Κάνει να σβήνουμε μόνοι μας το μοτέρ στο φανάρι;

Τα τελευταία 3-4 χρόνια η ακουστική της αναμονής στα φανάρια έχει αλλάξει άρδην. Μαζικοί ήχοι εκκίνησης μοτέρ συνοδεύουν κάθε μετάβαση από κόκκινο σε πράσινο, δείγμα της σχεδόν καθολικής εφαρμογής των συστημάτων start-stop σε μια προσπάθεια για μείωση των τιμών μέσης κατανάλωσης και εκπομπών ρύπων. Αν, όμως, δεν έχουμε τόσο καινούργιο αυτοκίνητο ή έκδοση που να διαθέτει την εν λόγω τεχνολογία, μπορούμε να το κάνουμε μόνοι μας;

Καταρχάς, θα πρέπει να δούμε την αρχή λειτουργίας και τα εξαρτήματα των start-stop. Το σβήσιμο του κινητήρα δεν συνοδεύεται από πλήρη απενεργοποίηση όλων των υπολοίπων λειτουργιών. Το ηχοσύστημα και τα φώτα, για παράδειγμα, παραμένουν ενεργά. Σαν να σβήναμε το μοτέρ χειροκίνητα, δηλαδή, στρίβοντας το κλειδί μέχρι την ανάφλεξη (το «On» στη φώτο). Διαδικασία που, ως γνωστό, «τρώει» τη μπαταρία. Για αυτό και τα μοντέλα με S&S έχουν αρκετά μεγαλύτερες, από ό,τι θα είχαν χωρίς αυτό. Κάτι που σημαίνει πως αν θέλουμε να αναβοσβήνουμε τον κινητήρα ιδιοχείρως, θα πρέπει να το κάνουμε τελείως. Κίνηση απαγορευτική μακριά από το φως της ημέρας, καθώς θα σβήναμε και τα φώτα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την ορατότητα από τους άλλους χρήστες του δρόμου και την ασφάλεια.

Το δεύτερο επίμαχο σημείο, αφορά τη μίζα. Υπό κανονικές συνθήκες, ένας κινητήρας κατά τη διάρκεια ζωής ενός αυτοκινήτου θα ενεργοποιηθεί/απενεργοποιηθεί γύρω στις 50.000 φορές. Η παρουσία συστήματος start-stop, ωστόσο, μπορεί να εκτινάξει τον φόρτο εργασίας μέχρι και στο δεκαπλάσιο! Ήτοι 500.000 «άναψε-σβήσε». Μια συνηθισμένη μίζα θα παρέδιδε πνεύμα πολύ, μα πολύ, νωρίτερα. Για αυτό και όπου υπάρχει ανάλογο σύστημα, το μέγεθος του εκκινητή είναι δυο φορές μεγαλύτερο. Χώρια τα ήπια υβριδικά συστήματα, που επίσης αναπτύσσονται με ραγδαίο ρυθμό και σε πολλές περιπτώσεις αναλαμβάνουν το ρόλο της μίζας. Καταλαβαίνουμε εύκολα, λοιπόν, πως αν προσπαθήσουμε να μιμηθούμε χειροκίνητα την τεχνολογία σε ένα αυτοκίνητο 20ετίας, αρκετά σύντομα θα χρειαστεί να επισκεφτούμε το συνεργείο για τα δέοντα.

Άρα; Είμαστε αναγκασμένοι να «καίμε» καύσιμο στο ρελαντί, εσαεί; Όχι απαραίτητα. Παρότι οι συχνά επαναλαμβανόμενες εκκινήσεις πράγματι επιβαρύνουν μίζα, κουζινέτα, μπαταρία και καταλύτη, αν γνωρίζουμε πως το φανάρι κρατάει πολύ δεν υπάρχει λόγος να μην σβήσουμε το μοτέρ. Υπάρχουν σημεία που το κόκκινο διαρκεί πάνω από 1,5-2 ή και παραπάνω λεπτά, ιδίως σε δρόμους που «εκβάλλουν» σε κεντρικές αρτηρίες. Με την προϋπόθεση πως δεν χρειάζεται ο φωτισμός του αυτοκινήτου, δεν υπάρχει πρόβλημα να απ-/ενεργοποιήσουμε τον κινητήρα χειροκίνητα. Εκεί που προκύπτουν τα ζητήματα, είναι όταν το κάνουμε συνεχώς (από φανάρι σε φανάρι, ας πούμε). Παν μέτρον άριστον, συνεπώς, και ουδέν πρόβλημα.

Να σημειώσουμε εδώ πως στα αυτοκίνητα με σύστημα start-stop, δεκάδες αισθητήρες «διαβάζουν» την κατάσταση όλων των επίμαχων εξαρτημάτων. Αν τα δεδομένα από κάποιο το επιβάλλουν, ο κινητήρας μένει ενεργός. Εξ ου και το ανάλογο μήνυμα στον πίνακα οργάνων, που ενημερώνει τον οδηγό (αν και δεν διευκρινίζει κάθε φορά γιατί το start-stop δεν επεμβαίνει).

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο σωστός και λάθος καθαρισμός της κονσόλας
Ο σωστός και λάθος καθαρισμός της κονσόλας
Πώς συμπληρώνουμε λάδι χωρίς να λερώσουμε;
Πώς συμπληρώνουμε λάδι χωρίς να λερώσουμε;
Τι δεν πρέπει να λέμε ποτέ στο συνεργείο;
Τι δεν πρέπει να λέμε ποτέ στο συνεργείο;
Πλύσιμο του αυτοκινήτου στο χέρι ή σε πλυντήριο;
Πλύσιμο του αυτοκινήτου στο χέρι ή σε πλυντήριο; …
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Πώς εξοικονομούμε καύσιμο με το γκάζι; (+video)
Πώς εξοικονομούμε καύσιμο με το γκάζι; (+video)
Κίνδυνοι στη χρήση των θερμαινόμενων καθισμάτων
Κίνδυνοι στη χρήση των θερμαινόμενων καθισμάτων …
Ποια σημάδια μαρτυρούν «κόπωση» του συμπλέκτη;
Ποια σημάδια μαρτυρούν «κόπωση» του συμπλέκτη; …
Πώς καταπολεμούμε τους πόνους στην οδήγηση;
Πώς καταπολεμούμε τους πόνους στην οδήγηση;
Νέο Mazda2 Hybrid με τιμή από 18.692 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κάνουν τα Tesla των 1.020 ίππων στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της αστεράτης νέας Mercedes-Benz GLC
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα έκδοση VW ID.3 Prime Pro S (+τιμή)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Διαθέσιμη η «χιλιομετροφάγος» Alfa Romeo Tonale
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai 1.5 e-Power 190 PS
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές και εξοπλισμοί του νέου Kia XCeed
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ελληνική πρεμιέρα για την Alfa Romeo Tonale
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της νέας BMW Σειρά 3 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές και οι εξοπλισμοί του νέου Kia Niro
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Honda Civic στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store