Οδηγούμε το πρώτο ηλεκτρικό Toyota bZ4X

Η πρωτοπόρος και με εμπειρία 25 ετών στα υβριδικά αυτοκίνητα, Toyota, κάνει το πρώτο της βήμα στην αμιγώς ηλεκτροκίνηση, με το μεσαίο SUV bZ4X. Βασισμένο στη νέα πλατφόρμα eTNGA που προορίζεται για τα ηλεκτρικά οχήματα, ανοίγει νέους ορίζοντες λανσάροντας το brand μηδενικών εκπομπών ρύπων bZ «beyond Zero» της εταιρείας. Εμείς, είχαμε την ευκαιρία να το δούμε από κοντά και να το οδηγήσουμε στους δρόμους της Κοπεγχάγης, λίγο καιρό πριν πατήσει στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα οι παραγγελίες ανοίγουν τον Ιούλιο, ενώ τα πρώτα αυτοκίνητα θα παραδοθούν το Νοέμβριο.

Δυναμικό σχεδιαστικά με μοναδικές λεπτομέρειες

Το bZ4X δεν μοιάζει με κάποιο άλλο Toyota και σίγουρα δεν περνάει απαρατήρητο. Η Toyota έχει δημιουργήσει μία αιχμηρή και δυναμική αισθητική για το bZ4X, συνδυάζοντας την προηγμένη εμφάνιση ενός ηλεκτρικού οχήματος με τις ιδιότητες ενός SUV. Μπροστά κύριο χαρακτηριστικό είναι η νέα σχεδιαστική υπογραφή της μάσκας «hammerhead» με χαρακτηριστικούς, λεπτούς προβολείς LED. Στο πλάι η σιλουέτα είναι κομψή με χαμηλό συνολικό ύψος, λεπτότερες εμπρός κολόνες και μία χαμηλή γραμμή κατά μήκος του αυτοκινήτου. Τα προστατευτικά στα τόξα των θόλων των τροχών και οι μεγάλοι τροχοί (έως 20 ιντσών) είναι ακροβολισμένοι στις γωνίες του αμαξώματος. Πίσω, οι σχεδιαστές έχουν δώσει και πάλι έμφαση στις γωνίες, με ένα χαρακτηριστικό πίσω φως να εκτείνεται σε όλο το πλάτος του οχήματος.

Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί και στην αεροδυναμική, όπως είναι οι αεραγωγοί που βρίσκονται στις γωνίες του εμπρός προφυλακτήρα για τη δημιουργία ομαλών αεροκουρτίνων. Επιπλέον, το bZ4X φέρει μία πλήρη υποδαπέδια ποδιά, μία διαιρούμενη αεροτομή οροφής και (προαιρετικά) ένα διακριτικό πίσω σπόιλερ στο χείλος της ουράς. Χαρακτηριστικά γνωρίσματα αποτελούν ακόμα ο πίσω διαχύτης αέρα και το έντονα κεκλιμένο πίσω παρμπρίζ. Όμως υαλοκαθαριστήρας δεν υπάρχει.

Από πλευράς διαστάσεων, το bZ4X έχει μήκος 4.690 χλστ. (+90 χλστ. από το RAV4), πλάτος 1.860 χλστ., ύψος 1.650 χλστ. και μεταξόνιο 2.850 χλστ. (+160 χλστ. από το RAV4). Παρόλα αυτά είναι ευέλικτο, γεγονός που επιβεβαιώνει η κορυφαία για την κατηγορία ακτίνα στροφής των 5,7 μ.

High-tech εσωτερικό με άνετους χώρους

Ιδιαίτερα μοντέρνα είναι η εικόνα και στο εσωτερικό του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού Toyota, όπου και εδώ δεν θυμίζει κάποιο άλλο μοντέλο της μάρκας. Τα πρώτα στοιχεία που τραβούν το ενδιαφέρον είναι η μεγάλη κεντρική οθόνη αφής των 12,3 ιντσών (8 ιντσών στη βασική έκδοση) και ο μακριά τοποθετημένος ψηφιακός πίνακας οργάνων. Ο τελευταίος όμως, ανάλογα τη θέση οδήγησης μπορεί να κρύβεται εν μέρει από τι στεφάνη του τιμονιού, παρόλη τη μικρή διάμετρό του. Οι επιλογές πολυμέσων περιλαμβάνουν χρήσιμες συνδεδεμένες υπηρεσίες, με δυνατότητα πρόσβασης μέσω της εφαρμογής Toyota MyT και πολλές λειτουργίες, όπως είναι απομακρυσμένος έλεγχος, μέχρι εντοπισμός του αυτοκινήτου. Στην πολύ πλατιά κεντρική κονσόλα φιλοξενείται και το περιστροφικό χειριστήριο για την επιλογή της drive ή όπισθεν, μαζί με άλλους διακόπτες, όπως είναι για τους διακόπτες Eco Mode, X-Mode, Auto Hold, One Pedal, περιμετρική κάμερα και αυτόματο παρκάρισμα.

Η ποιότητα κατασκευής είναι προσεγμένη, με χρήση υφάσματος σε ένα μεγάλο μέρος του ταμπλό, μαλακών υλικών στις πόρτες και με στιβαρή συναρμογή. Θήκες υπάρχουν ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα και κάτω από την κεντρική κονσόλα, όμως βασικό μειονέκτημα είναι η απουσία ντουλαπιού από την πλευρά του συνοδηγού. Στον τομέα των χώρων το bZ4X είναι αρκετά γενναιόδωρο, καθώς στο πίσω κάθισμα θα βολευτούν χωρίς παραχωρήσεις τρία άτομα, χάρη και στο εντελώς επίπεδο δάπεδο. Ωστόσο, οι πιο ψηλοί παρόλο που έχουν στη διάθεσή τους αρκετό αέρα για τα γόνατα, δεν θα νιώσουν το ίδιο άνετα, γιατί το έδρανο του καθίσματος είναι σχετικά χαμηλά τοποθετημένο και το δάπεδο είναι ρηχό. Για τις αποσκευές τα 452 λίτρα (411 λτ. με subwoofer) θα χωρέσουν αρκετές βαλίτσες.

2κίνητο με 204 hp και 4κίνητο με 218 hp

Το Toyota bZ4X θα προσφέρεται με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς και ισχύ 204 ίππων ή με σύστημα AWD και 218 ίππους. Εδώ να σημειωθεί ότι με μία πρώτη εκτίμηση, το 4κίνητο θα είναι κοντά στις 3.000 ευρώ πιο ακριβό από το 2κίνητο. Το bZ4X χρησιμοποιεί μία νέα σχεδίαση eAxle που ενσωματώνει τη μονάδα κιβωτίου/διαφορικού, τον ηλεκτροκινητήρα και τον μετατροπέα σε μία ενιαία μονάδα. To 2WD έχει ένα ηλεκτροκινητήρα 204 hp και 266 Nm ροπής τοποθετημένο μπροστά, ο οποίος προσφέρει 0-100 χλμ./ώρα σε 7,5 δλ. και περιορισμένη τελική ταχύτητα στα 160 χλμ./ώρα (όπως και στο AWD). Η μέγιστη αυτονομία φτάνει 516 χλμ. με τις ζάντες των 18 ιντσών (436 χλμ. με τις 20 ιντσών), με μεικτή κατανάλωση από 14,3 kWh. Το bZ4X AWD που οδηγήσαμε, εφοδιάζεται με δύο ηλεκτροκινητήρες, έναν σε κάθε άξονα με ισχύ 109 ίππων έκαστος και συνολική ροπή 337 Nm. Το δύο τόνων αμάξωμα φτάνει τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε 6,9 δλ., η αυτονομία είναι 470 χλμ. (411 χλμ. με τις 20άρες ζάντες) και η κατανάλωση 15,8 kWh/100 χλμ. Εμείς, στις διαδρομές που κάναμε εντός Κοπεγχάγης, σε επαρχιακούς δρόμους και σε εθνική οδό, είδαμε 16,5 kWh/100 χλμ., κινούμενοι περισσότερο σε ήπιους ρυθμούς.

Ανεξαρτήτως έκδοσης, το bZ4X ενσωματώνει στο δάπεδό του μια μπαταρία μεικτής χωρητικότητας 71,4 kWh, με θερμοκρασιακό εύρος λειτουργίας μεταξύ -30 και +60°C. Η μπαταρία έχει δυνατότητα ταχείας φόρτισης σε χρόνο περίπου 30 λεπτών για να φτάσει το 80% (σε σύστημα 150 kW), ενώ μια μία πλήρης φόρτιση σε παροχή 230 V/32 A ολοκληρώνεται σε περίπου 6,5 ώρες. Αξιοσημείωτο είναι και το γεγονός ότι η μπαταρία καλύπτεται με έως 11 χρόνια εγγύηση και ότι θα διατηρήσει τουλάχιστον το 70% της αρχικής της χωρητικότητας, μετά από οδήγηση έως 1.000.000 χιλιομέτρων. Βασική προϋπόθεση είναι ότι ο πελάτης θα επισκέπτεται ένα εξουσιοδοτημένο κέντρο σέρβις Toyota για ετήσιο έλεγχο (EV health check).

Πολύ στιβαρό και σταθερό στο δρόμο

Βασικός πρωταγωνιστής στη δομή του bZ4X είναι η πλατφόρμα eTNGA, η οποία εξασφαλίζει υψηλή ακαμψία και χαμηλό κέντρο βάρους, σε συνδυασμό και με τις μπαταρίες που βρίσκονται κάτω από το δάπεδο και αποτελούν μέρος του πλαισίου. Οι αναρτήσεις με την σχετικά σφιχτή ρύθμιση αποτελούνται από γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και διπλά ψαλίδια πίσω με αντιστρεπτική δοκό και στους δύο άξονες, ένας συνδυασμός που συνολικά προσδίδει στο αυτοκίνητο αυξημένη στιβαρότητα και ασφάλεια. Γεγονός που συνεπικουρούν και οι μεγάλοι τροχοί των 20 ιντσών, με ελαστικά διαστάσεων 235/50 (στάνταρ είναι 235/60R18). Επίσης, η κρεμαγιέρα έχει μεταβλητή ηλεκτρική υποβοήθηση, ενώ αργότερα, μέσα στο 2023, το bZ4X θα διατίθεται με One Motion Grip, ένα νέο σύστημα ελέγχου διεύθυνσης steer-by-wire.

Για την εξέλιξη της τετρακίνησης, η Toyota συνεργάστηκε με τη Subaru (Solterra το δίδυμο αδελφάκι). Ο οδηγός μπορεί να επιλέγει από διαφορετικές ρυθμίσεις του X-MODE που προσαρμόζουν την απόδοση σε χιόνι/λάσπη, βαθύ χιόνι και λάσπη (κάτω από 20 χλμ./ώρα) και προσφέρουν Grip Control για πιο απαιτητική εκτός δρόμου οδήγηση (κάτω από 10 χλμ./ώρα). Σημαντικό βοήθημα είναι και το Downhill Assist για οδήγηση σε κατηφόρα. Στην πράξη όλα αυτά τα συστήματα λειτουργούν υποδειγματικά, ενώ μαζί με τη δυνατότητα προσπέλασης υδάτινου κωλύματος έως 500 χλστ., το bZ4X είναι αρκετά ικανό και εκτός της ασφάλτου. Εντός αυτής, το μεσαίο ηλεκτρικό ιαπωνικό SUV (παράγεται στην Ιαπωνία), κινείται με σιγουριά σε κάθε διαδρομή. Είναι ευθύβολο, παρέχει καλή αίσθηση και δεν δείχνει στην πράξη τους σχεδόν 2 τόνους που ζυγίζει. Βέβαια στους δρόμους της Κοπεγχάγης όπου κινηθήκαμε η άσφαλτος δεν είχε καμία σχέση με τη «δική μας», οπότε θα περιμένουμε για πιο ασφαλή συμπεράσματα επί ελληνικού εδάφους.

Get it on Google Play Download on the App Store