Τι παθαίνει ο κινητήρας αν τον ξεχειλίσουμε με λάδι;

Το λάδι είναι το «Α» και το «Ω» στη σωστή λειτουργία του κινητήρα. Γνωρίζουμε τι ζημιές μπορεί να πάθει ένα μοτέρ αν δεν έχει επαρκή ποσότητα ή καλή ποιότητα λιπαντικού, όμως προβλήματα δύναται να προκληθούν και στο ανάποδο σενάριο: όχι να μην έχει το κύκλωμα, αλλά να παραέχει.

Η πληρότητα λιπαντικού θα πρέπει να βρίσκεται αυστηρά μεταξύ «min» και «max» στη βέργα, που αντιστοιχεί στην ανάλογη στάθμη στο δοχείο. Αρκετός κόσμος, όμως, από το φόβο τους μην ξεμείνουν από λάδι, βάζουν παραπάνω και υπερχειλίζουν το ντεπόζιτο με το σκεπτικό ότι όσο περισσότερο, τόσο αργότερα θα χρειαστεί να ξαναβάλουν. Το λιπαντικό, ωστόσο, δεν είναι σαν το καύσιμο ή τα υγρά των υαλοκαθαριστήρων, που απλά καταναλώνονται από το σύστημα και όσο χρησιμοποιούνται μειώνεται η στάθμη τους. Το κύκλωμα λίπανσης χρειάζεται δεδομένη ποσότητα λαδιού για να λειτουργήσει εύρυθμα. Οποιαδήποτε παρέκκλιση, είτε προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα.

Ένα υπερχειλισμένο δοχείο λαδιού μπορεί να «πλημμυρίσει» το στροφαλοθάλαμο και το μπλοκ, προκαλώντας διαρροή στους κυλίνδρους και δημιουργώντας τον κλασικό μπλε καπνό στην εξάτμιση. Με άλλα λόγια, ο κινητήρας «μπουκώνει» λιπαντικό και καταλήγει να το καίει, σαν να είχε πρόβλημα. Από τη στιγμή που το λιπαντικό καταλήγει στο περιβάλλον ως μπλε κάπνα, αναμεμιγμένο με το καύσιμο, καταλαβαίνουμε πως πρώτα έχει περάσει από τον καταλύτη. Αυτό το προβληματικό μείγμα είναι «θάνατος» για τα στοιχεία του μετατροπέα, η διάρκεια ζωής του οποίου συρρικνώνεται σημαντικά όταν «πνίγεται» στο λάδι.

Πέρα από αυτό, ελλοχεύουν ακόμα μεγαλύτεροι (και κοστοβόροι) κίνδυνοι. Το πλεονάζον μείγμα λαδιού-αέρα και οι περιστροφές του στροφάλου, οδηγούν στη δημιουργία αφρού. Ένας αφρός που αχρηστεύει το κύκλωμα λίπανσης, το οποίο καταλήγει να διανέμει φυσαλίδες αντί για λιπαντικό. Ο κινητήρας, δηλαδή, πρακτικά μένει χωρίς λάδι, διατρέχοντας τεράστιο κίνδυνο να «κολλήσει»! Ακριβώς σαν να μην είχε λάδι, κοντολογίς. Συνεπώς, τηρούμε πιστά τα μεσοδιαστήματα της βέργας. Φροντίζουμε η στάθμη να βρίσκεται κάτω από το «max», με την ίδια σχολαστικότητα που κοιτάμε να είναι πάνω από το «min» και προς το μέσο της μεταξύ τους απόστασης. Ζημιά δεν προκαλεί μόνο η έλλειψη λιπαντικού, αλλά και η υπερ-προσφορά του.

Get it on Google Play Download on the App Store