Δοκιμή Alfa Romeo Tonale 1.5Τ Hybrid 160 PS VGT

Η Tonale αποτελεί το «εισιτήριο» για την είσοδο στον ξεχωριστό κόσμο της Alfa Romeo, μετά την προ ετών διακοπή της MiTo (το 2018) και της Giulietta (το 2020). Με την Giulia και την Stelvio η ιταλική μάρκα έγινε απρόσιτη για πολλούς από πλευράς τιμών, όμως με την Tonale τοποθετήθηκε στη δημοφιλή κατηγορία των μικρομεσαίων SUV.

Με τιμές που ξεκινούν από 38.500 ευρώ και φτάνουν μέχρι τις 50.500 ευρώ, σίγουρα δεν απευθύνεται στο ευρύ αγοραστικό κοινό. Ωστόσο, έδωσε την αναζωογονητική πνοή που ήθελε η ιταλική μάρκα για εισροή χρημάτων στα ταμεία της, αφού το 2022 και με λίγους μήνες διάθεσης έφτασε τις 20.000 παραγγελίες, ενώ το 2023 αναμένεται να περάσει τις 60.000. Επιπλέον, στην γκάμα των κινητήρων βενζίνης (1.5Τ 130/160 hp) και πετρελαίου (1.6 130 hp), προστίθεται και η πρώτη υβριδική με πρίζα Alfa Romeo, η Tonale 1.3 Plug-In Hybrid Q4 280 PS.

Αρχικά δοκιμάσαμε τη βασική έκδοση με τον κινητήρα βενζίνης, την 1.5Τ Hybrid 130 PS, η οποία μας άφησε ένα «αλλά» όσον αφορά τη δύναμη που περιμένει κανείς από μια Alfa Romeo. Όχι ότι είναι αργή, αλλά σε πιεσμένους ρυθμούς και με αυτό το στήσιμο, στο δρόμο ο πιο απαιτητικός οδηγός θα αναζητήσει κάτι παραπάνω. Και αυτό το δίνει η πιο δυνατή Tonale 1.5Τ Hybrid 160 PS VGT, χωρίς μάλιστα να καίει περισσότερη βενζίνη. Η τιμή της είναι «αλμυρή» δεδομένου ότι εκκινεί από 47.000 ευρώ, είτε πρόκειται για την έκδοση Ti, είτε για την Edizione Speciale της δοκιμής.

Κεντρίζει τα βλέμματα

Το πρώτο μικρομεσαίο SUV της Alfa Romeo, η Tonale, δεν θα μπορούσε παρά να κεντρίζει τα βλέμματα και να γυρίζει κεφάλια. Ειδικά η μπλε απόχρωση «Misano Blu» της ταιριάζει τέλεια, αφού ενισχύει το δυναμισμό και την πολυτέλεια που αποπνέει, χωρίς όμως να γίνεται εκκεντρική. Το καλοσμιλεμένο αμάξωμα των 4.528 χλστ. μήκους είναι «τόσο όσο» χρειάζεται σπορτίφ, από όποια πλευρά και να την περιεργαστεί κανείς. Στο εμπρός επιθετικό άκρο κυριαρχεί η παραδοσιακή τριγωνική μάσκα, τα 3+3 full-LED φωτιστικά σώματα και οι μεγάλοι αεραγωγοί στον προφυλακτήρα. Στο πλάι το βλέμμα ακολουθεί το σφηνοειδές προφίλ και εστιάζει στις 20άρες ζάντες με το σχέδιο «telephone dial» και φόντο τις κόκκινες δαγκάνες της Brembo. Πίσω, ο σχεδιασμός των φώτων είναι συμμετρικός με των μπροστινών και ενώνονται με μια φωτεινή κόκκινη λωρίδα που τονίζει το πλάτος.

Δυναμισμός, πολυτέλεια και ευρυχωρία εντός

Στο εσωτερικό της Alfa Romeo Tonale συνδυάζονται η πολυτέλεια με τα σπορτίφ στοιχεία σε ένα επιτυχημένο μείγμα, το οποίο πλαισιώνεται από την προσοχή που έχει δοθεί στην ποιότητα και την ευρυχωρία. Κάποια ρετρό γνωρίσματα σε εκσυγχρονισμένη μορφή, όπως είναι ο ψηφιακός και διαμορφώσιμος πίνακας οργάνων «Cannocchiale» 12,3 ιντσών με τα όμορφα και υψηλής ευκρίνειας γραφικά, παραπέμπουν στα παραδοσιακά αναλογικά της μάρκας. Στο κέντρο του ταμπλό φιλοξενείται η στάνταρ οθόνη αφής των 10,25 ιντσών με το εύχρηστο μενού. Ορισμένα τμήματα όπως οι στρογγυλοί αεραγωγοί, ο διακόπτης «Start-Stop» και τα -όχι ιδιαίτερα πρακτικά και κομψά- αλουμινένια σταθερά paddles, προέρχονται από την Giulia και την Stelvio.

Κάτω από τους κεντρικούς αεραγωγούς βρίσκονται τα χρήσιμα χειριστήρια για τον κλιματισμό και πιο κάτω η χωνευτή και σχετικά δύσχρηστη βάση για την ασύρματη φόρτιση κινητού. Ο κυλινδρικός διακόπτης για τη ρύθμιση της έντασης του ήχου κρύβεται από το λεβιέ των ταχυτήτων, ωστόσο για αυτή τη λειτουργία υπάρχουν τα εύκολα προσβάσιμα χειριστήρια στο τιμόνι. Σε πρακτική θέση είναι τοποθετημένο το περιστροφικό χειριστήριο για το «DNA». Ο οδηγός σε κάθε περίπτωση θα βρει εύκολα τη θέση που του ταιριάζει, στο κάθισμα με την κατάλληλη στήριξη και άνεση, ενώ έχει στη διάθεσή του αρκετές θήκες για μικροπράγματα και ποτήρια. Όσον αφορά την ποιότητα, μια γρήγορη ψηλάφηση αρκεί για να διαπιστώσει κανείς την προσοχή που έχει δοθεί στο φινίρισμα, στη χρήση μαλακών υλικών και στην πολύ καλή συναρμογή.

Μία ακόμα ευχάριστη έκπληξη που περιμένει όσους βρεθούν στο εσωτερικό της Tonale, είναι οι χώροι. Στο πίσω κάθισμα υπάρχει αρκετός αέρας για τα πόδια και το κεφάλι, ενώ ένας τρίτος επιβάτης στη μέση δεν θα νιώσει πολύ στρυμωγμένος. Ο χώρος αποσκευών των 500 λτ. είναι και αυτός με τη σειρά του αρκετός, αν και άλλα C-SUV διαθέτουν περισσότερα λίτρα.

Έχει τη δύναμη που έλλειπε

Η πιο δυνατός 1.500άρης κινητήρας κύκλου Miller με τον στροβυλοσυμπιεστή καυσαερίων μεταβλητής γεωμετρίας (VGT) φτάνει τους 160 ίππους και τα 240 Nm ροπής. Συγκριτικά με το λιγότερο ισχυρό κατά 30 άλογα μοτέρ η ροπή δεν αλλάζει, όμως η διαφορά αυτή γίνεται αμέσως αισθητή, με το που θα πατηθεί το πεντάλ του γκαζιού. Το μηχανικό αυτό σύνολο είναι πιο γεμάτο από τις μεσαίες έως τις πιο υψηλές στροφές, τις οποίες φτάνει εύκολα χωρίς να «λαχανιάζει». Τα πρώτα 100 χλμ./ώρα επιτυγχάνονται σε 8,8 δλ. (9,9 δλ. με τους 130 ίππους), ενώ σημαντικό ρόλο στην απόκριση του γκαζιού και του αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη των 7 ταχυτήτων, παίζει η ρύθμιση στο D.N.A.

Στην καθημερινότητα αλλά και στο ταξίδι, η επιλογή Natural είναι η καταλληλότερη, γιατί δεν λείπει η δύναμη και οι εναλλαγές των ταχυτήτων γίνονται στις κατάλληλες στροφές. Με το Sport το γκάζι είναι πιο άμεσο, οι στροφές αλλάζουν πιο ψηλά και το τιμόνι βαραίνει (κατάλληλα για ορεινές διαδρομές), ενώ στο Advanced Efficiency γίνεται το εντελώς αντίθετο. Το 7άρι DDCT επιτυγχάνει ομαλές και άμεσες εναλλαγές, αν και υπάρχουν ακόμα περιθώρια βελτίωσης. Όσο για την 7η ταχύτητα διατηρεί χαμηλά τις στροφές του κινητήρα σε ρυθμούς αυτοκινητόδρομου (π.χ. 130 χλμ./ώρα με περίπου 2.700 σ.α.λ.).

Κάτι ακόμα σημαντικό, αφορά την ενσωμάτωση του ήπιου υβριδικού συστήματος 48V με τον ηλεκτροκινητήρα των 20 ίππων και 55 Nm ροπής. Ένα ηλεκτρικό μοτέρ BSG αναλαμβάνει την ομαλή επανεκκίνηση του βενζινοκινητήρα και τη φόρτιση της 48V μπαταρίας των 13,5 κιλών και των 0,8 kWh, που και είναι τοποθετημένη ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα. Αν και mild hybrid δίνει τη δυνατότητα στην Tonale να κινείται αμιγώς ηλεκτρικά σε χαμηλές ταχύτητες (π.χ. μέσα στα στενά) και από την εκκίνηση μέχρι κοντά τα 20 χλμ./ώρα ή και παραπάνω, ανάλογα την κλίση του δρόμου και τη δύναμη που ασκείται στο πεντάλ του γκαζιού. Σχετικά με την κατανάλωση, η Tonale των 160 ίππων δεν διαφοροποιείται από αυτή των 130 ίππων, που σημαίνει ότι στη δοκιμή βρέθηκε στα 9,6 λτ./100 χλμ., έχοντας περιθώρια για πιο κάτω.

Στριφτερή και ταξιδιάρα

Η Tonale δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθεί την «Cuore Sportivo» παράδοση της Alfa Romeo και στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς. Οι τεχνικοί κατάφεραν να δημιουργήσουν για ακόμα μία φορά ένα πολύ καλά «στημένο» αυτοκίνητο, που δίνει τη δυνατότητα στο οδηγό να εκμεταλλεύεται πλήρως τα αποθέματα ισχύος του κινητήρα. Ούτως ή άλλως το πλαίσιο και οι ανεξάρτητες αναρτήσεις με τα προσαρμοζόμενα αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequensy Selective Damping) σηκώνουν εύκολα και άλλη δύναμη. Παράλληλα τα ελαστικά διαστάσεων 235/40 R20 δεν θα δυσκολευτούν να περάσουν την ισχύ στην άσφαλτο, ακόμα και με αρκετή πίεση στο γκάζι και το πολύ άμεσο τιμόνι με τις μόλις 2,28 στροφές από άκρη σε άκρη, υπό έντονη γωνία. Εκεί που μόνο τα χαλάει λίγο το σύστημα διεύθυνσης είναι στο γεγονός ότι είναι παραπάνω ελαφρύ (και στο Dynamic) από όσο θα ήθελε κανείς σε μια Alfa Romeo.

Η Tonale θα πάρει μικρές κλίσεις και η η πορεία της παραμένει ακλόνητη, ακόμα και όταν ο οδηγός ακούει τα λάστιχα να «στριγγλίζουν». Για την ελαχιστοποίηση της υποστροφής φροντίζει και το Dynamic Torque Vectoring, που μεταφέρει τη ροπή στον τροχό με την καλύτερη πρόσφυση. Το πίσω μέρος του αυτοκινήτου ακολουθεί και αυτό ευλαβικά την πορεία που έχει χαράξει ο οδηγός, ενώ με την απενεργοποίηση του ESP δεν αλλάζει κάτι, μιας και τα ηλεκτρονικά επεμβαίνουν άμεσα μόλις διαγνώσουν παραπάνω γλίστρημα από το προκαθορισμένο. Από πλευράς άνεσης, η απόσβεση είναι κάπως σφιχτή κατά τη διέλευση του SUV από ανωμαλίες των δρόμων, δίχως όμως να ενοχλεί. Στο ταξίδι είναι ξεκούραστη, λόγω και της προσεγμένης ηχομόνωσης. Τέλος, πολύ αποδοτικά είναι και τα φρένα brake-by-wire με την ηλεκτρική αντλία, μιας και παρέχουν ίδια αίσθηση στο πάτημα με ένα μηχανικό.

+ Σχεδιασμός, οδική συμπεριφορά, ποιότητα κατασκευής, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, φρένα, τεχνολογία, επιδόσεις
– Τιμή, ελαφρύ τιμόνι

Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.469
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
7 DDCT
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
160/5.750
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
240/1.500
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα (PS)
20
Ροπή ηλεκτροκινητήρα (Nm)
55
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
8,8
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
210
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
5,7
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
139
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
88,96
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.528
Πλάτος (χλστ.)
1.841
Ύψος (χλστ.)
1.601
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.636
Βάρος (κιλά)
1.525
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
500
Αστέρια
(5)
Ασφάλεια ενηλίκου
83%
Ασφάλεια παιδιού
85%
Ασφάλεια πεζού
67%
Επικουρικά συστήματα
85%
ESP
 
Αερόσακοι
6
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
47.000 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store