Γιατί οι κατασκευαστές αργούν να κάνουν ανακλήσεις;

Η ανάκληση σίγουρα είναι μια από τις πιο δυσάρεστες, εξ όλων των απόψεων, καταστάσεις που μπορεί να βρεθεί κατασκευαστής. Για αυτό και πριν την κυκλοφορία ενός μοντέλου, προηγούνται εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το γεγονός του να πάει κάτι στραβά. Αυτό που μπορεί να κάνει, όμως, είναι να καθυστερήσει στην ανάληψη ευθυνών.

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα, που μελέτησε 3.117 ανακλήσεις σε διάστημα 48 ετών (από το 1966 μέχρι το 2013), οι κατασκευαστές περιμένουν κάποιον ανταγωνιστή να ανακοινώσει πρώτος πρόγραμμα ανάκλησης, πριν το κάνουν οι ίδιοι, σε ποσοστό 73%. Παρατηρείται, δηλαδή, μια ομαδοποίηση (clustering) ανακλήσεων σε αυτό το ποσοστό, κάθε φορά που κάποια αυτοκινητοβιομηχανία ανακοινώνει ανάκληση. Με άλλα λόγια, οι κατασκευαστές περιμένουν κάποιος να κάνει την αρχή, ώστε να ακολουθήσουν και να κρυφτούν στην «αγέλη»! Μια τακτική που δεν εξαρτάται από τη φύση του προβλήματος, αλλά εναπόκειται καθαρά στο timing.

Τα αποτελέσματα δείχνουν πως, κατά μέσο όρο, αυτή η ομαδοποίηση έρχεται μετά από ένα κενό 16 ημερών από την πρώτη ανακοίνωση. Σε 48 χρόνια, σημειώθηκαν 266 τέτοια φαινόμενα. Και όπως αναφέρει ο George Ball, βοηθός καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα και εκ των συγγραφέων του βιβλίου «Hiding in the Herd: The Product Recall Clustering Phenomenon», ο λόγος δεν είναι άλλος από το χρήμα: «Ερευνητές τονίζουν τη διαφορά στην ποινή της μετοχής, που υπάρχει μεταξύ του να ηγηθείς και να ακολουθήσεις μια ανάκληση. Ο χρηματιστηριακός αντίκτυπος είναι μέχρι 67% λιγότερος για τους κατασκευαστές που ακολουθούν σε πρόγραμμα ανάκλησης, από αυτόν που το κάνει πρώτος». Και είναι πιθανότερο να συμβεί κάτι τέτοιο, όταν την αρχή κάνει όνομα συνυφασμένο με την αξιοπιστία.

«Η Toyota δεν ανακοινώνει συχνά ανακλήσεις. Όταν όμως το κάνει, πυροδοτεί ανακλήσεις από άλλους κατασκευαστές σε ποσοστό 31%, τη στιγμή που το ποσοστό ομαδοποίησης σε πρωτοβουλίες άλλων εταιριών κυμαίνεται μεταξύ 5-9%», υπογραμμίζει ο Ball. Κοντολογίς, αν οι Toyota, Lexus ή Genesis (που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις ερευνών αξιοπιστίας) ανακοινώσουν ανάκληση, είναι πολύ πιθανότερο να πάνε «σύννεφο» οι ανακλήσεις από άλλους κατασκευαστές αργότερα, καθώς η είδηση για πρόβλημα σε εταιρία που δεν το συνηθίζει θα επισκιάσει όποια αντίστοιχη ακολουθήσει. Η «κάλυψη-απόκρυψη» της αγέλης, που αναφέρθηκε.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Συμμαχία BMW-Mercedes για την ηλεκτροκίνηση
Συμμαχία BMW-Mercedes για την ηλεκτροκίνηση
Τα πρώτα «-άντα» της Skoda μετά την αναγέννηση
Τα πρώτα «-άντα» της Skoda μετά την αναγέννηση
Τέλος και επίσημα το Ford Mondeo
Τέλος και επίσημα το Ford Mondeo
Ποιο νέο Nissan «έφαγε» το Bluebird;
Ποιο νέο Nissan «έφαγε» το Bluebird;
Τέλος η εξέλιξη νέων κινητήρων από τη VW
Τέλος η εξέλιξη νέων κινητήρων από τη VW
Τα SUV της Volvo «τσεκουρώνουν» σεντάν και station
Τα SUV της Volvo «τσεκουρώνουν» σεντάν και station
Μόνο ηλεκτρικά Ford στην Ευρώπη μέχρι το 2030
Μόνο ηλεκτρικά Ford στην Ευρώπη μέχρι το 2030
Φανατικά «Made in Germany» οι Porsche
Φανατικά «Made in Germany» οι Porsche
Μόνο ηλεκτρικές οι Jaguar μέχρι το 2025
Μόνο ηλεκτρικές οι Jaguar μέχρι το 2025
Οι τιμές του νέου Jeep Compass στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Hyundai που καίει 1,38 λτ./100 χλμ.
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η πιο ακριβή BMW των 253.200 ευρώ!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η νέα Mercedes C-Class. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του pickup Jeep Gladiator στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο Toyota C-HR GR Sport. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της Ford Mustang Mach-E στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το καυτό Hyundai Kona N Line. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε στην Ελλάδα η νέα BMW iX3
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Kia XCeed με τους νέους κινητήρες
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Διαθέσιμα νέα ήπια σπορ και υβριδικά VW Golf
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store