Τι συμβαίνει στο ανθρώπινο σώμα σε τροχαίο με αυτόνομο όχημα;

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως η «αυτονόμηση» των οχημάτων είναι ένα αναπόφευκτο γεγονός. Οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν στην αυτόνομη τεχνολογία, το ίδιο κάνουν και κάποιες εταιρίες κατασκευής φορτηγών και λεωφορείων, με αποτέλεσμα το μέλλον να φαντάζει σαν ένα έργο, στο οποίο ο οδηγός μετατρέπεται από πρωταγωνιστής σε κομπάρσο. Είναι όλα ρόδινα, όμως; Τι γνώμη έχει για αυτό το ανθρώπινο σώμα;

Η Toyota διεξήγαγε μια εις βάθος έρευνα, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, τα αποτελέσματα της οποίας ήταν πέρα για πέρα αποκαλυπτικά. Με αφορμή τα ατυχήματα και δυστυχήματα που έχουν συμβεί κατά καιρούς με εμπλεκόμενα αυτοκίνητα αυτόνομης τεχνολογίας, η ιαπωνική εταιρία θέλησε να εξετάσει τον τρόπο με τον οποίο αντιδρά το ανθρώπινο σώμα πριν και -κυρίως- κατά τη διάρκεια σύγκρουσης με ένα αυτοκίνητο του είδους. Θα αναρωτιέστε «ποια η διαφορά μεταξύ τρακαρίσματος με παραδοσιακό και αυτόνομο αυτοκίνητο;». Η απάντηση είναι εξίσου απλή: στο αυτόνομο, ο οδηγός -που πλέον έχει μετατραπεί σε επιβάτη- πολλές φορές δεν βλέπει καν ότι επίκειται σύγκρουση!

Δείτε ακόμα: Video: Αυτόνομη οδήγηση Mercedes E-Class στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της έρευνας, που διήρκησε 1 χρόνο και αφορούσε 87 εθελοντές, Jason Hallman: «είναι αδύνατο να σχεδιαστεί ένα μοτίβο αντιδράσεων, ώστε να μπορέσουμε εν συνεχεία να αναπτύξουμε τα κατάλληλα προστατευτικά αντίμετρα σε ενδεχόμενο ατυχήματος. Ανάμεσα σε 87 διαφορετικά άτομα, δεν υπήρχε ούτε ένα κοινό σημείο στις αντιδράσεις τους κατά τη διάρκεια σύγκρουσης». Πώς αποκρυπτογραφούνται τα λεγόμενα του επιστήμονα και τα αποτελέσματα της έρευνας;

Διαβάστε επίσης: Όλα όσα πρέπει να ξέρεις για την «αυτόνομη οδήγηση» (+video)

Πολύ απλά, σε ένα αυτόνομο αυτοκίνητο είναι πολλές οι περιπτώσεις -η συντριπτική πλειοψηφία, δυστυχώς- όπου ο οδηγός ασχολείται με οποιαδήποτε άλλη δραστηριότητα, εκτός του να κοιτάει τον δρόμο. Οι εταιρίες μπορεί να εξελίσσουν την αυτόνομη τεχνολογία για να υποκαταστήσουν -και τελικά, αντικαταστήσουν- τον ανθρώπινο παράγοντα, όμως ακόμα βρισκόμαστε σε πρώιμο στάδιο. Εξ ου και η έντονη επισήμανση πως ο οδηγός θα πρέπει πάντοτε να έχει τα χέρια του στο τιμόνι -τουλάχιστον το ένα- και να παρατηρεί τα τεκταινόμενα του οδοστρώματος. Η έρευνα αποκάλυψε πως όταν ένας άνθρωπος απασχολείται με άλλες δραστηριότητες (παρακολούθηση ταινίας, ύπνο, παίξιμο παιχνιδιών κλπ.), το σώμα του πιάνεται κυριολεκτικά στον ύπνο τη στιγμή της σύγκρουσης. Αφού τα μάτια δεν παρακολουθουν, ο εγκέφαλος δεν επεξεργάζεται τα δεδομένα και κατά συνέπεια, δεν προετοιμάζει το σώμα για το επερχόμενο «μπαμ».

Όλα τα ανωτέρω μεταφράζονται σε λάθος στάση του σώματος και μηδαμινή προετοιμασία, η οποία εν τέλει ακυρώνει τα συστήματα παθητικής ασφάλειας, που κάνουν μερικώς τη δουλειά τους. Χαρακτηριστικά είναι τα παραδείγματα του δυστυχήματος ενός Tesla Model S, στο οποίο αρχικά κατηγορήθηκε το Autopilot και τελικά αποδείχθηκε πως ο οδηγός του έβλεπε ταινία την ώρα που το αυτοκίνητο κινείτο σε αυτοκινητόδρομο (χωρίς αυτό να αναιρεί το γεγονός πως το σύστημα της Tesla δεν φρέναρε το αυτοκίνητο, ως όφειλε). Ανάλογα περιστατικά -όχι όλα τραγικά, ευτυχώς- έχουν σημειωθεί με οδηγούς που κοιμόντουσαν, ήταν ξαπλωμένοι και έκαναν online αγορές την ώρα της οδήγησης.

Δείτε ακόμα: Ατύχημα με αυτόνομη οδήγηση σε Tesla Model 3 στην Ελλάδα (+video)

Προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα φαινόμενα «αγρανάπαυσης» των οδηγών αυτόνομων οχημάτων, η Toyota ήδη σχεδιάζει την εξέλιξη ειδικών καθισμάτων που θα είναι συνδεδεμένα με το ραντάρ του cruise control, θα διαβάζουν τα δεδομένα των οδικών συνθηκών και θα προετοιμάζονται αυτόματα για τυχόν τρακάρισμα, τοποθετώντας το ανθρώπινο σώμα στην ενδεδειγμένη θέση. Ό,τι και να συμβεί, οποιαδήποτε τεχνολογία και να εξελιχθεί, θα πρέπει να κρατάμε υπόψιν την αυταπόδεικτη αλήθεια: πως ο οδηγός, ακόμα και σε ρόλο κομπάρσου, είναι αυτός που διαμορφώνει την έκβαση του σεναρίου των οδικών μετακινήσεων.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Skoda Target του '88 καλύτερο από καινούργιο
Skoda Target του '88 καλύτερο από καινούργιο
Το S2000 «διδάσκει» τα MX-5 και Abarth 124 (+video)
Το S2000 «διδάσκει» τα MX-5 και Abarth 124 (+video)
Γιατί το νέο Audi RS 3 είναι πιο δυνατό στην Αμερική;
Γιατί το νέο Audi RS 3 είναι πιο δυνατό στην Αμερική; …
Δοκιμές στα 440 χλμ./ώρα για τη Bugatti Chiron SS
Δοκιμές στα 440 χλμ./ώρα για τη Bugatti Chiron SS
Ford GT «κονόμησε» 400.000 αξίας σε 2 χρόνια
Ford GT «κονόμησε» 400.000 αξίας σε 2 χρόνια
Διέλυσε το Honda Integra του ακριβώς πριν το δώσει!
Διέλυσε το Honda Integra του ακριβώς πριν το δώσει! …
Καπούτ η εξέλιξη θερμικών Audi από το 2026
Καπούτ η εξέλιξη θερμικών Audi από το 2026
«Βέρα» Alfa 75 Turbo Evoluzione για 84.000 ευρώ
«Βέρα» Alfa 75 Turbo Evoluzione για 84.000 ευρώ
H VW πήγε να αγοράσει δυο φορές την Alfa Romeo
H VW πήγε να αγοράσει δυο φορές την Alfa Romeo
Ήρθε το νέο διαμάντι των plug-in hybrid SUV
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέες εκδόσεις VW ID.3 και ID.4 σε τιμές ντίζελ!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το απόλυτο Τζιπ με 3,5 λτ. κατανάλωση
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο υβριδικό Suzuki Swace. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota Yaris Cross στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota RAV4 των 306 PS στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των κορυφαίων 4κίνητων Mercedes EQA
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο Dacia Sandero σε πολύ χαμηλές τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Hyundai Kona Hybrid
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
H εκρηκτική Mustang Mach 1 πάτησε Ελλάδα (+video)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store