Δοκιμή Mazda MX-5 Roadster SkyActiv-G132 Edition 100

Roadster υπάρχουν αρκετά. Και οφείλουν τη διάσωση της κατηγορίας σε ένα: το Mazda MX-5. Οι Ιάπωνες ήταν αυτοί που αναβίωσαν την επιτυχία των MGB και Fiat 124 από τα 60’s, όταν το 1989 αποφάσισαν να παρουσιάσουν το πρώτο Miata. Έπειτα από 3 και πλέον δεκαετίες, το MX-5 βρίσκεται αισίως στην 4η γενιά του και γιορτάζει τα 100 χρόνια της φίρμας από τη Χιροσίμα, μέσα από την επετειακή έκδοση Edition 100.

Το «εορταστικό» MX-5 διατίθεται σε μία και μόνο έκδοση, με τον 1.500άρη τετρακύλινδρο των 132 ίππων και τιμή 35.950 ευρώ. Κόστος που κρίνεται μέχρι συμφέρον, αν αναλογιστείς πως το βασικό Revolution τιμάται στις 33.415 ευρώ και το Edition 100 έχει επιπλέον δερμάτινα καθίσματα, υφασμάτινη οροφή ασορτί στην απόχρωση αυτών, σήματα για τα 100 χρόνια της Mazda και την αύρα της επετειακής έκδοσης. Ακόμα και συγκριτικά με το παρόμοια εξοπλισμένο Takumi, χωρίς τις επετειακές πινελιές, το Edition 100 είναι πιο συμφέρουσα αγορά (35.965 ευρώ εκείνο). Απλά, δεν προσφέρει χρωματικές επιλογές πέραν αυτής που βλέπουμε.

Παράδοση και δυναμισμός σε γουστόζικη εκτέλεση

Η συγκεκριμένη έκδοση εμπνέεται από το πρώτο επιβατικό όχημα της Mazda, το R360 Coupe. Ως εκ τούτου, το χρώμα του αμαξώματος είναι λευκό περλέ (Snowflake White Pearlescent) και συνδυάζεται με βυσσινί καθίσματα, ανάλογης απόχρωσης επενδύσεις στο εσωτερικό και, φυσικά, κουκούλα στο ίδιο μοτίβο. Εξωτερικά δεν υπάρχει άνθρωπος που να μην ελκύεται από το παρουσιαστικό του MX-5, ειδικά στο παράγωγο Edition 100.

Ο συνδυασμός της πέρλας με τις ανθρακί 16άρες και τη βυσσινί (ή μπορντό, αν προτιμάτε) υφασμάτινη οροφή, δημιουργούν μια από τις πιο καλαίσθητες εικόνες που μπορείς να αντικρίσεις στην πεζή πραγματικότητα των ελληνικών δρόμων. Το Edition 100 ξεχωρίζει και το κάνει με τον πλέον καλόγουστο τρόπο, μακριά από υπερβολές και «κιτς». Ούτως ή άλλως η σιλουέτα του MX-5 ND, με το αιχμηρό εμπρός μέρος και τα σφριγηλά μετόπισθεν, τρέφει το οπτικό νεύρο.

Στοχοπροσηλωμένο και καλοεκτελεσμένο εσωτερικό

Μπαίνοντας, με λίγη δυσκολία, στην καμπίνα επιβατών δεν περνάνε 10 δευτερόλεπτα για να νιώσεις ετοιμοπόλεμος. Κάθεσαι χαμηλά, το κάθισμα σε αγκαλιάζει στα πλαϊνά, ο λεβιές και το χειρόφρενο βρίσκονται στην εμβέλεια του καρπού, βλέπεις ξεκάθαρα τις άκρες του αμαξώματος. Στην ουσία, «φοράς» το αυτοκίνητο και το ακούς να σου λέει «οδήγησέ με». Πριν υπακούσεις, υποκλίνεσαι στη νοοτροπία των Ιαπώνων.

Ελάχιστοι διακόπτες για τα απαραίτητα, μια μικρή οθόνη στην κορυφή του ταμπλό, ένας ευανάγνωστος πίνακας με τρία κυκλικά όργανα και καθαρές γραμμές ολούθε, που δεν στερούνται μοντερνισμού. Ούτε tablet στην κονσόλα, ούτε ψηφιακά καντράν, ούτε λοιπές φιοριτούρες. Έχεις τα δερμάτινα καθίσματα με το κέντημα για τα χρόνια της Mazda, τα ταπέτα με την ανάλογη πλακέτα, μια θέση οδήγησης που σε «χτίζει» στην κατασκευή, δυο ποτηροθήκες, ένα ντουλάπι ανάμεσα στα καθίσματα, 130 λίτρα χώρου αποσκευών και τέλος. Τα άλλα, τα λέτε στο δρόμο.

Ισορροπία για σεμινάριο

Εκεί, δηλαδή, όπου το MX-5 λάμπει. Οι μηχανικοί κατάφεραν να κρατήσουν το βάρος κάτω από τόνο, σταματώντας τη ζυγαριά στα 996 κιλά. Για να αντιληφθούμε το μέγεθος του επιτεύγματος, μιλάμε για μόλις 46 κιλά επιπλέον σε σχέση με το αρχέγονο NA, του 1989. Κι εδώ έχουμε ένα αυτοκίνητο του 2021, με πλήρες πακέτο συστημάτων ασφαλείας (έλεγχο τυφλών σημείων, προειδοποίηση αλλαγής λωρίδας, αναγνώριση κόπωσης οδηγού), σύννομο με τις αυστηρότατες προδιαγραφών ρύπων και δοκιμών πρόσκρουσης.

Από τη στιγμή, λοιπόν, που οι Γιαπωνέζοι κατάφεραν να κρατήσουν τη ζυγαριά με το μέρος τους, τα υπόλοιπα ήταν εύκολα για το επίπεδό τους. Η ανάρτηση είναι ακριβώς όσο σφιχτή πρέπει, αφήνοντας το αμάξωμα να πάρει ακριβώς τη δέουσα κλίση για να φορτίσει αμορτισέρ και λάστιχα, απορροφώντας παράλληλα τους κραδασμούς. Μπορεί να ακούς αρκετά συχνά «γκαπ-γκουπ», αλλά αυτά προέρχονται από το λίγο ηχομονωτικό υλικό. Μικρή θυσία για την απόλαυση που προσφέρει το MX-5.

Ακρίβεια και αίσθηση από τιμόνι, φρένα και κιβώτιο θα πρέπει να διδάσκονται σε σεμινάρια μηχανικής. Από κοντά και αυτή του σασί, που εξασφαλίζει την αρμονία στο συντονισμό των κινήσεων. Το ND στρίβει με τη σκέψη και ως ενιαία ύπαρξη, αφήνοντας στη διακριτική σου ευχέρεια τον τρόπο εκτέλεσης. Θες με γραμμές; Φρενάρεις τελευταία στιγμή, κόβεις τιμόνι, νιώθεις τους εξωτερικούς τροχούς να φορτίζονται, πατάς γκάζι, έφυγες. Θες πλασάρισμα; Τραβάς τα φρένα μέχρι βαθιά εντός της καμπής και βγαίνεις από αυτή με τα τέσσερα και το τιμόνι στην ευθεία. Λαχταράς πλαγιολίσθηση; Υπόθεση ενός κατεβάσματος, συμπλεκταρίσματος ή μιας τιμονιάς είναι. Κι όλα αυτά, δίχως να αιφνιδιάζεσαι ποτέ. Ακόμα και λάθος να υπολογίσεις, το MX-5 θα σε προειδοποιήσει κι όταν τελικά αντιδράσει, θα το κάνει λειτουργώντας ως σύμμαχός σου.

Ό,τι χρειάζεσαι ο 1.500άρης τετρακύλινδρος

Σε μια εποχή που ακόμα και οι απλές εκδόσεις των σουπερμίνι έχουν τούρμπο μοτέρ 120, 130 ή 150 ίππων, τα 132 άλογα σε ένα roadster φαντάζουν λίγα. Αλίμονο, εδώ ο κόσμος ξενίζει όταν ακούν πως το λευκό Mazda είναι ατμοσφαιρικό. Στον κυκεώνα του downsizing και της εύκολης ισχύος, όμως, είναι που χάνεται το νόημα.

Το MX-5 Edition 100 διαθέτει 132 άλογα και μόλις 152 Nm, που θα πρέπει να στροφάρεις στις 7.000 σ.α.λ. και τις 4.500 σ.α.λ. αντίστοιχα για να τα δεις. Αυτοί οι 132 ίπποι, ωστόσο, καλούνται να κινήσουν λιγότερο από 1.000 κιλά. Μια αναλογία που δίνει ένα πολύ καλό 7,54 στο συσχετισμό κιλών ανά ίππο. Βάλτε στην εξίσωση το κοντό κιβώτιο και ξάφνου, έχετε ένα μοτέρ που δείχνει περισσότερο νεύρο από όσο θεωρητικά έχει. Τα 100 χλμ./ώρα από στάση έρχονται σε 8,3 δλ. και η τελική αγγίζει τα 204 χλμ./ώρα, αλλά το ζήτημα είναι αλλού. Όποτε πατήσεις το γκάζι, ανεξαρτήτου επιλεγμένης σχέσης, παίρνεις φόρα. Η μικρή μάζα και το σφιχτό γρανάζωμα προσφέρουν εξαιρετική απόκριση και ζωντάνια στον SkyActiv-G, κρατώντας παράλληλα την κατανάλωση σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Κάτω από 7,3 λίτρα/100 χλμ. κατά τη διάρκεια της δοκιμής.

Βέβαια κάνει θόρυβο, που εντείνεται από την έλλειψη ιδιαίτερης ηχομόνωσης. Στην εθνική, ας πούμε, τα 130 χλμ./ώρα θέλουν σχεδόν 4.000 σ.α.λ. για να εμφανιστούν στο κοντέρ. Αλλά MX-5 οδηγείς, όχι Mazda6. Οπότε, εκ προοιμίου, αναγνωρίζεις σε ποιους τομείς θα πρέπει να κάνεις παραχωρήσεις. Εκεί που μετράει, όμως, ούτε ίχνος.

(+) Σχεδίαση, εξοπλισμός, τιμή (σε σχέση με την υπόλοιπη γκάμα), στήσιμο, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, κιβώτιο, φρένα, κατανάλωση

(-) Περιορισμένοι χώροι για μικροαντικείμενα και αποσκευές, θόρυβος

Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.496
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
6
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
132/7.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
152/4.500
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
8,3
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
204
Αστική (λτ./100 χλμ.)
7,4
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
5,4
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
6,1
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
142
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
99,4
Εμπρός ανάρτηση
Διπλά ψαλίδια, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω ανάρτηση
Πολλαπλών συνδέσμων, αντιστρεπτική δοκός
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
3.915
Πλάτος (χλστ.)
1.735
Ύψος (χλστ.)
1.225
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.310
Βάρος (κιλά)
996
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
130
Αστέρια
(4)
Ασφάλεια ενηλίκου
84%
Ασφάλεια παιδιού
80%
Ασφάλεια πεζού
93%
Επικουρικά συστήματα
64%
ESP
 
Αερόσακοι
6
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
2
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
35.950 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store