Δοκιμή Fiat Panda με φυσικό αέριο 0.9 TwinAir 80hp CNG

12

Η Fiat ξεκίνησε πριν από λίγο καιρό και στην χώρα μας τη διάθεση του Fiat Panda 0.9 TwinAir 80hp Natural Power, το οποίο χρησιμοποιεί και φυσικό αέριο ως καύσιμο για την κίνησή του ή και βενζίνη (διπλού καυσίμου). Έτσι μαζί με τις αμιγώς βενζινοκίνητες εκδόσεις των 1.2 λτ. 69hp, 0.9 TwinAir 85hp, το ντίζελ 1.3 75hp και το επίσης διπλού καυσίμου (LPG – βενζίνη) 1.2 69hp προσφέρει πολλές επιλογές κίνησης. Το Panda φυσικού αερίου διαθέτει αυξημένη απόσταση από το έδαφος όπως στο Panda 4×4, ενώ βασικό στοιχείο που μαρτυρά την έκδοση είναι το λογότυπο «Natural Power» στην πόρτα του χώρου αποσκευών.

Από πλευράς τιμών, το Panda 0.9 TwinAir CNG είναι το πιο ακριβό μεταξύ των 2κίνητων μοντέλων αφού κοστίζει από 12.740 ευρώ, έναντι 11.227 ευρώ το Panda 1.3 75hp diesel και 10.540 ευρώ το Panda 0.9 TwinAir 85hp. (τιμές με απόσυρση και την έκπτωση των 1.000 ευρώ). Μεταξύ των τριών μοντέλων πιο πολύ συμφέρει το ντίζελ Panda 1.3, καθώς είναι πολύ οικονομικό, έχει τον καλύτερο κινητήρα και διατίθεται σε πολύ λογική τιμή.

Οικονομικός κινητήρας αλλά τραχύς και με κραδασμούς

Ο καινοτόμος σε τεχνολογία 2κύλινδρος turbo κινητήρας των μόλις 875 κ.εκ. αποδίδει με την χρήση φυσικού αερίου 80 ίππους και 140 Nm ροπής στις 2.500 σ.α.λ. έναντι 85 ίππων και 145 Nm ροπής στις 1.900 σ.α.λ. με τη βενζίνη. Αναμενόμενα με το CNG μειονεκτεί ελαφρώς σε επιδόσεις αφού επιταχύνει στο 0-100 χλμ./ώρα σε 12,8 δλ. και η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 168 χλμ./ώρα (12,0 δλ. και 170 τελικής με τη βενζίνη). Στην πράξη αυτές οι μικροδιαφορές σε απόδοση και επιδόσεις γίνονται αισθητές αλλά σε όχι έντονο βαθμό, αφού με τη βενζίνη ο οδηγός νιώθει το καλύτερο τράβηγμα και αμεσότητα του κινητήρα. Εκεί που ενοχλεί περισσότερο το 2κύλινδρο μοτέρ των 0.9 λίτρων ανεξαρτήτως καυσίμου είναι οι αισθητοί κραδασμοί και η τραχύτητα ειδικά στις χαμηλές στροφές, θυμίζοντας περισσότερο κινητήρα ντίζελ παρά βενζίνης.

Παράλληλα, μέχρι τις 2.000 σ.α.λ. το τράβηγμα και η απόκριση του μοτέρ είναι μέτρια και δίνει την εντύπωση ότι ξαφνικά θα σβήσει. Στις μεσαίες στροφές παρουσιάζει αισθητά καλύτερα χαρακτηριστικά τόσο σε λειτουργία όσο και σε απόδοση, ενώ ανεβάζει με ευκολία ρυθμούς μαζί όμως και την κατανάλωση αμφότερων των καυσίμων. Η Fiat αναφέρει ότι σε μεικτή διαδρομή το Panda Natural Power καταναλώνει 3,1 κιλά φυσικού αερίου (αντιστοιχούν με 3 ευρώ/100 χλμ.) ή 4,6 λτ./100 βενζίνη (σχεδόν 7,5 ευρώ/100 χλμ.). Το ρεζερβουάρ βενζίνης παραμένει ανέπαφο στα 35 λίτρα, ενώ για την αποθήκευση του φυσικού αερίου υπάρχουν δύο δεξαμενές συνολικής χωρητικότητας 12 κιλών κάτω από το δάπεδο (βλ. φωτογραφία). Από πλευράς βάρους το Panda Natural Power ζυγίζει 1.080 κιλά έναντι 975 κιλά το αμιγώς βενζινοκίνητο 0.9 TwinAir, το οποίο είναι πιο γρήγορο (0-100 χλμ./ώρα σε 11,2 δλ.).

Ευέλικτο, σταθερό και άνετο στο δρόμο

Στην οδήγηση το Panda CNG δε διαφέρει από τις υπόλοιπες εκδόσεις, αφού παραμένει εύκολο στους χειρισμούς, ασφαλές, ευέλικτο και άνετο, ενώ οι πολλές γυάλινες επιφάνειες και η αυξημένη απόσταση του αμαξώματος από το έδαφος ενισχύουν την περιμετρική ορατότητα. Οι αναρτήσεις αμβλύνουν αποτελεσματικά τις διάφορες ανωμαλίες των δρόμων χωρίς να δείχνουν χαλαρές σε γρήγορους ρυθμούς τόσο σε ευθείες όσο και σε στροφές, όπου το αυτοκίνητο όταν πιέζεται εμφανίζει αισθητές κλίσεις αλλά παραμένει στην πορεία του. Το τιμόνι είναι ελαφρύ αλλά άμεσο και τα φρένα ικανοποιούν με την αποτελεσματικότητά τους.

Μοντέρνο, ποιοτικό και ευρύχωρο εσωτερικό

Αντίστοιχα και το εσωτερικό είναι ίδιο με των υπολοίπων εκδόσεων και μόνο τρία στοιχεία αλλάζουν στο Panda Natural Power. Το ένα εντοπίζεται στον πίνακα οργάνων όπου υπάρχουν δύο ενδείξεις για την πληρότητα του ρεζερβουάρ καυσίμου, μία για το βενζίνης και μία για το φυσικό αέριο. Η άλλη διαφορά εντοπίζεται στο μπουτόν για την επιλογή κίνησης με βενζίνη, που βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα. Το τρίτο δεν είναι πολύ ορατό αφού «κρύβεται» στο πορτ – μπαγκάζ, με τη μικρότερη κατά 25 λίτρα χωρητικότητα (200 λτ.) λόγω της τοποθέτησης της δεξαμενής κάτω από το δάπεδο. Ωστόσο, και πάλι ο χώρος αποσκευών του Panda CNG είναι από τους μεγαλύτερους για την κατηγορία, όπως και οι χώροι των επιβατών. Παράλληλα το εσωτερικό του Panda είναι μοντέρνο σχεδιαστικά, με ευχάριστους χρωματισμούς, προσεγμένη ποιότητα και με αρκετά καλή εργονομία και θέση οδήγησης.

(+) Οικονομία με την χρήση CNG, άνεση, οδική συμπεριφορά, ποιότητα, ευελιξία

(-) Κραδασμοί και τραχύτητα κινητήρα, έλλειψη δύναμης κινητήρα στις χαμηλές στροφές

Καύσιμο
CNG-Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
875
Κύλινδροι/βαλβίδες
2/8
Ταχύτητες
5
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
80/5.500 (85/5.500)
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
140/2.500 (145/1.900)
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
12,8 (12,0)
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
168 (170)
Αστική (λτ./100 χλμ.)
4,0 κιλά (5,8)
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
2,6 κιλά (3,9)
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
3,1 κιλά (4,6)
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
86 (107)
Εμπρός ανάρτηση
ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Ημιάκαμπτος άξονας, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αερ. δίσκοι 257 χλστ.
Πίσω φρένα
Ταμπούρα 203 χλστ.
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
3.653
Πλάτος (χλστ.)
1.643
Ύψος (χλστ.)
1.605
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.300
Βάρος (κιλά)
1.080
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
200
Αστέρια
(4)
Ασφάλεια ενηλίκου
82%
Ασφάλεια παιδιού
63%
Ασφάλεια πεζού
49%
Επικουρικά συστήματα
43%
ESP
 
Αερόσακοι
4
Ηλεκτρικά παράθυρα
2
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ράδιο CD
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
12.740