Κλιματισμός ή ανοιχτά παράθυρα; Πώς «καίω» λιγότερο;

Με το θερμόμετρο να δείχνει 40άρια και μόνο η σκέψη της εισόδου στο «φουρνισμένο» αυτοκίνητο, είναι ικανή να σε αποτρέψει από την οδήγηση. Αλλά όταν δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, τι κάνουμε; Ανοίγουμε κλιματισμό ή παράθυρα; Ή μήπως και τα δύο;

Η απάντηση δεν είναι όσο απλή πιστεύουμε. Το αυτοκίνητο καταναλώνει περισσότερο καύσιμο τόσο με το air condition στο «on», όσο και όταν αυτό είναι κλειστό αλλά έχουμε ανοιχτά παράθυρα. Το ζήτημα είναι να γνωρίζει κάποιος πότε είναι ιδανικό να κάνουμε είτε το ένα, είτε το άλλο. Κυριότερα, δε, να μπορούμε να το κάνουμε. Ξεκινάμε από το αυτονόητο: η χρήση του κλιματισμού εκ φύσεως αυξάνει την κατανάλωση. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, το κομπρεσέρ του κλιματισμού παίρνει ενέργεια από τον κινητήρα. Κατά συνέπεια, αυξάνεται το έργο του. Στα πιο αδύναμα μοτέρ το αντιλαμβανόμαστε χειροπιαστά, με απώλεια ισχύος. Κάποιες φορές μάλιστα, ιδίως στα παλιότερα μοντέλα, είναι τόσο έντονη ώστε απαιτείται απενεργοποίηση του air condition όταν βρεθούμε σε ανηφόρα.

Σύμφωνα με την Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτων (SAE: Society of Automotive Engineers) ο κλιματισμός μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση του αυτοκινήτου έως 10%. Μάλιστα κάποιες άλλες έρευνες κάνουν λόγο για αύξηση της μέσης κατανάλωσης ακόμη έως και 25%. Φυσικά αυτό εξαρτάται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, το μέγεθος της καμπίνας του αυτοκινήτου, την υγρασία και το μηχανικό σύνολο.

Κάτι ανάλογο, όμως, ισχύει και για τα ανοιχτά παράθυρα. Η αεροδυναμική αντίσταση «κόβει» το αυτοκίνητο στον ίδιο, αναλόγως ταχύτητας σε μεγαλύτερο, βαθμό με τον κλιματισμό, εκτινάσσοντας τις ενδείξεις του trip computer. Για να δροσιστούμε, κοινώς, θα πρέπει να «ξηλωθούμε». Το θέμα είναι να το κάνουμε όσο το δυνατόν λιγότερο.

Βάσει ερευνών του SAE, η αντίσταση του αέρα αρχίζει να γίνεται επιζήμια στην τσέπη από τα 60 χλμ./ώρα και πάνω. Όσο ταχύτερα και πιο ανοιχτά τα παράθυρα, τόσο μεγαλύτερη η επιβάρυνση στην κατανάλωση. Οπότε το αυτοκίνητο πράγματι «καίει» λιγότερο με τον κλιματισμό, αρκεί να βρισκόμαστε σε σχετικά ανοιχτό δρόμο και ροή κυκλοφορίας. Τι γίνεται, όμως, όταν είμαστε «πηγμένοι» στον Κηφισό ή το κέντρο της Αθήνας; Εκεί η κατάσταση αντιστρέφεται άρδην.

Στο ήδη ταλαίπωρο σκηνικό του «σταμάτα-ξεκίνα» και της λειτουργίας στο ρελαντί, έρχεται να προστεθεί στο μοτέρ και η τροφοδότηση του κλιματιστικού. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση για το πόσο αυξάνεται η κατανάλωση, από τη στιγμή μάλιστα που ακόμα και το start-stop απενεργοποιείται (αναλόγως επιλεγμένης θερμοκρασίας), προκειμένου να δοθεί προτεραιότητα στη θερμική άνεση της καμπίνας. Καθαρά οικονομοτεχνικά, η καλύτερη λύση είναι να οδηγούμε με ανοιχτά παράθυρα στην πόλη και κλιματισμό στην εθνική. Για προφανείς λόγους ευεξίας και υγείας, ειδικά εν μέσω καύσωνα, το πρώτο αποκλείεται. Οπότε το κλου είναι να αντισταθούμε στην ψευδαίσθηση οικονομίας που προσφέρει το ανοιχτό παράθυρο στα αρκετά χλμ./ώρα, μαζί με την εφήμερη δροσιά που φέρνει το εισερχόμενο ρεύμα αέρα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι εχθροί των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων
Οι εχθροί των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων
Πώς φοράμε σωστά τη ζώνη ασφαλείας;
Πώς φοράμε σωστά τη ζώνη ασφαλείας;
Πώς καθαρίζουμε τα έντομα στο παρμπρίζ;
Πώς καθαρίζουμε τα έντομα στο παρμπρίζ;
Χρειάζονται στρώσιμο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα;
Χρειάζονται στρώσιμο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα; …
Ανάβει το Check Engine χωρίς να υπάρχει βλάβη;
Ανάβει το Check Engine χωρίς να υπάρχει βλάβη;
Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητό μας
Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητό μας
Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα
Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Τι «μαγικό» κάνει ο μοχλός στον καθρέπτη;
Τι «μαγικό» κάνει ο μοχλός στον καθρέπτη;
Με εκπτώσεις τα ανανεωμένα SEAT Ibiza & Arona
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσα Yaris κοστίζει η βασική Supra στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota Prius Plug-in Hybrid στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το Ford Puma που ρίχνει «7άρες»
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η νέα Mercedes με 1.500άρη κινητήρα βενζίνης
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα Audi Q3 TFSI e & Sportback με όφελος 3.000 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Από 15.990€ το νέο Dacia Duster. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέο σπορ SUV με 204 PS και κόστος 3€/100 χλμ.
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των νέων Audi Q4 e-tron και Q4 Sportback e-tron
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το πιο ακριβό και οικονομικό Suzuki
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του ανανεωμένου Skoda Kodiaq
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές και εξοπλισμοί της Ford Mustang Mach-E
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store