Γιατί οι κατασκευαστές αργούν να κάνουν ανακλήσεις;

Η ανάκληση σίγουρα είναι μια από τις πιο δυσάρεστες, εξ όλων των απόψεων, καταστάσεις που μπορεί να βρεθεί κατασκευαστής. Για αυτό και πριν την κυκλοφορία ενός μοντέλου, προηγούνται εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το γεγονός του να πάει κάτι στραβά. Αυτό που μπορεί να κάνει, όμως, είναι να καθυστερήσει στην ανάληψη ευθυνών.

Σύμφωνα με έρευνα του Πανεπιστημίου της Ιντιάνα, που μελέτησε 3.117 ανακλήσεις σε διάστημα 48 ετών (από το 1966 μέχρι το 2013), οι κατασκευαστές περιμένουν κάποιον ανταγωνιστή να ανακοινώσει πρώτος πρόγραμμα ανάκλησης, πριν το κάνουν οι ίδιοι, σε ποσοστό 73%. Παρατηρείται, δηλαδή, μια ομαδοποίηση (clustering) ανακλήσεων σε αυτό το ποσοστό, κάθε φορά που κάποια αυτοκινητοβιομηχανία ανακοινώνει ανάκληση. Με άλλα λόγια, οι κατασκευαστές περιμένουν κάποιος να κάνει την αρχή, ώστε να ακολουθήσουν και να κρυφτούν στην «αγέλη»! Μια τακτική που δεν εξαρτάται από τη φύση του προβλήματος, αλλά εναπόκειται καθαρά στο timing.

Τα αποτελέσματα δείχνουν πως, κατά μέσο όρο, αυτή η ομαδοποίηση έρχεται μετά από ένα κενό 16 ημερών από την πρώτη ανακοίνωση. Σε 48 χρόνια, σημειώθηκαν 266 τέτοια φαινόμενα. Και όπως αναφέρει ο George Ball, βοηθός καθηγητή στο Πανεπιστήμιο της Ιντιάνα και εκ των συγγραφέων του βιβλίου «Hiding in the Herd: The Product Recall Clustering Phenomenon», ο λόγος δεν είναι άλλος από το χρήμα: «Ερευνητές τονίζουν τη διαφορά στην ποινή της μετοχής, που υπάρχει μεταξύ του να ηγηθείς και να ακολουθήσεις μια ανάκληση. Ο χρηματιστηριακός αντίκτυπος είναι μέχρι 67% λιγότερος για τους κατασκευαστές που ακολουθούν σε πρόγραμμα ανάκλησης, από αυτόν που το κάνει πρώτος». Και είναι πιθανότερο να συμβεί κάτι τέτοιο, όταν την αρχή κάνει όνομα συνυφασμένο με την αξιοπιστία.

«Η Toyota δεν ανακοινώνει συχνά ανακλήσεις. Όταν όμως το κάνει, πυροδοτεί ανακλήσεις από άλλους κατασκευαστές σε ποσοστό 31%, τη στιγμή που το ποσοστό ομαδοποίησης σε πρωτοβουλίες άλλων εταιριών κυμαίνεται μεταξύ 5-9%», υπογραμμίζει ο Ball. Κοντολογίς, αν οι Toyota, Lexus ή Genesis (που βρίσκονται στις πρώτες θέσεις ερευνών αξιοπιστίας) ανακοινώσουν ανάκληση, είναι πολύ πιθανότερο να πάνε «σύννεφο» οι ανακλήσεις από άλλους κατασκευαστές αργότερα, καθώς η είδηση για πρόβλημα σε εταιρία που δεν το συνηθίζει θα επισκιάσει όποια αντίστοιχη ακολουθήσει. Η «κάλυψη-απόκρυψη» της αγέλης, που αναφέρθηκε.

Get it on Google Play Download on the App Store