Γιατί σε κάποιες χώρες το τιμόνι είναι δεξιά;

Στην Ελλάδα και στις περισσότερες χώρες του κόσμου το τιμόνι βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του ταμπλό, όμως σε άλλες είναι «ανάποδα» για τα δικά μας δεδομένα, δηλαδή δεξιά. Αντιστοίχως διαφοροποιείται η τοποθέτηση των οχημάτων στο οδόστρωμα, γεγονός που δυσκολεύει πολύ τους οδηγούς όταν αλλάζουν χώρα (π.χ. από Κύπρο και Αγγλία), γιατί πρέπει να προσαρμοστούν στη διαφορετική θέση οδήγησης και στους ανάποδους δρόμους. Έχετε ποτέ αναρωτηθεί γιατί συμβαίνει αυτό και που κρατάει τις ρίζες του;

Η πρώτη εξήγηση έρχεται από το Μεσαίωνα και ειδικότερα από τους ιππότες. Αυτοί εκπαιδεύονταν να κρατάνε το ξίφος ή το δόρυ στο δεξί χέρι και την ασπίδα στο αριστερό. Αριστερόχειρες αντιμετωπίζονταν τότε (έως και τα νεότερα χρόνια) ως τεχνάσματα του Διαβόλου, οπότε όποιος ήθελε να είναι ιππότης, έπρεπε να μάθει να κρατά όπλο στο δεξί, ασπίδα στο αριστερό. Αντίστοιχη ήταν και η τεχνική για το πώς θα μετακινούνταν, η οποία καθιερώθηκε για τις μεταφορές με άμαξα και μετέπειτα με το αυτοκίνητο.

Αυτά για εμάς και τους υπόλοιπους, που οδηγούμε «κανονικά». Τι γίνεται, όμως, με τους… ανάποδους; Για τα δεξιοτίμονα αυτοκίνητα, μεγαλύτερος υπεύθυνος είναι οι Βρετανοί και συγκεκριμένα η βρετανική ναυτιλία, καθώς και γενικότερα οι κανόνες ναυσιπλοΐας της εποχής εκείνης.

Σύμφωνα με αυτούς όταν δυο καράβια διασταυρώνονταν, φρόντιζαν οι καπετάνιοι να περνάνε από την δεξιά πλευρά τους, από όπου και μπορούσαν να ελέγξουν πιο αποτελεσματικά τις αποστάσεις ανάμεσα στις καρίνες. Δεν είναι τυχαίο πως οι περισσότερες χώρες που οδηγούν με το τιμόνι δεξιά, ήταν αποικίες των Βρετανών (Αυστραλία, Κύπρος, Νέα Ζηλανδία, Ινδία). Παράλληλα, και οι Ιάπωνες, ως εξίσου μεγάλη ναυτική δύναμη, υιοθέτησαν τον ίδιο τρόπο σκέψης και στα αυτοκίνητα.

Θα πείτε, πώς γίνεται στην Ελλάδα με την τόσο πλούσια ναυτική παράδοση να οδηγούμε με το τιμόνι αριστερά; Γιατί διατηρούμε το προνόμιο -μαζί με τους Ολλανδούς- να είμαστε από τους ελάχιστους λαούς που διαχωρίσαμε τις θαλάσσιες από τις επίγειες μετακινήσεις. Βέβαια, στους θαλάσσιους «δρόμους» τα πηγαίνουμε περίφημα, όμως στους ασφαλτοστρωμένους υπάρχουν πάρα πολλά προβλήματα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πόσα χιλιόμετρα πάνε τα ηλεκτρικά με 0% μπαταρία;
Πόσα χιλιόμετρα πάνε τα ηλεκτρικά με 0% μπαταρία; …
Η ασύγκριτη Alfa Romeo 155 GTA Stradale (+video)
Η ασύγκριτη Alfa Romeo 155 GTA Stradale (+video)
Toyota Corolla 22 ετών ξέμεινε με 19.250 χιλιόμετρα
Toyota Corolla 22 ετών ξέμεινε με 19.250 χιλιόμετρα
Lexus: «Μπορεί να είναι χειροκίνητο το νέο LFA»
Lexus: «Μπορεί να είναι χειροκίνητο το νέο LFA»
Η Οδύσσεια ενός ταξιδιού με ηλεκτρικό
Η Οδύσσεια ενός ταξιδιού με ηλεκτρικό
«Ξεραίνει» η τιμή της Ferrari F50 του Μάικ Τάισον
«Ξεραίνει» η τιμή της Ferrari F50 του Μάικ Τάισον
Το Google Maps προκάλεσε επιχείρηση διάσωσης! (+video)
Το Google Maps προκάλεσε επιχείρηση διάσωσης! (+video) …
Χαλασμός για το νέο πάμφθηνο μεσαίο SUV
Χαλασμός για το νέο πάμφθηνο μεσαίο SUV
Αυτό είναι το βασικό μονοκάμπινο νέο VW Amarok
Αυτό είναι το βασικό μονοκάμπινο νέο VW Amarok
Νέο Mazda2 Hybrid με τιμή από 18.692 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κάνουν τα Tesla των 1.020 ίππων στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της αστεράτης νέας Mercedes-Benz GLC
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα έκδοση VW ID.3 Prime Pro S (+τιμή)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Διαθέσιμη η «χιλιομετροφάγος» Alfa Romeo Tonale
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Nissan Qashqai 1.5 e-Power 190 PS
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές και εξοπλισμοί του νέου Kia XCeed
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ελληνική πρεμιέρα για την Alfa Romeo Tonale
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της νέας BMW Σειρά 3 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές και οι εξοπλισμοί του νέου Kia Niro
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Honda Civic στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store