Γιατί πέφτει η απόδοση του κινητήρα με τη ζέστη;

Τα αυτοκίνητα, όπως κι εμείς, δυσκολεύονται με τις ακραίες θερμοκρασίες, είτε μιλάμε για κρύο είτε για ζέστη. Το δεύτερο μας απασχολεί τώρα, καθώς βρισκόμαστε μες το κατακαλόκαιρο και με καύσωνα εν όψει. Καταστάσεις όχι ιδεατές για τον κινητήρα, ιδίως αν μιλάμε για υπερτροφοδοτούμενα σύνολα.

Τα μοτέρ είθισται να χάνουν σε απόδοση με τη ζέστη, αλλά όχι για τον προφανή λόγο: ότι δηλαδή ανεβάζουν θερμοκρασία. Κι αυτό μπορεί να γίνει, καθώς τα υγρά και τα μέταλλα που απαρτίζουν μια μηχανή εσωτερικής καύσης είναι καλοί αγωγοί της θερμότητας, όμως περισσότερο αυτή η συνθήκη μας απασχολεί σε περιπτώσεις υπερθέρμανσης. Αν συγκρίνουμε τα δεδομένα ισχύος ενός κινητήρα μεταξύ χειμώνα και καλοκαιριού, όμως, θα δούμε πως με τις ζέστες είναι μειωμένα. Αν, για παράδειγμα, δυναμομετρήσουμε το ίδιο μοτέρ Νοέμβριο και επαναλάβουμε τη μέτρηση τώρα, σίγουρα θα εμφανιστούν μικρότερα νούμερα τώρα. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Η εξήγηση προκύπτει από την απλή χημεία. Ο ζεστός αέρας είναι πιο αραιός από τον ψυχρό, ήτοι λιγότερη περιεκτικότητα σε οξυγόνο. Αυτός είναι ο λόγος που όταν τρέχουμε εν μέσω ζέστης αισθανόμαστε ένα πνίξιμο, αυξάνοντας παράλληλα τις αναπνοές και υποφέροντας τελικά νωρίτερα από λαχάνιασμα. Το ίδιο ακριβώς παθαίνει και ο κινητήρας. Το μείγμα καυσίμου περιέχει λιγότερα στοιχεία οξυγόνου, αλλάζοντας τα δεδομένα της καύσης στους κυλίνδρους και προκαλώντας απώλεια ισχύος. Τα «συμπτώματα» μοιάζουν με την οδήγηση σε μεγάλο υψόμετρο, όπου επίσης δεν υπάρχει αρκετό οξυγόνο για να πληρώσει τους θαλάμους καύσης.

Τα σύγχρονα αυτοκίνητα διαθέτουν πολλαπλούς χάρτες ανάφλεξης και επίπεδα χαρτογράφησης, που φροντίζουν να βελτιστοποιούν -στο μέτρο του δυνατού- την καύση ακόμα και σε ακραία υψηλές θερμοκρασίες. Τα παλαιότερης τεχνολογίας μοτέρ είναι αυτά που υποφέρουν περισσότερο από απώλειες, όπως φυσικά και τα υπερτροφοδοτούμενα που βασίζονται περισσότερο στον αέρα για τη λειτουργία τους, καθώς αραιωμένα είναι και τα καυσαέρια που γυρνούν την τουρμπίνα. Αυτή ήταν η αιτία πίσω από τα συστήματα water injection, που ψέκαζαν νερό στην εισαγωγή του κινητήρα. Εκτός από τη μείωση της θερμοκρασίας, φρόντιζαν για την έξτρα παροχή οξυγόνου έπειτα από τη χημική διάσπαση του νερού.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πόσο είναι το πρόστιμο για off roading σε αντιπυρική περίοδο;
Πόσο είναι το πρόστιμο για off roading σε αντιπυρική περίοδο; …
Που είναι οι ίπποι και το CO2 στην άδεια κυκλοφορίας;
Που είναι οι ίπποι και το CO2 στην άδεια κυκλοφορίας; …
Γιατί οι θόλοι των φτερών στα αυτοκίνητα είναι επίπεδοι;
Γιατί οι θόλοι των φτερών στα αυτοκίνητα είναι επίπεδοι; …
Τα καλύτερα και χειρότερα ελαστικά 215/60R16
Τα καλύτερα και χειρότερα ελαστικά 215/60R16
Πόσα χιλιόμετρα κάνουν 10 δημοφιλή μοντέλα με 20€;
Πόσα χιλιόμετρα κάνουν 10 δημοφιλή μοντέλα με 20€; …
Πώς ελέγχουμε αν λειτουργεί το ABS;
Πώς ελέγχουμε αν λειτουργεί το ABS;
Πολύτιμο αξεσουάρ αυτοκινήτου με 10 ευρώ
Πολύτιμο αξεσουάρ αυτοκινήτου με 10 ευρώ
Πώς αφαιρούνται τα άλατα από τα καθίσματα;
Πώς αφαιρούνται τα άλατα από τα καθίσματα;
Πόσο κοστίζουν τα service του Toyota C-HR;
Πόσο κοστίζουν τα service του Toyota C-HR;
Ανακοινώθηκαν οι τιμές του νέου VW Caddy Life
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθαν τα VW ID.5 και ID.5 GTX (+τιμές)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του Toyota bZ4X στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πάτησε στην Ελλάδα το πολυτάλαντο Dacia Jogger
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ακόμα πιο ισοπεδωτικό το Jeep Wrangler 4xe
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε στην Ελλάδα το φθηνότερο 7θέσιο Crossover
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Το Toyota Aygo X ήρθε στην Ελλάδα (+τιμές)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα σειρά Fiat Panda Hybrid σε χαμηλές τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου VW Multivan στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της Alfa Romeo Tonale στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Skoda Karoq στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store