Τι μέλλει γενέσθαι με το κόστος των μπαταριών;

Η BloombergNEF (BNEF) ανακοίνωσε την ετήσια έκθεσή της για το μέσο όρο του κόστους των μπαταριών ανά kWh. Σύμφωνα με αυτή, οι τιμές κυμαίνονται στα 117 ευρώ/kWh, για όλες εκείνες που τοποθετούνται σήμερα σε ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ηλεκτρικά λεωφορεία και σταθμούς αποθήκευσης ενέργειας.

Πέρσι οι μπαταρίες κόστιζαν 124 ευρώ/kWh, που σημαίνει πως για ακόμα μία χρονιά βρίσκονται σε καθοδική πορεία, ενώ σε σχέση με το 2010 που η μέση τιμή ήταν γύρω στα 1.063 ευρώ, υπάρχει πτώση κατά 89%. Όταν δε, πρόκειται για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η μελέτη λέει πως το κόστος της μπαταρίας είναι χαμηλότερο, κοντά στα 104 ευρώ/kWh. Από αυτό το νούμερο, ποσοστό γύρω στο 82% (86 ευρώ δηλαδή) κοστίζουν οι κυψέλες.

Η BNEF πιστεύει πως η τάση στην πτώση των τιμών οφείλεται σε αρκετούς παράγοντες. Ανάμεσα σε αυτούς είναι η επιλογή στον τύπο της μπαταρίας, η οποία χρησιμοποιεί λίθιο-φωσφορικού σιδήρου, αντί για το πιο ακριβό κοβάλτιο, ως υλικό καθόδου. Αν αυτό συνεχιστεί, υπάρχει η πιθανότητα, το κόστος των μπαταριών να φτάσει και τα 88 ευρώ, μέχρι το 2024. Δηλαδή, στο κοντινό μέλλον, δεν αποκλείεται οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να συγκλίνουν σε μεγάλο βαθμό, με εκείνες των συμβατικών με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Παρ’ όλα αυτά, διαφαίνεται ένα «μπέρδεμα» στον ορίζοντα, που είναι η τιμή του ίδιου του λιθίου, καθώς το τελευταίο διάστημα παρατηρήθηκε απότομη αύξηση. Βέβαια όχι σε μεγάλο ποσοστό, αφού έχει υπολογιστεί ότι θα φτάσει τα 119 ευρώ/kWh για το 2022, με τα δεδομένα αυτά. Ωστόσο, αυτό είναι σίγουρα προς την αντίθετη κατεύθυνση. Και έτσι δεν θα μπορέσουμε να φτάσουμε τον στόχο των 88 ευρώ/kWh, σε δύο χρόνια.

Σύμφωνα με τον συντάκτη του άρθρου James Frith, παρά το γεγονός πως οι τιμές για τις μπαταρίες είναι πεσμένες για το 2021, το δεύτερο μισό του χρόνου, είχαν αρχίσει να αυξάνονται. Αυτό κάνει κάπως αβέβαιο το μέλλον και βάζει σε σκέψεις όλους όσους επιθυμούν και κυρίως στην Ευρώπη, την αύξηση των πωλήσεων των EVs και τις περαιτέρω μειώσεις των εκπομπών ρύπων. Ή θα μειώσουν τις «απαιτήσεις» τους στο καθαρό κέρδος κάθε πώλησης ηλεκτρικού αυτοκινήτου ή θα μετακυλήσουν το παραπάνω κόστος (εάν και εφόσον υπάρξει) στον καταναλωτή.

Get it on Google Play Download on the App Store