Αξίζει η αγορά μεταχειρισμένου αυτοκινήτου;

Η αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκίνητου ακολουθεί και αυτή τα βήματα της αγοράς του καινούργιου. Όπως η κρίση έχει επηρεάσει την αγορά των καινούργιων, έτσι ακριβώς έχει επηρεαστεί και η αγορά των μεταχειρισμένων. Την περίοδο των καλών εποχών στην αγορά, η αναλογία καινούργιου προς μεταχειρισμένου οχήματος στην Ελλάδα ήταν 1 προς 4, ενώ την περίοδο της κρίσης αυτό μειώθηκε στο 1 προς 2.

Δείτε ακόμη: 350.000 μεταχειρισμένα δεν βρίσκουν αγοραστή!

Την περίοδο που η ελληνική αγορά του αυτοκινήτου άνθησε κυριολεκτικά με υπερβολικό δανεισμό (2002-2008) μετά και την κατάργηση των τεκμηρίων διαβίωσης, άνθησε κυριολεκτικά και η αγορά των εισαγόμενων μεταχειρισμένων από το εξωτερικό (κυρίως από Γερμανία & Ιταλία). Η χρηματοδότηση του αυτοκινήτου τότε βοήθησε στο να εξαπλωθεί ακόμα περισσότερο ο κλάδος, παρέχοντας δάνεια σχεδόν σε όλους, ανεξάρτητα από το αν πληρούσαν ή όχι τα βασικά κριτήρια χρηματοδότησης, για χάρη των παραπάνω πωλήσεων, του μεγαλύτερου μεριδίου αγοράς και της μεγαλύτερης διείσδυσης στην αγορά.

Πλέον, με τα νέα δεδομένα που έχουν δημιουργηθεί στην αγορά του μεταχειρισμένου αυτοκινήτου, οι καταναλωτές έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε αυτοκίνητα μικρά, με οικονομικούς κινητήρες, χωρητικότητας έως 1600 κ.εκ. (κατά προτίμηση diesel), με λίγα χιλιόμετρα (να μην ξεπερνούν το ψυχολογικό φράγμα των 100.000 χλμ.), μοντέλα 7/8ετίας σε άριστη κατάσταση, με χαμηλά τέλη κυκλοφορίας, χαμηλό κόστος χρήσης/συντήρησης και σε τιμές κάτω των 10.000 ευρώ.

Δείτε ακόμη: Ποια είναι τα πιο ανθεκτικά μεταχειρισμένα SUV;

Στη δύσκολη αυτή κατάσταση προστέθηκαν και τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα (πολλές φορές είναι αμφιβόλου προελεύσεως, χιλιομέτρων, χρήσης και συντήρησης). Πάντως, η καινούργια κυβέρνηση της ΝΔ, έχει προχωρήσει σε καινούργιες νομοθετικές ρυθμίσεις που στόχο έχουν – στην αγορά των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων – την αναβάθμιση των εισαγόμενων αυτοκινήτων, με νέα σε ηλικία μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και να σταματήσουν (με ισχυρά αντικίνητρα) οι αθρόες εισαγωγές από φθηνά, ρυπογόνα, και με γυρισμένα χιλιόμετρα (εισαγόμενα) αυτοκίνητα.

Γενικά, στο χώρο του μεταχειρισμένου θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν οι τιμές προς τα κάτω και σε πιο λογικά πλαίσια έχοντας υπ’ όψιν την οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η οικονομία, το ποσοστό απαξίωσης των αυτοκινήτων χρόνο με το χρόνο, τις καινούργιες καταναλωτικές συνήθειες και φυσικά την προσφορά και τη ζήτηση κάθε μεταχειρισμένου μοντέλου στην αγορά.

Δείτε ακόμη: Τα 10 καλύτερα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα

Η τωρινή κρίση στην αγορά του καινούργιου αυτοκινήτου και οι χαμηλές πωλήσεις θα δημιουργήσουν αυξητικές τάσεις στις τιμές μεταπώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων (εγχώριας προέλευσης) μικρού κυρίως κυβισμού, ηλικίας 3-5 ετών, μιας και το πάρκο των κυκλοφορούντων οχημάτων συρρικνώνεται (ειδικά την τελευταία 5ετία).

Σήμερα, η αγορά (κυρίως οι έμποροι) έχει κατανοήσει τα καινούργια δεδομένα, τις οικονομικές συνθήκες και καταστάσεις και έχει προσαρμοστεί αναλόγως. Σε αυτήν την ταλαιπωρημένη και μειωμένη αγορά, επιβιώνουν οι εμπορίες που έχουν όραμα, πάθος για αυτό που κάνουν και μειωμένα κόστη λειτουργίας. Η σωστή πρακτική που πρέπει να ακολουθείται στις ημέρες μας είναι «Αγοράζω φτηνά, για να πουλήσω φτηνά».

Ανεξαρτήτως από το αν θα επιλέξει κάποιος να αγοράσει μεταχειρισμένο αυτοκίνητο από ιδιώτη ή από εταιρεία, θα πρέπει να είναι σωστά ενημερωμένος για το τι θα πρέπει να προσέξει έτσι ώστε να μην πέσει θύμα του εκάστοτε επιτήδειου.

Δείτε ακόμη: 10 κόλπα στην πώληση μεταχειρισμένου αυτοκινήτου

Αναμφισβήτητα η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου χρειάζεται μεγάλη έρευνα και αποτελεί μια ιδιαίτερα χρονοβόρα διαδικασία. Από τη στιγμή όμως που κάποιος έχει επιλέξει να εκταμιεύσει κάποιο ποσό (μικρό ή μεγάλο) για την αγορά του, θα πρέπει να γνωρίζει τους κινδύνους που εγκυμονούν και να είναι σωστά ενημερωμένος έτσι ώστε να μην πέσει θύμα του εκάστοτε πωλητή.

Η κρίση επηρέασε τις  καταναλωτικές προτιμήσεις των Ελλήνων αγοραστών και επέφερε αλλαγές και στις στάσεις και τις αξίες τους, καθώς τώρα βλέπουν το μεταχειρισμένο αυτοκίνητο ως μια αξιόλογη εναλλακτική πρόταση.

Όταν λοιπόν πληρούνται όλες οι προσφερθείσες προϋποθέσεις και πραγματοποιείται ενδελεχής έλεγχος, τότε πράγματι αξίζει η αγορά ενός μεταχειρισμένου αυτοκινήτου. Και υπάρχουν αρκετά καλά και ποιοτικά μεταχειρισμένα αυτοκίνητα στην αγορά (είτε από εμπόρους είτε από ιδιώτες).

Δείτε ακόμη: Ποια είναι τα πιο αξιόπιστα μεταχειρισμένα μικρά;

Παρόλα αυτά, υπάρχει ακόμα ένα τμήμα της αγοράς (κυρίως οι ιδιώτες και δευτερευόντως οι έμποροι) που θα πρέπει να προσαρμοστεί περισσότερο (με μείωση τιμών) στα καινούργια δεδομένα, τις οικονομικές συνθήκες και τις προτιμήσεις/απαιτήσεις των καταναλωτών και να προσφέρει αξιόπιστα, σωστά συντηρημένα και στην πραγματική αξία τους, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα.

Άρθρο του Μιχάλη Μάρκου, MBA*

Διευθυντικό Στέλεχος-Σύμβουλος Επιχειρήσεων & Καθηγητής Διοίκησης Επιχειρήσεων/Marketing

Get it on Google Play Download on the App Store