Πάτησε τα πρώτα «-άντα» το Peugeot 106

To αυτοκίνητο που έβαλε πολλούς νέους οδηγούς στο περιβάλλον των δρόμων, ακόμα περισσότερους στο κλίμα των στροφών, και βοήθησε στην οικονομική ανέλιξη μιας ολόκληρης εταιρίας, γιορτάζει τα 30α του γενέθλια. Μιλάμε, φυσικά, για το Peugeot 106.

Παρουσιάστηκε το 1991 με το βαρύ φορτίο της διαδοχής του 205. Αν και τυπικά αυτό το ρόλο έπαιξε το 206, το 1998, επί της ουσίας η σκυτάλη είχε παραδοθεί επτά χρόνια νωρίτερα. Το 106 ήταν το πρώτο από τα μοντέλα της 6ης γενιάς Peugeot (306, 406 κλπ), στοχεύοντας στη διεύρυνση του πελατολογίου στην εξαιρετικά δημοφιλή κατηγορία των αυτοκινήτων πόλης, που τότε αντιστοιχούσε σε πάνω από 1/3 των συνολικών ταξινομήσεων στην Ευρώπη και πλέον του 40% στη Γαλλία. Αρχικά αποκλειστικά με τρίθυρο αμάξωμα και με μια ευρεία γκάμα κινητήρων (από 954 κ.εκ. έως 1.587 κ.εκ. και ντίζελ εκδόσεις), το πρώτο «6άρι» των Γάλλων δεν άργησε να κερδίσει το κοινό.

Το βουλοκέρι στην επιτυχία του μικρού Peugeot ήρθε με την αιγίδα «Rallye», το 1993. Ένα 106 με διαφορετικό εμπρός προφυλακτήρα, φουσκώματα στους θόλους, το tricolore της Peugeot Sport σε καπό-πόρτες και, φυσικά, τις κάτασπρες σιδερένιες 14άρες ζάντες. Κάτω από το καπό, ο 1.300άρης TU2J2 απέδιδε 100 ίππους στις 7.200 σ.α.λ. και 108 Nm στις 5.400 σ.α.λ., με την 8βάλβιδη κεφαλή και την χαρτογράφηση του εγκεφάλου της Magneti Marelli να προσδίδουν στο «Ράλλο» ατέρμονη όρεξη για στροφάρισμα.

Με το Phase II του 1996, οι διαστάσεις και η χωρητικότητα αυξήθηκαν. Το 106 έφτανε πλέον στα 3.678 χλστ. μήκους (από 3.564 χλστ.) και το Rallye στα 865 κιλά, έχοντας «τσιμπήσει» 55 κιλά σε σχέση με το Phase I. Παρόλα αυτά, χάρις κυρίως στη σημαντικά μεγαλύτερη ροπή του 1.600άρη TU5J2 και την ομαλότερη καμπύλη (132 Nm στις 3.500 σ.α.λ., 103 άλογα στις 6.200 σ.α.λ.), το Rallye 1.6 8V ήταν ταχύτερο από τον μικρότερο και ελαφρύτερο προκάτοχο (9,6 δλ. στο 0-100 χλμ./ώρα αντί 10,3 δλ., 195 χλμ./ώρα αντί 190). Το απαύγασμα του μύθου των Rallye, ωστόσο, είχε τις διπλές βαλβίδες στην κεφαλή (και με σκούπα, εν προκειμένω).

Το 1.6 16V ήρθε με 122 ίππους στις 6.600 σ.α.λ. και 145 Nm στις 5.200 σ.α.λ., θέλοντας να αποδείξει πως οι τουρμπίνες (βλέπε Fiat Punto GT) ήτο περιττές. Τα 8,7 δλ. για τα 100 χλμ./ώρα από στάση και τα 205 χλμ./ώρα το απέδειξαν περίτρανα, όμως ήταν στις στροφές που το Rallye πραγματικά δεν πιάνονταν. Πολλές φορές, ούτε από τον ίδιο του τον οδηγό. Τα γρήγορα 106 (και τα αντίστοιχα Citroen Saxo) είναι διαβόητα για την ακρίβεια που απαιτούν στα χειριστήρια, διαχωρίζοντας το πλασάρισμα από το γρασάρισμα (του συνεργείου) με μια εξαιρετικά λεπτή γραμμή. Όσοι ακροβατούν σε αυτή, ακόμα σήμερα «δικάζουν» πανάκριβες και πανίσχυρες κατασκευές. Οι υπόλοιποι, χορηγοί φανοποιών.

 

 

Το 106 εν τέλει, έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2003. Πούλησε σχεδόν 2,8 εκατομμύρια αντίτυπα και έριξε μέχρι ματιά στο μέλλον, όντας μόλις το δεύτερο αυτοκίνητο πόλης που παρουσιάστηκε σε αμιγώς ηλεκτρική έκδοση, το 1996 (το πρώτο στο μακρινό 1941, πάλι από την Peugeot).

To 106 Electric (Electrique) κινείτο από έναν κινητήρα 28 ίππων και 127 Nm, που του επέτρεπαν να φτάνει μέχρι τα 90 χλμ./ώρα και να επιταχύνει στο 0-50 χλμ./ώρα εντός 8,3 δλ. Η αυτονομία του, δε, μετά βίας ξεπερνούσε τα 80 χλμ., αλλά μην ξεχνάμε πως μιλάμε για πριν 25 χρόνια. Το βήμα «χελώνας» πάντως δεν το εμπόδισε από το να κρατήσει το ρεκόρ για το πιο καλοπουλημένο ηλεκτρικό πόλης, μέχρι το 2010!

Get it on Google Play Download on the App Store