Δοκιμή BMW X1 sDrive18i 1.5 λτ. 136 PS

Η BMW ήταν από τους πρώτους κατασκευαστές, κι όχι μόνο στο premium κλιμάκιο, που αφουγκράστηκε το σφυγμό της αγοράς και τη δυναμική των compact SUVs, πριν από 14 χρόνια. Το 2009 λάνσαρε την πρώτη X1 και εξέπληξε πολλούς, με αρκετούς να επικρίνουν την απόφαση των Βαυαρών. Η εμπορική επιτυχία της βασικής SAV «Μπέμπας», που αισίως ξεπερνά τις 2,7 εκατ. μονάδες, και το γεγονός ότι μόλις μπήκε στην τρίτη, εντελώς αλλαγμένη, γενιά της, σίγουρα δικαιώνουν το πλάνο του Μονάχου.

Η νέα X1 εμφανίζεται πιο κοντά στην X3 ποτέ, μεγαλύτερη σε διαστάσεις και αναβαθμισμένη σε κάθε τομέα, πανέτοιμη να διεκδικήσει το θώκο των μικρομεσαίων premium SUVs. Διαθέσιμη με μια ευρύτατη γκάμα κινητήρων, που περιλαμβάνει βενζίνη, ντίζελ, ήπια/plug-in υβριδικό, αλλά και αμιγώς ηλεκτρικό σύνολο, ξεκινά στη χώρα μας από τις 38.450 ευρώ για την sDrive 18i, με τον τρικύλινδρο 1.500άρη τούρμπο των 136 ίππων. Η sDrive 20i, με τον ίδιο κινητήρα στα 170 άλογα + 19 ίππους από το mild hybrid σύστημα, εκκινεί μόλις 1.030 ευρώ ψηλότερα (39.480 ευρώ) και αποτελεί ασύγκριτα πιο συμφέρουσα αγορά, ειδικά από τη στιγμή που ρυπαίνει -άρα πληρώνει- λιγότερο (133 γρ.CO2/χλμ. αντί 143 της sDrive 18i).

Η PHEV xDrive30e των 326 ίππων στοιχίζει από 52.550 ευρώ, ενώ η πλήρως ηλεκτρική iX1 xDrive30 κοστολογείται στις 54.990 ευρώ. Φυσικά, όπως με κάθε BMW, όσο φορτώνεις έξτρα (καλή ώρα το πακέτο M και η ηλιοροφή του αυτοκινήτου δοκιμής), τόσο «εκτοξεύεται» η τιμή (πάνω από 60.000 ευρώ το συγκεκριμένο).

Πλήρης  «X3-οποίηση»

Το πρώτο που σου κάνει εντύπωση στον νέο ψηλό «άσο», είναι το πόσο κοντά έχει έρθει στα δεδομένα της X3. Όχι μόνο σχεδιαστικά, αλλά και από πλευράς διαστάσεων, αφού είναι πολύ μεγαλύτερη σε σχέση με το μοντέλο που αντικαθιστά.

Στο μέγεθος, η νέα X1 έχει πάρει σημαντικό μπόι πανταχόθεν. Το μήκος κέρδισε 5,3 εκατοστά και φτάνει αισίως τα 4,5 μέτρα, το πλάτος 2,4 εκατοστά για συνολικά 1.845 χλστ., το μεταξόνιο φτάνει στα 2.692 χλστ. (+22 χλστ.) και το ύψος τα 1.642 χλστ. (+30 χλστ.). Αυξημένα και τα μετατρόχια, που απέκτησαν 30 χλστ. επιπλέον εμπρός-πίσω και εκτείνονται πλέον στα 1.592 χλστ.-1.593 χλστ. αντίστοιχα.

Οι αυξημένες διαστάσεις αποτυπώνονται στο παράστημα του αυτοκινήτου, που ενισχύεται από το πολύ πιο δυναμικό εμπρός μέρος, το σαφώς πιο σφηνοειδές προφίλ και τα γωνιώδη μετόπισθεν. Τα «νεφρά» κυριαρχούν στο πρόσωπο της X1, πλαισιωμένα από δυο αιχμηρά και επιθετικά φωτιστικά σώματα που παραπέμπουν στην X3, αλλά και την X5. Το ίδιο ισχύει για το προφίλ, που επωφελείται των νέων ζαντών 20άρων ζαντών, ενώ ακόμα πιο X3/X5 είναι το πίσω μέρος και τα εντυπωσιακά φανάρια, που συνδυάζουν ακμές με καμπύλες. Το μοτίβο «L» εμφανίζεται πιο δυναμικό και εκτείνεται βαθιά στα φτερά, με το ανάγλυφο σχήμα του προφυλακτήρα να ταιριάζει γάντι. Συν τοις άλλοις, η νέα X1 είναι και πιο αεροδυναμική, καθότι ο συντελεστής οπισθέλκουσας περιορίζεται στο Cd 0,27.

Άλλο επίπεδο ποιοτικά και χωροταξικά

Με τέτοια αύξηση στις διαστάσεις, δεν θα μπορούσε παρά να ακολουθήσει η καμπίνα σε επίπεδο ευρυχωρίας. Πριν καταπιαστείς με τα πρακτικά, όμως, σε κερδίζει κατευθείαν η απτή ποιότητα και η ψηφιακότητα του εσωτερικού. Ειδικά στην προκειμένη, που σε καλωσορίζουν οι δερμάτινες επενδύσεις και η πανοραμική ανοιγόμενη ηλιοροφή. Το κάθισμα στηρίζει εξαιρετικά το σώμα, ενώ η διάταξη Curved Display σε περιβάλλει με συνολικά σχεδόν 22 ίντσες οθόνης (10,25 ο πίνακας οργάνων, 10,7 το σύστημα πολυμέσων.

Διακόπτες δεν πολυ-απαντώνται, καθώς η πλειονότητα των λειτουργιών ελέγχεται από το infotainment. Ευτυχώς η ένταση της φωνής ρυθμίζεται εύκολα, από ένα κομψό χειριστήριο στην κεντρική κονσόλα, που έρχεται «γάντι» στο δεξί σου χέρι. Λίγο δίπλα υπάρχει ένας μινιμαλιστικός διακόπτης σε ρόλο επιλογέα κιβωτίου, με τα αλάρμ στην ίδια περιοχή. Από το ταμπλό απουσιάζουν πλήρως τα κουμπιά, αφήνοντας το μονό αεραγωγό κάτω από το σύστημα πολυμέσων και τους δυο διπλούς μπροστά από το συνοδηγό, να καταλάβουν την έκταση της διάταξης. Μια τεχνοτροπία που έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε το μάτι να μην αφαιρείται από τις οθόνες και να αφήνει το σύστημα κλιματισμού στο background.

Στο προσκήνιο, αντίθετα, έρχονται οι χώροι και η ποιότητα. Εξαιρετικά σε αφή, υφή, μυρωδιά και συναρμογή πλαστικά, που συνδυάζονται με εντυπωσιακή ευρυχωρία, στα «κυβικά» της προηγούμενης X3. Πέντε επιβάτες θα βολευτούν με πρωτοφανή, για X1, άνεση τόσο στα πόδια, όσο και το πλάτος – αλλά και το κεφάλι, παρά την ύπαρξη της ηλιοροφής. Για την ακρίβεια, η X1 προσφέρει περισσότερο χώρο για το κεφάλι με την ηλιοροφή, από ό,τι ανταγωνιστές της χωρίς αυτή! Στην πρακτικότητα προσθέστε επίσης τις πολυχρηστικές πινελιές του συρόμενου (κατά 130 χλστ.), διαιρούμενου (40/20/40), ρυθμιζόμενου σε κλίση και αναδιπλούμενου πίσω καθίσματος! Το πορτμπαγκάζ των 540 λίτρων συνεισφέρει τα μάλα, φτάνοντας μέχρι τα 1.600 λίτρα όταν πέσουν οι πλάτες.

Επαρκέστατος κινητήρας, εξαιρετικό κιβώτιο

Βλέποντάς την X1 με το M Package, κάνεις σκέψεις για τουλάχιστον 200 ίππους και επιδόσεις «πιστολέρο». Αν θες κάτι τέτοιο, κοιτάς να έχει το σήμα sDrive 20i στην πίσω πόρτα. Η sDrive 18i δεν έχει πάνω από 136 άλογα και 230 Nm, αλλά παρόλα αυτά δείχνει να διαθέτει κοντά στους 150 ίππους και τα 250 Nm όταν επιταχύνεις. Τεράστιο ρόλο παίζει η κλιμάκωση και οι ταχύτατες αλλαγές του 8τάχυτου αυτόματου κιβωτίου, αλλά και η ελαστικότητα του μοτέρ.

Από τις 1.500 σ.α.λ. έχεις την ισχύ στη διάθεσή σου, πανέτοιμη να ικανοποιήσει τις ανάγκες σου. Λόγος για στροφάρισμα πάνω από τις 5.000 σ.α.λ. δεν υφίσταται, εκτός αν επιχειρείς να εξακριβώσεις τα 9,2 δλ. που δηλώνει η BMW για το 0-100 χλμ./ώρα. Δεν χρειάζεται κιόλας να πιέζεις τόσο ψηλά τον τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο των 1.499 κ.εκ., καθότι ρυθμισμένος να δίνει τον καλύτερό του εαυτό στο χαμηλομεσαίο φάσμα των στροφών. Εκεί όπου θα σου κρατήσει 150 χλμ./ώρα με λιγότερες από 3.000 σ.α.λ., προσφέροντάς σου μια μέση κατανάλωση στα 7,7 λίτρα/100 χλμ. Αν πιέσεις η ζήτηση σε καύσιμο θα ανέβει, αλλά όχι σε παράλογα επίπεδα (γύρω στα 8,6-,9,4 λίτρα/100 χλμ.).

Ιδιαίτερη πινελιά συνιστά το αριστερό paddle πίσω από το τιμόνι, που φέρει την ονομασία «Boost». Αυτό το Boost Mode προέρχεται από την iX1, όπου με το τράβηγμά του έχεις 313 άλογα (από 272) στη διάθεσή σου για 10 δλ. Στην sDrive 18i δεν έχεις έξτρα άλογα, αλλά και μόνο που ο πίνακας οργάνων αλλάζει γραφικά και αρχίζει να μετρά αντίστροφα από το 10, σου φτιάχνει τη διάθεση. Εικονικό Boost Mode, που απλά κατεβάζει 1-2 σχέσεις, αλλά πολύ ευχάριστο.

Ατελείωτη πρόσφυση, εξαιρετική ποιότητα κύλισης, «φωνάζει» για άλογα το σασί

Αναβαθμισμένη δεν είναι μόνο σε διαστάσεις, χώρους και ποιότητα η X1, αλλά και σε δυναμικά χαρακτηριστικά. Η ανάρτηση καταλαβαίνεις πως έχει ανέβει επίπεδο σε απόσβεση και απομόνωση ανωμαλιών, από τα πρώτα μέτρα. Ακόμα και με το πελώριο πέλμα των συγκεκριμένων ελαστικών, που περιβάλλουν 20άρες ζάντες, χρειάζεται καλή λακκούβα για να νιώσεις κάτι στο εσωτερικό. Το σφιχτό setup του πακέτου M κρατάει πιο απασχολημένα αμορτισέρ και ελατήρια, κάνοντας σκληρό το πέρασμα πάνω από εξογκώματα και βαθιές τομές. Ωστόσο, η δουλειά των μηχανικών φαίνεται από τη γενικότερη απορρόφηση συνεχόμενων ανωμαλιών, αλλά και τη χαμηλή στάθμη θορύβου.

Σε αυτό μετράει βέβαια και η πολύ καλή ηχομόνωση, η οποία δεν περιορίζεται μόνο στην καμπίνα. Ο κινητήρας, για παράδειγμα, ακούγεται πολύ λιγότερο από όσο περιμένεις και όταν έχεις ανοιχτό παράθυρο, καμουφλάροντας εντυπωσιακά την τρικύλινδρη χροιά του μπλοκ. Ο αέρας και η κύλιση των ελαστικών μένουν εκτός επί το πλείστον, εξασφαλίζοντας ένα πολύ καλό περιβάλλον για ταξίδια. Σε κάθε περίπτωση πάντως, η κανονική μορφή της βασικής X1 και μια νορμάλ διάσταση τροχών (17 ή 19 ιντσών) της ταιριάζει πολύ περισσότερο.

Το ίδιο ισχύει και στις στροφές. Με το M Package η πρόσφυση απλά είναι ατελείωτη. Η δύναμη του κινητήρα δεν αρκεί ούτε να προκαλέσει υποψία δυσκολίας στα λάστιχα ή το πλαίσιο, που μοιάζει «χτισμένο» για πολλά άλογα παραπάνω. Η X1 στρίβει όπως έρχεσαι σε κάθε ανοιχτή και στις περισσότερες μέτριες καμπές, «βιδωμένη» στην άσφαλτο και με μηδαμινή κινητικότητα της ουράς για πλασάρισμα. Αναμφίβολα, με ένα σετ μικρότερων ζαντών και στενότερων ελαστικών θα αναδεικνύεται ένας πιο παιχνιδιάρικος χαρακτήρας.

(+) Σχεδίαση, αναβάθμιση σε σχέση με πριν, χώροι για επιβάτες και αποσκευές, ποιότητα, κιβώτιο ταχυτήτων, κατανάλωση

(-) Υπερβολικό το M Package για τη βασική έκδοση 

Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.499
Κύλινδροι/βαλβίδες
3/12
Ταχύτητες
8 αυτόματο
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
136/4.400-6.500
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
230/1.500-4.000
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
9,2
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
208
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
6,3-7,1
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
143-160
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
100,1-112
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντ. δοκός
Πίσω ανάρτηση
Πολλαπλών συνδέσμων, αντ. δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.500
Πλάτος (χλστ.)
1.845
Ύψος (χλστ.)
1.642
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.692
Βάρος (κιλά)
1.575
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
540
Αστέρια
(5)
Ασφάλεια ενηλίκου
86%
Ασφάλεια παιδιού
89%
Ασφάλεια πεζού
76%
Επικουρικά συστήματα
92%
ESP
 
Αερόσακοι
7
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
38.450 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store