Τι είναι η γωνία κάμπερ και κάστερ;

14

Σίγουρα οι πιο πολλοί που ασχολείστε έστω και λίγο με το αυτοκίνητο, θα έχετε ακούσει τους όρους «γωνία κάμπερ» και «γωνία κάστερ» των τροχών, αλλά ίσως να μη θυμάστε τι είναι ή και να τις μπερδεύετε. Ας δούμε παρακάτω αναλυτικά και κατανοητά τι ακριβώς είναι αυτές.

Δείτε ακόμη: Τι κάνουμε αν «μείνουμε» από φρένα;

Γωνία κάμπερ

Κάμπερ είναι η μονάδα μέτρησης της γωνίας που σχηματίζει ο τροχός με τον κάθετο ως προς τον δρόμο άξονα του.

Εάν ένας τροχός είναι απόλυτα κάθετος προς την επιφάνεια, η γωνία κάμπερ του θα είναι μηδέν μοίρες. Η κάμπερ περιγράφεται ως αρνητική όταν η κορυφή των ελαστικών αρχίζει να γέρνει προς τα μέσα, προς το εσωτερικό δηλαδή του θόλου του φτερού. Κατά συνέπεια, όταν η κορυφή των ελαστικών αρχίζει να γέρνει προς τα έξω από το όχημα θεωρείται θετική. Η αρνητική κάμπερ γίνεται ολοένα και πιο δημοφιλής λόγω της οπτικής αισθητικής της.

Δείτε ακόμη: Τα σημεία «SOS» των ντίζελ κινητήρων

Τα πραγματικά πλεονεκτήματα στο αρνητικό κάμπερ προκύπτουν στα χαρακτηριστικά χειρισμού, δηλαδή στα κρατήματα. Ένας οδηγός με πιο σπορ προφίλ θα απολαμβάνει τα οφέλη από την αυξημένη πρόσφυση κατά τη διάρκεια των πολύ κλειστών στροφών. Κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης όμως σε ευθεία ή αρνητική γωνία κάμπερ, μειώνεται η επιφάνεια επαφής μεταξύ των ελαστικών και του οδοστρώματος. Δυστυχώς, η αρνητική γωνία κάμπερ παράγει αυτό που είναι γνωστό ως ώθηση από την κάμπερ. Όταν και τα δύο ελαστικά ακουμπούν στο δρόμο με γωνία αρνητική γωνία ωθούν το ένα εναντία του άλλου και δεν υπάρχει πρόβλημα. Όταν όμως ένα ελαστικό χάνει πρόσφυση, το ελαστικό δεν έχει πλέον μία αντίθετη δύναμη που να εφαρμόζεται πάνω του και αυτό έχει ως αποτέλεσμα το όχημα να χάνει την πρόσφυση του. Η μηδενική κάμπερ θα οδηγήσει σε πιο ομοιόμορφη φθορά των ελαστικών με την πάροδο του χρόνου, αλλά μπορεί να στερήσει σε απόδοση στις στροφές.

Γωνία κάστερ

Η γωνία κάστερ είναι αυτή που σχηματίζει ο άξονας της ανάρτησης από την κάθετη της προς το εμπρόσθιο ή προς το πίσω μέρος του αυτοκινήτου.

Θετική κάστερ έχουμε όταν η νοητή κάθετη γραμμή είναι πιο μπροστά από την ανάρτηση και αρνητική κάστερ αν είναι πιο πίσω. Τυπικά, θετική κάστερ θα κάνει το όχημα πιο σταθερό στις υψηλές ταχύτητες, και θα αυξήσει την κλίση των ελαστικών στις στροφές. Αυτό μπορεί επίσης να δώσει μια πιο βαριά αίσθηση στο τιμόνι. Τα περισσότερα οχήματα έχουν αυτό που ονομάζεται cross-caster. Αυτά τα οχήματα έχουν ελαφρώς διαφορετικές κάστερ και κάμπερ, τα οποία τείνουν να παρασύρουν ελαφρώς προς τα δεξιά, τον τροχό. Αυτό είναι ένα χαρακτηριστικό ασφαλείας έτσι ώστε οι νέοι οδηγοί που χάνουν τον έλεγχο της διεύθυνσης να παρασύρουν το όχημα προς την πλευρά του πεζοδρομίου, αντί στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Δείτε ακόμη: Οι εχθροί του μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων