Τι κάνουμε αν «μείνουμε» από φρένα;

Πρόκειται για το μεγαλύτερο φόβο ενός οδηγού, καθώς το σύστημα πέδησης αποτελεί την δικλείδα ασφαλείας κατά τις μετακινήσεις και το ψυχικό καταφύγιο του οδηγού στην σκέψη μιας δύσκολης στιγμής. Το σύστημα πέδησης σπάνια θα εμφανίσει ολοκληρωτική αστοχία. Τα σημάδια συνήθως εμφανίζονται σταδιακά, είτε με την μορφή υπερθέρμανσης, είτε με την φθορά των υλικών τριβής. Και στις δυο περιπτώσεις οι αποστάσεις ακινητοποίησης αυξάνονται, όμως αυτό γίνεται προοδευτικά. Ακόμα και να καταρρεύσει μια δαγκάνα ή να σπάσει μια δισκόπλακα, υπάρχουν άλλοι 3 τροχοί να επιβραδύνουν το αυτοκίνητο.

Δείτε ακόμα: Πώς οδηγούμε γρήγορα αγροτικό χωρίς να τουμπάρουμε; (+video)

Ωστόσο, αναλόγως κλίσης οδοστρώματος και εν γένει συνθηκών, ακόμα και αυτές οι περιπτώσεις μπορούν να οδηγήσουν σε καταστροφικά αποτελέσματα. Παράλληλα, και ειδικά σε κακοσυντηρημένο όχημα, το σύστημα πέδησης πράγματι μπορεί να «αφήσει» τον οδηγό. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ο πανικός θα πρέπει να είναι ο τελευταίος σύμβουλος και οι παρακάτω συμβουλές ο πρώτος.

– Χειρόφρενο. Η επίσημη ορολογία του χειρόφρενου είναι «φρένο εκτάκτου ανάγκης», εξ ου και το e-brake στα αγγλικά (εκ του «emergency brake»). Δεν το τραβάμε απότομα, καθώς μπορεί να μπλοκάρει τους πίσω τροχούς. Ανεβάζουμε κλιμακωτά με το κουμπί πατημένο. Ανεβοκατεβάζουμε το χειρόφρενο κατά τρόπο που μιμείται την λειτουργία του ABS στα φρένα, προκειμένου να αποφύγουμε το μπλοκάρισμα. Όσο μειώνεται η ταχύτητα, αυξάνουμε το τράβηγμα. Δεν πατάμε τον συμπλέκτη, καθώς χρειαζόμαστε την βοήθεια του κινητήρα στην επιβράδυνση.

Αν ο χώρος μπροστά είναι περιορισμένος αλλά υπάρχει αέρας στα πλάγια, με την ταχύτητα να βρίσκεται σε επίπεδο πόλης, μπορούμε να καταφύγουμε στο τράβηγμα με την μία και τιμονιά, γυρνώντας πλάγια το αυτοκίνητο προκειμένου να αποφύγουμε την πρόσκρουση στον μπροστινό.

 – Φρενάρισμα με τις ταχύτητες. Εγνωσμένης αξίας τακτική, που βάζει τον κινητήρα σε ρόλο επιβραδυντή. Κατεβάζουμε ταχύτητες όσο το δυνατόν πιο γλυκά γίνεται, ώστε να αποφύγουμε την ζημιά στα μηχανικά μέρη. Φυσικά προτεραιότητα είναι η προστασία της σωματικής ακεραιότητας ημών και υμών, οπότε αν δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, «καρφώνουμε» τα κατεβάσματα κι ό,τι γίνει στο κιβώτιο.

Δεν «πετάμε μια όπισθεν στο φινάλε φινάλε», καθώς απλά θα διαλύσουμε νωρίτερα το κιβώτιο και θα μείνουμε με το αυτοκίνητο ακυβέρνητο.

 -Χειρόφρενο και ταχύτητες. Η ισχύς εν τη ενώσει. Τραβάμε το χειρόφρενο μέχρι την μέση, κατεβάζοντας παράλληλα ταχύτητες.

– Στα αυτόματα. Σε παλαιότερης τεχνολογίας κιβώτια, επιλέγουμε «1» ή κατεβάζουμε στο «2» και μετά στο «1» όπου υπάρχει η δυνατότητα. Στα σύγχρονα αυτόματα το κατέβασμα αποτρέπεται για την προστασία του κινητήρα, οπότε μένουμε μόνο με το χειρόφρενο.

– Ηλεκτρικό χειρόφρενο. Επίσης στα σύγχρονα αυτοκίνητα, η παρουσία του παραδοσιακού χειρόφρενου τείνει να εκλείψει. Παρόλα αυτά το ηλεκτρικό χειρόφρενο αποτελεί σύμμαχο σε μια τόσο δύσκολη κατάσταση, καθώς το πάτημα του κουμπιού εν κινήσει μεταφράζεται σε προοδευτική επιβράδυνση δίχως τον φόβο μπλοκαρίσματος.

– Ανοίγουμε όλα τα παράθυρα. Προφανώς μιλάμε για ταχύτητες και συνθήκες εθνικής οδού, όπου υπάρχει μπόλικος χώρος. Ανοίγουμε όλα τα παράθυρα, ώστε να αυξήσουμε την αεροδυναμική αντίσταση. Σε συνδυασμό με τα ανωτέρω βήματα, η βαρύτητα με τον αέρα θα σταματήσουν το αυτοκίνητο ασφαλώς και χωρίς δράματα.

Διαβάστε επίσης: Γιατί είναι κακό να οδηγούμε με ανοιχτά τα πίσω παράθυρα;

Παράλληλα, αν δεν θέλουμε να καταφύγουμε στο χειρόφρενο, μπορούμε να κάνουμε ήπια ζιγκ ζαγκ. Εξυπακούεται ότι για άλλη μια φορά, θα πρέπει να υπάρχει ο απαραίτητος χώρος για να κάνει η επιπλέον τριβή την δουλειά της και να μην δημιουργήσουμε περισσότερα προβλήματα.

Πριν από όλα, ανάβουμε τα αλάρμ. Ενημερώνουμε τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου ότι αντιμετωπίζουμε ζητήματα, ώστε να αφήσουν τις απαραίτητες αποστάσεις και να δημιουργήσουν τον ζωτικό χώρο που χρειαζόμαστε για τις κατάλληλες ενέργειες.

 – Ύστατη λύση. Εντός πόλης, όπως καταλαβαίνουμε, οι αποστάσεις και οι χώροι μικραίνουν δραματικά. Κατά συνέπεια οι ακραίες καταστάσεις, απαιτούν ακραία μέτρα. Αναγκαστικά «ρίχνουμε» το αυτοκίνητο σε κάποιο σημείο που δεν υπάρχουν άνθρωποι, κάνοντας τη μέγιστη προσπάθεια να είναι κάτι που θα θέσει την δική μας ακεραιότητα στον μικρότερο δυνατό κίνδυνο. Καλύτερη επιλογή είναι κάποιο κράσπεδο, αλλά στην ύστατη ανάγκη μας κάνουν και τα παρκαρισμένα. Προτεραιότητα πάντοτε έχει η ανθρώπινη ζωή!

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πώς φοράμε σωστά τη ζώνη ασφαλείας;
Πώς φοράμε σωστά τη ζώνη ασφαλείας;
Πώς καθαρίζουμε τα έντομα στο παρμπρίζ;
Πώς καθαρίζουμε τα έντομα στο παρμπρίζ;
Χρειάζονται στρώσιμο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Χρειάζονται στρώσιμο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; …
Ανάβει το Check Engine χωρίς να υπάρχει βλάβη;
Ανάβει το Check Engine χωρίς να υπάρχει βλάβη;
Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητό μας
Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητό μας
Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα
Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Τι «μαγικό» κάνει ο μοχλός στον καθρέπτη;
Τι «μαγικό» κάνει ο μοχλός στον καθρέπτη;
Πώς ζεσταίνουμε το μοτέρ σε συνθήκες ψύχους;
Πώς ζεσταίνουμε το μοτέρ σε συνθήκες ψύχους; …
Ήρθε το νέο διαμάντι των plug-in hybrid SUV
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέες εκδόσεις VW ID.3 και ID.4 σε τιμές ντίζελ!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το απόλυτο Τζιπ με 3,5 λτ. κατανάλωση
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο υβριδικό Suzuki Swace. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του Toyota Yaris Cross στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota RAV4 των 306 PS στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των κορυφαίων 4κίνητων Mercedes EQA
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο Dacia Sandero σε πολύ χαμηλές τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Hyundai Kona Hybrid
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
H εκρηκτική Mustang Mach 1 πάτησε Ελλάδα (+video)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store