Η διαχρονική παρερμηνεία των μπάκετ καθισμάτων

Τα πρώτα πράγματα που κοιτάει κάποιος όταν ανοίγει πόρτα σπορ αυτοκινήτου είναι το τιμόνι, τον λεβιέ και τα καθίσματα. Η ματιά στο τιμόνι πιάνει και τα πεντάλ, που είθισται να αστράφτουν από το αλουμίνιο, όμως τα περισσότερα βλέμματα στρέφονται εκεί που πιάνει και κάθεται ο οδηγός. Για το δεύτερο σκέλος, υπεύθυνη είναι η πασίγνωστη ορολογία «μπάκετ καθίσματα».

Δεκαετίες τώρα αποτελούν συνώνυμο και θεμέλιο της σπορ θέσης οδήγησης, με εταιρίες όπως η Recaro να μετατρέπονται σε κολοσσούς προμηθευτών για την αυτοκινητοβιομηχανία. Τα μπάκετ καθίσματα ξεχωρίζουν από το βαθύ έδρανο και τα έντονα πλαϊνά, που τοποθετούν τον οδηγό μέσα στο αυτοκίνητο και τον «ασφαλίζουν» στο σημείο, από τις δυνάμεις που αναπτύσσονται κατά το φρενάρισμα και τις καμπές. Το «μπάκετ», ή «bucket», προέρχεται από την αγγλική ερμηνεία του κουβά. Καμία σχέση με το στοίχημα, βεβαίως. Απλή παρομοίωση με τα πρώτα καθίσματα του είδους, που θύμιζαν εν μέρει το καθαριστικό σκεύος. Στις ρίζες αυτής της ερμηνείας, εντοπίζεται και η διαχρονική παρερμηνεία, η οποία καθιέρωσε με αυτή την ονομασία το συγκεκριμένο τύπο καθισμάτων.

Τα πρώτα bucket εμφανίστηκαν πολύ παλιά, λίγο μετά το πέρας του Β’ Παγκοσμίου. Τότε που οι καμπίνες των αυτοκινήτων διέθεταν δυο μονοκόμματους πάγκους, τόσο για τους εμπρός όσο και τους πίσω επιβάτες. Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές άρχισαν να διακρίνουν ένα εργονομικό πρόβλημα, με οδηγικές προεκτάσεις. Ο λεβιές ταχυτήτων, που σιγά σιγά άρχιζε να μεταφέρεται στο δάπεδο, αναγκαστικά τοποθετούνταν μακριά ή ξεφύτρωνε μέσα από το ταμπλό λόγω του καναπέ, δυσχεραίνοντας το έργο του οδηγού κατά την αλλαγή σχέσεων. Αυτό, σε συνδυασμό με το σχεδόν επίπεδο έδρανο, δημιουργούσε μια ιδιαίτερα άβολη θέση οδήγησης. Επιπλέον, λόγω κατασκευής, πλευρική στήριξη στις στροφές δεν υπήρχε ούτε για δείγμα.

Για να αντιμετωπίσουν τα εν λόγω προβλήματα, εφηύραν την ιδέα του μονού καθίσματος. Ανεξάρτητες θέσεις για οδηγό-συνοδηγό, που απελευθέρωναν χώρο στην κεντρική κονσόλα και στήριζαν πιο σωστά το σώμα, όντας παράλληλα πιο αναπαυτικές. Τα καθίσματα αυτά, αποτελούνταν από ένα έδρανο σχεδόν ημικυκλικού σχήματος και πλάτη, που διέθετε μικρά εξογκώματα στα πλαϊνά. Ένα σχήμα που νοερά, παρέπεμπε σε κουβά. Εξ ου και ο όρος «bucket seats». Από τα πρώτα αυτοκίνητα με τον καινοτόμο –για τότε- τύπο καθισμάτων, ήταν το VW Beetle, δια χειρός Ferdinand Porsche.

Τα μπάκετ καθίσματα κέρδιζαν σταθερά έδαφος έναντι των καναπέδων στη Γηραιά Ήπειρο, όμως στην Αμερική ήταν πιο παραδοσιακοί. Εκεί, οι μονές θέσεις αποτελούσαν προνόμιο σπορ κατασκευών και αναφέρονταν ως premium στοιχεία έξτρα εξοπλισμού. Κάτι που συνέβαινε και στην από δω μεριά του Ατλαντικού, αλλά σε περιορισμένη έκταση. Με την πάροδο των ετών οι πάγκοι αποσύρθηκαν και οι καμπίνες των επιβατών απέκτησαν τη μορφή που τις ξέρουμε σήμερα, με τις δυο ανεξάρτητες θέσεις μπροστά και την τριθέσια διάταξη πίσω (η οποία ονομαζόταν «semi bucket» αρχικά). Όπως, όμως, έχει συμβεί με πολλές έννοιες της καθημερινότητας, το πέρας των ετών αλλοίωσε την ετυμολογία.

Ο όρος «bucket» αναβαθμίστηκε σε προσδιορισμό των σπορ καθισμάτων (sport seats), παρόλο που ετυμολογικά και ιστορικά, αντιστοιχεί στα κανονικά καθίσματα! Είτε, δηλαδή, οδηγεί κάποιος ένα από μίνι αυτοκίνητο ή ένα σπορ, σε μπάκετ κάθισμα κάθεται, με την κυριολεκτική έννοια! Αλλά λόγω αυτής της σημειολογικής μεταβολής, ως μπάκετ πλέον αναγνωρίζουμε αυτό του κορεατικού hot hatch. Τα sport seats, τώρα, έχουν φτάσει σε σημείο να κατασκευάζονται ως μονοκόμματα στοιχεία ανθρακονημάτων σε κατασκευές επιπέδου 911 GT3, με στήριξη που συναγωνίζεται καθαρόαιμα αγωνιστικά καθίσματα. Αλλά εμείς «μπάκετ» μάθαμε να τα λέμε, μπάκετ τα αγαπήσαμε!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Bugatti Chiron τράκαρε με Toyota Corolla (+video)
Bugatti Chiron τράκαρε με Toyota Corolla (+video)
Κανονικό Transformer για νονούς (+video)
Κανονικό Transformer για νονούς (+video)
Μοναδική επιστροφή για το αξέχαστο Hyundai Pony
Μοναδική επιστροφή για το αξέχαστο Hyundai Pony
Σπάνιο Opel Calibra 2.5 V6 με 8.000 χλμ.
Σπάνιο Opel Calibra 2.5 V6 με 8.000 χλμ.
Θερμαινόμενο κάθισμα άνοιξε τρύπες σε πουλόβερ!
Θερμαινόμενο κάθισμα άνοιξε τρύπες σε πουλόβερ! …
Πιο «σκληρό» το επόμενο Honda CR-V
Πιο «σκληρό» το επόμενο Honda CR-V
Πώς το πρώτο τούρμπο αυτοκίνητο ήταν καταστροφή
Πώς το πρώτο τούρμπο αυτοκίνητο ήταν καταστροφή …
Οι περισσότεροι κάτοχοι SUV τα έχουν για την πόλη
Οι περισσότεροι κάτοχοι SUV τα έχουν για την πόλη …
Mercedes CLK 63 AMG Black Series σαν καινούργια
Mercedes CLK 63 AMG Black Series σαν καινούργια
Οι τιμές του νέου Jeep Compass στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Hyundai που καίει 1,38 λτ./100 χλμ.
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η πιο ακριβή BMW των 253.200 ευρώ!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η νέα Mercedes C-Class. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του pickup Jeep Gladiator στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο Toyota C-HR GR Sport. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της Ford Mustang Mach-E στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το καυτό Hyundai Kona N Line. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε στην Ελλάδα η νέα BMW iX3
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Kia XCeed με τους νέους κινητήρες
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Διαθέσιμα νέα ήπια σπορ και υβριδικά VW Golf
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store