Δοκιμή Volvo V90 Cross Country D5 AWD

108

Η Volvo έχει παράδοση 20 ετών στα πολυτελή crossover μοντέλα (από το 1997 με το πρώτο V70 XC), τα οποία βασίζονται κυρίως σε στέισον βάγκον αμαξώματα με τετρακίνηση και συνοδεύονται από την ονομασία «Cross Country». Το πιο νέο και μεγάλο μοντέλο της σειράς αυτής της Volvo, είναι το V90 Cross Country, το οποίο διαθέτει επιβλητική παρουσία, μεγάλους χώρους, προσφέρει ότι αναζητά κανείς από ένα πολυτελές οικογενειακό αυτοκίνητο, συν δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου.

Αναμενόμενα βέβαια το κόστος απόκτησης είναι υψηλό, αφού οι τιμές του ξεκινούν από 62.168 ευρώ στην έκδοση D5 της δοκιμής με τον κινητήρα πετρελαίου των 2.0 λτ. ισχύος 235 ίππων, ή από 64.004 ευρώ στην έκδοση Τ6 με το μηχανικό σύνολο βενζίνης των 2.0 λτ. ισχύος 320 ίππων.

Πολυτελές crossover στέισον βάγκον

Το V90 Cross Country έχει διττό χαρακτήρα, αφού συνδυάζει τα χαρακτηριστικά των στέισον βάγκον με των crossover. To πληθωρικών διαστάσεων αμάξωμά του μήκους σχεδόν 5 μέτρων, ξεχωρίζει αμέσως από τις πιο απλές εκδόσεις, χάρη στην αυξημένη κατά 65 χιλιοστά απόσταση από το έδαφος (210 χλστ. συνολικά) και τις διάφορες εξωτερικές προσθήκες. Αυτές αφορούν τις ασημί ποδιές στους προφυλακτήρες και τα μαύρα πλαστικά προστατευτικά στους θόλους τους τροχών και στα μαρσπιέ. Την επιβλητική του παρουσία ενισχύουν με την σειρά τους η μεγάλη νίκελ μάσκα, τα εμπρός φωτιστικά σώματα με τα ενσωματωμένα LED «Thor’s Hammer» σε σχήμα Τ και τα τονισμένα νεύρα στα πλαϊνά.

Υψηλή ποιότητα και μεγάλοι χώροι στο εσωτερικό

Η πολυτέλεια είναι διάχυτη και στο εσωτερικό του νέου V90 Cross Country, όπου αρχικά το βλέμμα τραβά η μεγάλη κάθετα τοποθετημένη οθόνη αφής των 9 ιντσών στην κεντρική κονσόλα. Σε αυτή έχουν ενσωματωθεί πάρα πολλές λειτουργίες του αυτοκινήτου, όπως ο χειρισμός του κλιματισμού, του ραδιοφώνου, του κινητού τηλεφώνου, το σύστημα πλοήγησης, η ενεργοποίηση – απενεργοποίηση συστημάτων ασφαλείας, μέχρι και η λειτουργία του συστήματος start-stop. Ωστόσο, η έλλειψη των «παραδοσιακών» κουμπιών για απλές λειτουργίες δεν ευνοεί ιδιαίτερα την εργονομία και έτσι ο οδηγός χρειάζεται αρκετό χρόνο εξοικείωσης. Πίσω από τον επιλογέα ταχυτήτων υπάρχουν (τα όχι ιδιαίτερα εύχρηστα) χειριστήρια Start/Stop του κινητήρα (μετακινείται δεξιά – αριστερά) και πιο πίσω το DriveMode, που λειτουργεί με πίεση και περιστροφή πάνω – κάτω.

Από πλευράς ποιότητας, το εσωτερικό του V90 Cross Country είναι διαθέτει μαλακά πλαστικά στο ταμπλό και στις πόρτες, το φινίρισμα και η συναρμογή είναι προσεγμένα, ωστόσο κάποια διακοσμητικά στο ταμπλό δεν συμβαδίζουν με την υψηλή τιμή του αυτοκινήτου. Οι επιβάτες απολαμβάνουν υψηλά επίπεδα ανέσεων, τόσο από τα αναπαυτικά καθίσματα, όσο και σε διαθέσιμους χώρους, αφού έχουν στη διάθεσή τους πολύ αέρα για τα πόδια, το κεφάλι και ωφέλιμο πλάτος. Μόνο το ψηλό κεντρικό τούνελ δεν θα διευκολύνει σε περίπτωση μεταφοράς μεσαίου επιβάτη στο πίσω κάθισμα. Μεγάλο, αλλά σχετικά ρηχό είναι το πλήρως εκμεταλλεύσιμο πορτ μπαγκάζ των 560 λίτρων, το οποίο φτάνει έως τα 1.526 λίτρα με την αναδίπλωση του πίσω καθίσματος.

Άνεση και ασφάλεια παντός εδάφους

Με το νέο V90 Cross Country, ο οδηγός μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια και άνεση, τόσο στην άσφαλτο, όσο και εκτός αυτής σε χωμάτινες κακοτράχαλες διαδρομές. Βασισμένο στη νέα μεταβλητή πλατφόρμα SPA (Scalable Product Architecture), η οποία χρησιμοποιείται σε όλα τα υπόλοιπα νέα μοντέλα της σειράς 90, συνδυάζεται με ανεξάρτητες αναρτήσεις σε όλους τους τροχούς και με τέσσερα DriveModes. Αυτά είναι το Eco για πιο οικονομική οδήγηση, το Comfort για καθημερνή χρήση, το Dynamic για πιο δυναμικές επιδόσεις και το Off Road για εκτός δρόμου. Ένας μικρός και ελαφρύς συμπλέκτης Borg Warner 5ης γενιάς μοιράζει τη δύναμη του κινητήρα μεταξύ των εμπρός και πίσω τροχών. Σε κανονικές συνθήκες η ροπή μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς, ενώ μπορεί να στείλει έως και το 70% της ροπής στους πίσω τροχούς. Επίσης, το V90 Cross Country έχει γωνία εισόδου 18,9 μοίρες, ράμπας 17,7 μοίρες και εξόδου 20,7 μοίρες.

Στην πράξη αυτό γίνεται άμεσα, τόσο στις απότομες εκκινήσεις, όσο και στις στροφές, όπου τα περιθώρια πρόσφυσης είναι υψηλά και το αυτοκίνητο παραμένει πεισματικά στην πορεία που έχει χαράξει ο οδηγός, παρά τις αισθητές κλίσεις του αμαξώματος. Ιδιαίτερα σταθερό είναι το V90 Cross Country και στις ευθείες, όπου ακόμα και σε πολύ υψηλές ταχύτητες δεν θα δημιουργήσει κάποια τάση ανασφάλειας. Παράλληλα, η ανάρτησή του απορροφά τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων χωρίς να κουράζει τους επιβάτες, αν και από ένα τέτοιο αυτοκίνητο περιμένεις να είναι πιο «ισωπεδωτική» και με λιγότερο θόρυβο από τις ανεξάρτητες αναρτήσεις με το εγκάρσιο συνθετικό φύλλο σούστας στον πίσω άξονα, αντί για ελατήρια. Επίσης, το τιμόνι του είναι άμεσο και έχει το απαιτούμενο βάρος, αλλά η στιβαρότητα που λαμβάνει ο οδηγός από το πλαίσιο δεν είναι η καλύτερη δυνατή και βγάζει κάποιες αδυναμίες, που γίνονται περισσότερο αισθητές όταν σφίγγει η ανάρτηση στην επιλογή Dynamic.

Πολιτισμένος και δυνατός ο 2.0 ντίζελ των 230 ίππων

Την κίνηση του Volvo V90 Cross Country D5 αναλαμβάνει ο νέος πετρελαιοκινητήρας Drive-E, απόδοσης 235 ίππων και με πολύ πλούσια ροπή 480 Nm από τις 1.750 σ.α.λ. Το μηχανικό αυτό σύνολο διαθέτει σειριακό διαδοχικό σύστημα turbo δύο σταδίων και το σύστημα PowerPulse, το οποίο αντλεί αέρα από το φίλτρο αέρα μέσω συμπιεστή σε δεξαμενή δύο λίτρων υπό πίεση και έτσι πετυχαίνει πιο άμεση απόκριση στο πάτημα του γκαζιού. Κάτι που ισχύει και στην πράξη, αφού το ισχυρό αυτό μηχανικό σύνολο προσφέρει γρήγορη απόκριση στις εντολές του οδηγού σε συνδυασμό με το αυτόματο 8τάχυτο κιβώτιο (0-100 χλμ./ώρα σε 7,5 δευτερόλεπτα). Παράλληλα ο ντίζελ αυτός κινητήρας ξεχωρίζει για την πολύ καλή λειτουργία του χωρίς κραδασμούς και με πολύ χαμηλό θόρυβο ανεξαρτήτως στροφών, σε σημείο που να μην αντιλαμβάνονται οι επιβάτες από το εσωτερικό του αυτοκινήτου ότι πρόκειται για κινητήρα πετρελαίου. Πολύ καλά χαρακτηριστικά διαθέτει και το αυτόματο κιβώτιο των 8 ταχυτήτων, αφού είναι άμεσο και ομαλό στις εναλλαγές των ταχυτήτων (με 8η ταχύτητα και 130 χλμ./ώρα το στροφόμετρο δείχνει σχεδόν 2.000 σ.α.λ.). Μόνο η κατανάλωση είναι σχετικά «τσιμπημένη» αφού κυμαίνεται στα 9,5 λτ./100 χλμ.

(+) Ασφάλεια, οδική συμπεριφορά, ανέσεις, χώροι, ποιότητα, απόδοση – λειτουργία κινητήρα

(-) Τιμή, ευελιξία, κατανάλωση, εργονομία που χρειάζεται εξοικείωση

Καύσιμο
Πετρέλαιο
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.969
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
8 auto
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
235/5.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
480/1.750
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
7,5
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
230
Αστική (λτ./100 χλμ.)
-
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
-
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
5,3
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
139
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
166,8
Εμπρός ανάρτηση
Διπλά ψαλίδια, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Πολλαπλών συνδέσμων, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρομηχανική
Μήκος (χλστ.)
4.939
Πλάτος (χλστ.)
1.879
Ύψος (χλστ.)
1.543
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.941
Βάρος (κιλά)
1.920
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
560
Αστέρια
(5)
Ασφάλεια ενηλίκου
95%
Ασφάλεια παιδιού
80%
Ασφάλεια πεζού
76%
Επικουρικά συστήματα
93%
ESP
 
Αερόσακοι
7
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ράδιο CD
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
62.168