Πόσο σημαντικά και τι είναι τα σινεμπλόκ;

1591

Η ανάρτηση συγκαταλέγεται στα θεμελιώδη στοιχεία λειτουργίας του αυτοκινήτου. Για την ακρίβεια, πρόκειται για τον «μεσάζοντα» μεταξύ πλαισίου και ελαστικών, οπότε πρακτικά έχουμε να κάνουμε με τον συνδετικό κρίκο του οχήματος με το δρόμο. Βέβαια τα σημεία επαφής είναι τα λάστιχα, όμως αν δεν φροντίσει η ανάρτηση για την εύρυθμη σύνδεση ελαστικού-οδοστρώματος, τότε όσο ακριβό σετ κι αν φοράμε χαμένο θα πάει. Ο αφανής ήρωας αυτής, δεν είναι άλλος από τα σινεμπλόκ.

Τα silent block/σάιλεντ μπλοκ/σινεμπλόκ ή συνεμπλόκ (και με τις τέσσερις ονομασίες τα βρίσκει κανείς) βρίσκονται στη σκιά των αμορτισέρ, ελατηρίων, ψαλιδιών και γονάτων της ανάρτησης. Αποτελούνται από δυο μικρά κυλινδράκια, το ένα μέσα στο άλλο, με το κενό μεταξύ των να γεμίζει με ελαστικό υλικό. Συνήθως πρόκειται για απλό λάστιχο, βουτάνιο, NBR ή πολυουρεθάνη, στις ακριβότερες προτάσεις. Αναλόγως αυτοκινήτου και προσανατολισμού, μπορεί να υπάρχουν και μεταλλικές ενισχύσεις στο εσωτερικό ώστε να αυξάνουν την ακαμψία της κατασκευής.
Μια πιο εξεζητημένη λύση, είναι ο συνδυασμός ελαστικού-μεταλλικού ελάσματος και υγρού. Αυτά τα σινεμπλόκ ονομάζονται «υδρογράφοι» και τα συναντάμε τόσο στις βάσεις του κινητήρα, όσο και του κιβωτίου, εκτός από την ανάρτηση. Μερικά από τα πρώτα αυτοκίνητα που τα εμπιστεύτηκαν ήταν οι Porsche 944, Mercedes C-Class W203, Mazda MX-3 και 323F 2ης γενιάς.
Επί της ουσίας, πρόκειται για τους σιγαστήρες της ανάρτησης. Τα σινεμπλόκ απορροφούν τους κραδασμούς που παράγονται κατά την λειτουργία των εξαρτημάτων, βελτιστοποιώντας την ποιότητα κύλισης, χαμηλώνοντας το επίπεδο θορύβου και συμβάλλοντας στην απροβλημάτιστη κινηματική τροχών και ανάρτησης. Ανάλογα τον προσανατολισμό του εκάστοτε μοντέλου, τοποθετούνται τα ανάλογα silent blocks. Όπως και το setup αμορτισέρ/ελατηρίων, έτσι και τα σινεμπλόκ διέπονται από τις ίδιες αρχές: αν στόχος είναι η άνεση, επιλέγονται μαλακότερα (πιο ελαστικά, για να ακριβολογούμε). Αν μιλάμε για σπορ οδήγηση, σκληρότερα (πιο άκαμπτα, σαν αυτά με τα μεταλλικά ενθέματα που αναφέραμε).
Όσο σκληρότερα σινεμπλόκ, τόσο καλύτερα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου σε υψηλές ταχύτητες, αλλά και χαμηλότερα επίπεδα άνεσης προς τους επιβάτες σε όλες τις συνθήκες.
Η σημασία που έχουν για την οδική συμπεριφορά, φαίνεται όταν αρχίσουν να φθίνουν σε απόδοση. Φθαρμένοι ελαστικοί σύνδεσμοι επιφέρουν κραδασμούς και θορύβους, οι οποίοι πέραν της επιδείνωσης του NVH (Noise Vibration Harshness), επηρεάζουν και τη λειτουργία της ανάρτησης. Ολόκληρο το σύστημα γίνεται πιο σκληρό όταν «τελειώνουν» τα silent blocks, καθότι τα μέρη της ανάρτησης «χτυπάνε» μεταξύ τους. Εκτός του θορύβου και της γενικότερης, ασυνήθιστης σκληρότητας που εκλαμβάνει ο οδηγός, η φθορά των σινεμπλόκ μπορεί να εκδηλωθεί και με «χάσιμο» του τιμονιού δεξιά ή αριστερά. Τα συμπτώματα μοιάζουν πολύ με αυτά της ανάγκης για ευθυγράμμιση, καθώς το αυτοκίνητο ρέπει προς μια μεριά λόγω ανισομερούς φθοράς συνδέσμων μεταξύ των τροχών.
Το κόστος ποικίλει σε ένα ευρύτατο φάσμα. Τα συνηθισμένα λαστιχένια, κοστίζουν από 4 μέχρι 10 ευρώ το ένα (16-40 ευρώ το σετ). Τα πιο εξειδικευμένα, όπως πολυουρεθάνης, μπορεί να φτάσουν έως τα 20 ευρώ έκαστο (ένα 80άρι για το σετ, δηλαδή).