Συνέντευξη: Ηλεκτρικά οχήματα και ψηφιοποίηση

119

Έχουμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με το Διευθυντή After Sales και Ανάπτυξης Νέων Δραστηριοτήτων της Skoda SP MOTORS, κ. Κώστα Βαμβακερό, για την νέα εποχή που εισέρχεται το αυτοκίνητο.

Κύριε Βαμβακερέ πείτε μας λίγα λόγια εισαγωγικά, για τις νέες τεχνολογίες και τις προκλήσεις που θα φέρουν στην αγορά του αυτοκινήτου.

Η Skoda Ελλάς και ασφαλώς εμείς στην SP MOTORS κοιτάμε μαζί τις εξελίξεις στην ηλεκτρική τεχνολογία μετακίνησης και στην νέα ψηφιοποιημένη εποχή.

Με την πρόσφατη παρουσίαση του νέου, από λευκό χαρτί, ηλεκτρικού μοντέλου, Skoda ENYAQ iV ξεκινάει ένα νέο κεφάλαιο για την SKODA AUTO παγκοσμίως.

Οι ανάγκες άμεσης πρόσβασης στην πληροφορία την κατάλληλη στιγμή και η αντιμετώπιση ενός τεράστιου όγκου δεδομένων θέτει την SP MOTORS προ πρωτοφανών προκλήσεων οι οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με συνεχή εκπαίδευση του προσωπικού και σαφή δέσμευση για την ποιότητα των νέων ψηφιακών υπηρεσιών της.

Στα πλαίσια αυτά ξεκινάμε με μία σειρά θεμάτων που αφορούν στην ενημέρωση των πελατών μας, ώστε να γνωρίζουν και αυτοί με τη σειρά τους τις νέες εξελίξεις στο χώρο του αυτοκινήτου.

Σήμερα θα ήθελα να εστιάσουμε στην ηλεκτροκίνηση, μία σημαντική διαφοροποίηση στο χώρο της κινητικότητας (mobility), η οποία θα φέρει σημαντικότατες αλλαγές στην αγορά του αυτοκινήτου, και θα επηρεάσει την καθημερινότητά μας είτε οδηγούμε ηλεκτρικό όχημα είτε όχι.

Να ξεκινήσουμε λοιπόν με τα βασικά, τι είναι ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΟΧΗΜΑ ΜΕ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ (BEV);

Ηλεκτρικό όχημα με μπαταρίες μόνο (BEV) είναι όχημα το οποίο κινείται αποκλειστικά με την ενέργεια των μπαταριών και δεν διαθέτει καθόλου κινητήρα εσωτερικής καύσης. Επίσης έχουμε 3 κύριες φάσεις λειτουργίας ενός ηλεκτρικού οχήματος:

Την Επιτάχυνση. Κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης, το ηλεκτρικό ρεύμα ρέει από την μπαταρία μέσω του ελεγκτή προς τον κινητήρα. Ο ηλεκτρικός κινητήρας μετατρέπει το ηλεκτρικό ρεύμα σε μηχανική ενέργεια που περιστρέφει τους τροχούς. Σε σύγκριση με ένα PHEV (Plug in Υβριδικό όχημα), ένα BEV βασίζεται αποκλειστικά στην ενέργεια της μπαταρίας για πρόωση.

Την Ανάκτηση ενέργειας κατά την ελεύθερη κύλιση. Με την αναγέννηση ενέργειας μέσω της πέδησης, όταν ο οδηγός αφήσει το πόδι του από το γκάζι, ο ηλεκτρικός κινητήρας δεν κινεί πλέον τους τροχούς. Ουσιαστικά, συμβαίνει το αντίθετο: ο κινητήρας κινείται από τους περιστρεφόμενους τροχούς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κινητήρας να παράγει εναλλασσόμενο ρεύμα, το οποίο ρέει στην αντίθετη κατεύθυνση και ανανεώνει το ηλεκτρικό φορτίο στην μπαταρία.

Την Ανάκτηση κατά την πέδηση. Τα καθιερωμένα δισκόφρενα επιβραδύνουν το αυτοκίνητο χρησιμοποιώντας την τριβή (των τακακίων) των φρένων, που πιέζονται ενάντια στο δισκόφρενο και αποβάλλουν την ενέργεια ως θερμότητα στον αέρα του περιβάλλοντος. Με την αναγέννηση ενέργειας μέσω της πέδησης, όταν ο οδηγός πατήσει το φρένο, ο ηλεκτρικός κινητήρας δεν κινεί πλέον τους τροχούς. Ουσιαστικά, συμβαίνει το αντίθετο: ο κινητήρας κινείται από τους περιστρεφόμενους τροχούς. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο κινητήρας να παράγει εναλλασσόμενο ρεύμα, το οποίο ρέει στην αντίθετη κατεύθυνση και ανανεώνει το ηλεκτρικό φορτίο στην μπαταρία.

Σε σύγκριση με την ανάκτηση κατά την ελεύθερη κύλιση, αυτή η ανάκτηση ενέργειας είναι πολύ πιο έντονη.

Υπάρχουν πολλοί τύποι μπαταριών και αν μπορείτε αναφερθείτε σύντομα, για κάθε μία από αυτές.

Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει αναγνωρίσει τρεις τύπους επαναφορτιζόμενων μπαταριών ως κατάλληλους για χρήση σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αυτοί οι τύποι είναι οι μπαταρίες μολύβδου, οι μπαταρίες νικελίου-μετάλλου υβριδίου (NiMH) και μπαταρίες ιόντων λιθίου (Li-ion).

Μπαταρία μολύβδου

  • Χρησιμοποιείται κυρίως για την εκκίνηση του κινητήρα (μίζα)
  • Εύκολη και φθηνή κατασκευή
  • Βαριά – αυτό μπορεί να μειώσει τα οφέλη στην κατανάλωση καυσίμου
  • Επαναφορτιζόμενη 400–1.200 φορές (μπαταρίες έλξης)

Μπαταρία υβριδίου νικελίου-μετάλλου (NiMH)

  • Πιο συχνά χρησιμοποιούνται στις πρώτες γενιές διατάξεων HEV (υβριδικών) για την παροχή ενέργειας σε ηλεκτρικούς κινητήρες
  • Απαιτούν «έξυπνη φόρτιση» και η υπερφόρτιση μειώνει τη χωρητικότητά τους
  • Υψηλή αναλογία όγκου/χωρητικότητας
  • Πιο ακριβή από την μπαταρία μολύβδου αλλά πιο φθηνή από την ιόντων λιθίου

Μπαταρία ιόντων λιθίου (Li-ion)

  • Χρησιμοποιούνται κυρίως σε PHEV ή BEV
  • Η μπαταρία ιόντων λιθίου ζυγίζει 1/3 της μπαταρίας μολύβδου
  • Σχεδόν 100% αποδοτική για φόρτιση και εκφόρτιση – ίδιες αμπερώρες
  • Η μείωση χωρητικότητας είναι μόλις 20% μετά από 2.800 κύκλους φόρτισης
  • Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι σχεδόν 100% ανακυκλώσιμες

Κύριε Βαμβακερέ, σε ποιους τύπους ηλεκτρικών οχημάτων χρησιμοποιούνται οι μπαταρίες αυτές;

Χρησιμοποιούνται καταρχάς στα HEV (υβριδικά). Τα HEV έχουν τη μικρότερη χωρητικότητα μπαταρίας. Περιορισμένη ταχύτητα και αυτονομία με ηλεκτρική ενέργεια. Κύριος σκοπός – ανάκτηση ενέργειας και βοήθεια στην επιτάχυνση ή στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών.

Επίσης στα PHEV (Plug in Υβριδικά). Οι μπαταρίες των PHEV έχουν μικρότερη χωρητικότητα από τις μπαταρίες στα BEV και συνήθως βρίσκονται προς το πίσω μέρος του αυτοκινήτου, κάτω από τη δεύτερη σειρά καθισμάτων, καθώς το αυτοκίνητο πρέπει να συμπεριλάβει επίσης έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Έχουν πλήρη δυνατότητα οδήγησης με ηλεκτρικό κινητήρα, με αυτονομία συνήθως έως 70 χλμ. Φέρουν σίγουρα προς το παρόν, τα καλύτερα στοιχεία και από τους δύο κόσμους (εσωτερική καύση και ηλεκτροκίνηση): χαμηλή κατανάλωση καυσίμου, μπορούν να λειτουργούν με ηλεκτρική ενέργεια, γρήγορος ανεφοδιασμός και αξιοπρεπής αυτονομία για διαδρομές μεγάλων αποστάσεων.

Και τέλος τα BEV (ηλεκτρικά). Η σχεδίαση των μπαταριών BEV, που γενικά θυμίζει σανίδα (skateboard), ορίζεται από τη θέση τους στο δάπεδο. Χωρίς κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα σύγχρονα BEV έχουν μία μπαταρία αρκετά μεγάλη για αυτονομία έως 500 χλμ. με μία φόρτιση.

Θα θέλατε να μας πείτε πως φορτίζονται τα ηλεκτρικά οχήματα;

Για τα ηλεκτρικά οχήματα υπάρχουν πολλοί τρόποι φόρτισης. Ο πιο απλός είναι με την κοινή πρίζα-σούκο που έχουμε όλοι στα σπίτια μας και ένα ειδικό καλώδιο σύνδεσης με το όχημα. Εναλλακτικά ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει ειδικούς φορτιστές (wall box) οι οποίοι διατίθενται από την SKODA -και ασφαλώς αυτούς προτείνουμε για πολλούς λόγους- αλλά και από ελεύθερους κατασκευαστές, που φορτίζουν το ηλεκτρικό όχημα με πολύ ταχύτερο τρόπο.

Ενώ π.χ. με την κοινή πρίζα χρειάζονται 8-12 ώρες περίπου (μπορεί να χρησιμοποιηθεί για φόρτιση κατά τη διάρκεια της νύχτας), με τον φορτιστή (wall box) μπορεί να επιτευχθεί 80% φόρτιση από 6 ώρες έως και σε μιάμιση ώρα (!) ανάλογα πάντα βέβαια και με τη χωρητικότητα της μπαταρίας.

Τέλος ήδη εγκαθίστανται δημόσιοι σταθμοί φόρτισης σε parking, εμπορικά κέντρα, χώρους εργασίας, συνεργεία κλπ., οι οποίοι έναντι μίας αμοιβής παρέχουν φόρτιση.

Η SP MOTORS έχει ήδη προχωρήσει στην προμήθεια φορτιστών για φόρτιση των οχημάτων, κατά τη διάρκεια του service.

Τέλος, πως αντιμετωπίζετε στην SP MOTORS τις ανάγκες ψηφιοποίησης στη σύγχρονη εποχή και πως σχετίζεται αυτό με τα ηλεκτρικά οχήματα;

Για εμάς στην SP MOTORS η Ψηφιοποίηση είναι πλέον η πρώτη προτεραιότητα. Ακολουθούμε και παρακολουθούμε στενά τις τελευταίες εξελίξεις, στους τομείς των διαδικασιών, της επικοινωνίας, των υποδομών και της εναρμόνισης με όλους τους εμπλεκόμενους στην επιχειρησιακή μας δράση, ώστε να παράσχουμε τις καλύτερες υπηρεσίες στους πελάτες μας διευκολύνοντας και απλοποιώντας τη ζωή τους.

Εξάλλου η εισαγωγή των ηλεκτρικών οχημάτων στην ζωή μας απαιτεί άμεσα την μετάβαση σε αυτή την νέα κουλτούρα των ψηφιακών μέσων. Η ηλεκτρική ενέργεια και η ψηφιοποίηση, δεν μας αφορούν μόνο, ως νέες τεχνολογίες. Θα δημιουργήσουν αποτύπωμα σε πολλούς τομείς και δράσεις που αφορούν από την οικονομική δραστηριότητα μέχρι και την κοινωνική συμπεριφορά.

Σας ευχαριστώ πολύ.

*Ο κ. Βαμβακερός Κώστας είναι Μηχανολόγος-Μηχανικός, διαθέτει προϋπηρεσία 25 ετών στον κλάδο του αυτοκινήτου, σε σημαντικές διοικητικές θέσεις στο After Sales.