ρελαντί σε πολύ έντονο ψύχος, αλλά σε σημαντικά χαμηλότερες σ.α.λ. και για μικρότερο χρονικό διάστημα από τα μοτέρ βενζίνης.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πόσο κοστίζουν τα service του Toyota C-HR;
Πόσο κοστίζουν τα service του Toyota C-HR;
Γιατί το αυτοκίνητο «ουρλιάζει» όταν κάνει όπισθεν;
Γιατί το αυτοκίνητο «ουρλιάζει» όταν κάνει όπισθεν; …
Τι είναι οι σ.α.λ. σε κάθε κινητήρα;
Τι είναι οι σ.α.λ. σε κάθε κινητήρα;
Πώς λειτουργούν τα προγράμματα οδήγησης;
Πώς λειτουργούν τα προγράμματα οδήγησης;
Τι κάνει το κουμπί Auto Hold στο αυτοκίνητο;
Τι κάνει το κουμπί Auto Hold στο αυτοκίνητο;
Τι πρέπει να γνωρίζετε για το Start-Stop του κινητήρα
Τι πρέπει να γνωρίζετε για το Start-Stop του κινητήρα …
Ποιο είναι καλύτερο: Kαδένα ή ιμάντας χρονισμού;
Ποιο είναι καλύτερο: Kαδένα ή ιμάντας χρονισμού; …
«Τσούζει» το πρόστιμο για παράνομη αναστροφή
«Τσούζει» το πρόστιμο για παράνομη αναστροφή …
Γνωρίζετε πότε λήγουν τα λάδια του αυτοκινήτου;
Γνωρίζετε πότε λήγουν τα λάδια του αυτοκινήτου; …
Το Toyota Aygo X ήρθε στην Ελλάδα (+τιμές)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα σειρά Fiat Panda Hybrid σε χαμηλές τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου VW Multivan στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της Alfa Romeo Tonale στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Skoda Karoq στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του νέου Ford Ranger Raptor στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Opel Astra στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
«Πάτησε» Ελλάδα το νέο Mazda CX-60 PHEV (+τιμές)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του νέου και πιο ακριβού Toyota Hilux GR Sport
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των νέων Abarth 595/695 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το πιο σπορ και ακριβό Toyota Yaris GR Sport
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου καλοκαιρινού VW T-Roc Cabriolet
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store