Απογοήτευση ο στόλος των αυτοκινήτων στην Ελλάδα

Το Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) δημοσίευσε μια νέα έρευνα με τίτλο «Ο ρόλος των οχημάτων χαμηλών εκπομπών στις οδικές μεταφορές στην Ελλάδα – Προκλήσεις και Οφέλη». Στην πολυσέλιδη και άκρως αναλυτική αναφορά, υπάρχουν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα στοιχεία και προτάσεις, μεταξύ των οποίων είναι τα κίνητρα για την αγορά καινούργιων αυτοκινήτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και ο στόλος των αυτοκινήτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα. Τα κίνητρα τα έχουμε αναφέρει σε προηγούμενο άρθρο, ενώ αυτή τη φορά θα σταθούμε στον στόλο των οχημάτων.

Δείτε ακόμη: Σενάρια επιδότησης 7.500€ για «καθαρά» αυτοκίνητα

Σύμφωνα με την έρευνα του ΙΟΒΕ, πάνω από το 50% του στόλου αποτελείται από οχήματα από 10 έως 20 ετών, ενώ το 37% του στόλου είναι άνω των 19 ετών. Η κατάσταση αυτή δείχνει ότι είναι επιβεβλημένη η αλλαγή των οχημάτων, με νέα, πιο ασφαλή και «καθαρά». Η καθυστέρηση στην ανανέωση του στόλου οφείλεται τόσο στην καθιερωμένη πρακτική των καταναλωτών να διατηρούν επί μακρόν τα οχήματά τους, όσο και στην κρίση μετά το 2008 όπου δεν επέτρεψε σε μεγάλο μέρος του πληθυσμού την αγορά νέου οχήματος. Συγκρίνοντας με τις υπόλοιπες χώρες της ΕΕ28, προκύπτει ότι η Ελλάδα διαθέτει τον 4ο γηραιότερο στόλο επιβατικών.

Η βασική αιτία του γερασμένου στόλου είναι ο χαμηλός ρυθμός εξόδου. Κατ’ επέκταση τα αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας που είναι και πιο ρυπογόνα σε σχέση με τα νεότερα, εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται. Ο ελληνικός στόλος κυριαρχείται από βενζινοκίνητα επιβατικά (91%), από τα υψηλότερα ποσοστά στην ΕΕ, με χαμηλό μερίδιο στα πετρελαιοκίνητα, παρά την αύξησή τους μετά το 2011. Τα οχήματα εκτός βενζίνης και πετρελαίου αποκτούν σταδιακά ανιχνεύσιμο ποσοστό στο στόλο των κρατών της ΕΕ, ενώ στην Ελλάδα το μερίδιο στο στόλο παραμένει αρκετά χαμηλό.

Ο στόλος επιβατικών παρουσιάζει αυξητική τάση από το 1985 μέχρι και το 2010, καθώς το 1985 τα επιβατικά Ιδιωτικής Χρήσεως (ΙΧ) ήταν 1,2 εκ. ενώ το 2010 ο στόλος προσέγγισε τα 5,2 εκ. οχήματα. Ανά δεκαετία, με έναρξη το 1987, η μεγαλύτερη αύξηση του στόλου οχημάτων σημειώθηκε μεταξύ 1997 και 2007, περίοδο κατά την οποία ο στόλος μεγεθύνθηκε κατά 2,3 εκ. επιβατικά λόγω των σημαντικών εισαγωγών καινούριων αλλά και μεταχειρισμένων επιβατικών.

Μετά το 2007 ο στόλος ενισχύθηκε κατά 437 χιλ. οχήματα, καθώς παράλληλα με τις υποτονικές σχετικά εισαγωγές, καταγράφηκε και μεγάλος αριθμός διαγραφών. Οι διαγραφές οχημάτων την περίοδο 2008-2017 ήταν 800 χιλ., ενώ οι πωλήσεις καινούριων οχημάτων ήταν 1,2 εκ. περίπου και οι εισαγωγές μεταχειρισμένων 193 χιλ. οχήματα. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η αύξηση της μέσης ηλικίας των ελληνικών επιβατικών αυτοκινήτων στα 15,4 έτη. Σημειώνεται πως το 50% του στόλου αποτελείται από οχήματα ταξινομημένα πριν το 2003 – δηλαδή ο μισός στόλος έχει ηλικία πάνω από τα 15 έτη. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως το 14,7% του συνολικού στόλου αποτελείται από συμβατικά επιβατικά τεχνολογίας EURO 0.

Get it on Google Play Download on the App Store