Τι έκανε το κουμπί STOP στα VW πριν 41 χρόνια;

Η τεχνολογία στα καινούργια αυτοκίνητα έχει προοδεύσει σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό, όπως είναι σε αυτοματισμούς, κινητήρες, συστήματα ασφαλείας, συνδεσιμότητα κ.λπ. Ένα στοιχείο που διαθέτουν πλέον στην πλειοψηφία τους, είναι το Start/Stop, το οποίο σβήνει προσωρινά τον κινητήρα όταν το όχημα σταματάει και τον εκκινεί αυτομάτως όταν πάει να ξεκινήσει.

Με ένα τέτοιο σύστημα εφοδιάζονταν πολλά VW το 1981 και λανσαρίστηκε με την ονομασία «Formel E» στα μοντέλα Polo, Derby, Golf, Jetta, Passat και Santana. Σίγουρα δεν έχει καμία σχέση με τα τωρινά Start/Stop, ωστόσο ο στόχος ήταν κοινός: Η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου. Σύμφωνα μάλιστα με δημοσίευμα που είχε κάνει το γερμανικό περιοδικό Auto Motor und Sport, εξοικονομούσε έως 2 λίτρα καυσίμου, συγκριτικά με τα συμβατικά αντίστοιχα μοντέλα. Αυτό οφείλονταν και σε άλλες επιμέρους τροποποιήσεις και αλλαγές στη μετάδοση, την αεροδυναμική και στον κινητήρα.

Για την παύση λειτουργίας του μοτέρ ο οδηγός έπρεπε να πατήσει τον εικονιζόμενο διακόπτη «STOP», που βρίσκονταν στην άκρη του μοχλού λειτουργίας των υαλοκαθαριστήρων. Η εκκίνηση γινόταν με το πάτημα του πεντάλ του γκαζιού και του συμπλέκτη. Πρόσθετα, ένα κίτρινο λαμπάκι στο οικονομόμετρο άναβε, προτείνοντας στον οδηγό να αλλάξει ταχύτητα.

Για την ενίσχυση της απόδοσης των βενζινοκινητήρων αυξάνονταν η συμπίεση. Επίσης η τελευταία σχέση μετάδοσης ήταν μακρύτερη, ενώ στον αντίστοιχο λεβιέ υπήρχε το γράμμα «E». Τα Passat και Santana εφοδιάζονταν με κιβώτια ταχυτήτων 4+E που μείωσαν τις στροφές του κινητήρα έως και 25% στην «E» και έφτασαν τη μέγιστή τους ταχύτητα στην 4η. Τα Polo, Derby, Golf και Jetta διέθεταν σασμάν 3+E με μακριά τέταρτη ταχύτητα, που όχι μόνο μείωσε αισθητά την κατανάλωση καυσίμου αλλά και το επίπεδο θορύβου. Οι πιο οικονομικές εκδόσεις «E» ήταν αυτές των Golf και Jetta με τον diesel των 54 ίππων.

Πρόσθετα, οι μηχανικοί της VW εστίασαν στη βελτίωση της αεροδυναμικής: το Golf Formula E διέθετε τη μεγαλύτερη μπροστινή αεροτομή του GTI και λεία πλαστικά καλύμματα στις κολόνες Α. Στα Passat και Santana τοποθετούνταν η μεγαλύτερη μπροστινή αεροτομή των πεντακύλινδρων μοντέλων.

Ενδεικτικά, το Polo Formel Ε εξοπλίζονταν με κινητήρα 1.1 λτ. απόδοσης 50 ίππων στις 5.400 σ.α.λ. και 75 Nm ροπής στις 3.400 σ.α.λ., επιτάχυνε στο 0-100 χλμ./ώρα σε 15,4 δλ. και κατανάλωνε 6,3 λτ./100 χλμ. Όσο δηλαδή «καίνε» τώρα αυτοκίνητα πολύ μεγαλύτερα, βαρύτερα και με τουλάχιστον διπλάσια ισχύ.

Get it on Google Play Download on the App Store