Υδραυλική ή ηλεκτρική υποβοήθηση τιμονιού; Ποια είναι καλύτερη;

Είναι γεγονός πως το ενδιαφέρον των περισσοτέρων όταν μιλάνε για ένα αυτοκίνητο επικεντρώνεται στον κινητήρα, στην ανάρτηση, ή ακόμα και στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όμως υπάρχει κάτι που αποτελεί ακρογωνιαίο λίθο για την εύρυθμη λειτουργία ενός αυτοκινήτου και του συστήματος διεύθυνσης γενικότερα.

Ο λόγος φυσικά για το τιμόνι, με το οποίο ο οδηγός έχει τη συνεχή κι άμεση επαφή και είναι αυτό που εξασφαλίζει το προς τα που θα κινηθεί το αυτοκίνητό του. Η εξέλιξη του τιμονιού στο πέρασμα των ετών είναι τεράστια και πλέον δεν χρειάζεσαι μπράτσα αρσιβαρίστα για να παρκάρεις με άνεση. Και εδώ έχει βάλει το χεράκι της η τεχνολογία κάνοντας ανετότερη τη ζωή του οδηγού.

Αρχικά να πούμε πως το σύστημα διεύθυνσης ενός αυτοκινήτου αποτελείται από διάφορα μέρη και η στεφάνη του τιμονιού, είναι το μοναδικό που βλέπει ο οδηγός. Πίσω από αυτή υπάρχει η κολώνα του τιμονιού και είναι αυτή που μεταφέρει την κίνηση του στους τροχούς. Στο τελείωμά της υπάρχει ένα ελικοειδές γρανάζι, το οποίο ονομάζεται «πινιόν» και περιστρεφόμενο προς τη φορά του τιμονιού δίνει κίνηση σε έναν «οδοντωτό κανόνα». Αυτά αποτελούν και τη ραχοκοκκαλιά του συστήματος της κρεμαγιέρας. Στην αριστερόστροφη κίνηση του πινιόν μετατοπίζεται δεξιά και αντιστρόφως με την δεξιόστροφη κίνηση του πινιόν μετατοπίζεται αριστερά . Επιπλέον ο οδοντωτός κανόνας κινεί ημίμπαρα και ακρόμπαρα και έτσι παίρνουν την επιθυμητή κλίση οι εμπρός τροχοί.

Υδραυλικό τιμόνι

Η καθημερινότητα πίσω από το τιμόνι βελτιώθηκε με την εισαγωγή του υδραυλικού συστήματος, που το ελάφρυνε σημαντικά για τα χέρια του οδηγού. Είναι ένα πολύπλοκο μηχανολογικό σύνολο, αλλά θα το επεξηγήσουμε όσο πιο εύκολα γίνεται. Κύρια μέρη του είναι η αντλία παροχής υδραυλικών υγρών στο κύκλωμα, το δοχείο αποθήκευσης του υγρού, ένας υδραυλικός κύλινδρος και η περιστροφική βαλβίδα ελέγχου. Η κίνηση του οδοντωτού κανόνα έρχεται από το πινιόν, μόνο που αυτή τη φορά ο άξονα αυτός είναι μέσα σε έναν υδραυλικό κύλινδρο με εισόδους για το υγρό, ενώ υπάρχει κι ένα έμβολο. Ανάλογα με τη φορά περιστροφής του τιμονιού ανοίγουν οι δίοδοι εισόδου του συμπιεσμένου υγρού στον αντίστοιχο χώρο του κυλίνδρου. Υδραυλικά λοιπόν ασκείται πίεση προς την αντίστοιχη κατεύθυνση για τον οδοντωτό κανόνα, με την αντλία παροχής να παίρνει κίνηση από τον κινητήρα του αυτοκινήτου μέσω ιμάντα. Επιπλέον φροντίζει να τροφοδοτεί με υγρό το κύκλωμα, με την περιστροφική βαλβίδα ελέγχου να ορίζει την ποσότητα του υγρού που θα περάσει στην κρεμαγιέρα. Όταν το τιμόνι βρίσκεται σε ευθεία, η βαλβίδα ελέγχου κλείνει τις εισόδους προς τον κύλινδρο και τα υγρά επιστρέφουν στο δοχείο αποθήκευσής τους.

Η νέα ηλεκτρική τάση!

Η τελευταία εξέλιξη είναι το ηλεκτρικό σύστημα διεύθυνσης. Αισθητήρες που υπάρχουν στην κολώνα του τιμονιού συλλέγουν τις εντολές που δίνει ο οδηγός και τις στέλνουν ακαριαία στο ηλεκτρικό μοτέρ. Αυτό με την σειρά του αναλαμβάνει να κινεί ανάλογα την κολώνα του τιμονιού και συνεπώς τους τροχούς. Πρόκειται για ένα σύστημα που έχει επικρατήσει πλέον, καθώς δεν έχει καμία αρνητική επίδραση στη λειτουργία του κινητήρα. Σε πολλά αυτοκίνητα η υποβοήθηση είναι μεταβλητή, που σημαίνει ότι σε χαμηλές ταχύτητες το σύστημα διεύθυνσης είναι ελαφρύ για να διευκολύνει τους ελιγμούς, ενώ σε γρήγορους ρυθμούς βαραίνει για να παρέχει καλύτερη αίσθηση στον οδηγό.

Ποιο είναι καλύτερο;

Τα υδραυλικά συστήματα παρέχουν μια καλύτερη και πιο μεστή πληροφόρηση, η οποία μπορεί να μην είναι σημαντική για τον «απλό» οδηγό, αλλά κάνει τη διαφορά για τους λάτρεις της σπορ οδήγησης. Ακόμα ένα σημαντικό πλεονέκτημα είναι πως είναι και φθηνότερα στην κατασκευή τους. Από την άλλη τα ηλεκτρικά συστήματα είναι λιγότερο περίπλοκα στην κατασκευή, ενώ συμβάλλουν και στην καλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Αλλά το σημαντικότερο όφελος, είναι ότι δεν «κόβει» ισχύ από τον κινητήρα, αφού η υποβοήθηση δεν συνδέεται με ιμάντα στον στροφαλοφόρο άξονα, όπως συμβαίνει στην υδραυλική υποβοήθηση. Όμως η πληροφόρηση που καταλήγει στα χέρια του οδηγού δεν είναι τόσο μεστή όσο θα ήθελε ένα πιο σκληροπυρηνικός οδηγός. Συμπερασματικά, το υδραυλικό τιμόνι είναι καλύτερο αν ψάχνετε για μια αυθεντική αίσθηση οδήγησης. Όσοι αναζητούν μια άνετη εμπειρία πίσω από το βολάν και η πίστα δεν είναι προτεραιότητά τους, η ηλεκτρική υποβοήθηση θα τους συνεπάρει!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Καύσιμο από ηφαίστεια δοκιμάζει η Koenigsegg
Καύσιμο από ηφαίστεια δοκιμάζει η Koenigsegg
BMW X5 με 374 ίππους βγάζει καθαρό νεράκι
BMW X5 με 374 ίππους βγάζει καθαρό νεράκι
Τα πρώτα βιώσιμα ελαστικά κάνουν πρεμιέρα με BMW
Τα πρώτα βιώσιμα ελαστικά κάνουν πρεμιέρα με BMW …
Ψηφιακός πίνακας με ταχύμετρο αλά παλαιά
Ψηφιακός πίνακας με ταχύμετρο αλά παλαιά
Τι είναι η επαυξημένη πραγματικότητα; (+video)
Τι είναι η επαυξημένη πραγματικότητα; (+video)
Νέο σύστημα πολυμέσων από την Lada
Νέο σύστημα πολυμέσων από την Lada
Υπερσύγχρονο σύστημα iDrive 8 από τη BMW
Υπερσύγχρονο σύστημα iDrive 8 από τη BMW
Τι είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα και που διαφέρουν;
Τι είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα και που διαφέρουν; …
Οι πρωτιές του νέου Hyundai Tucson
Οι πρωτιές του νέου Hyundai Tucson
Ήρθε το νέο διαμάντι των plug-in hybrid SUV
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέες εκδόσεις VW ID.3 και ID.4 σε τιμές ντίζελ!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το απόλυτο Τζιπ με 3,5 λτ. κατανάλωση
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο υβριδικό Suzuki Swace. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota Yaris Cross στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota RAV4 των 306 PS στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των κορυφαίων 4κίνητων Mercedes EQA
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο Dacia Sandero σε πολύ χαμηλές τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Hyundai Kona Hybrid
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
H εκρηκτική Mustang Mach 1 πάτησε Ελλάδα (+video)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store