Κλιματισμός ή ανοιχτά παράθυρα; Πώς «καίω» λιγότερο;

Με το θερμόμετρο να δείχνει 40άρια και μόνο η σκέψη της εισόδου στο «φουρνισμένο» αυτοκίνητο, είναι ικανή να σε αποτρέψει από την οδήγηση. Αλλά όταν δεν μπορούμε να το αποφύγουμε, τι κάνουμε; Ανοίγουμε κλιματισμό ή παράθυρα; Ή μήπως και τα δύο;

Η απάντηση δεν είναι όσο απλή πιστεύουμε. Το αυτοκίνητο καταναλώνει περισσότερο καύσιμο τόσο με το air condition στο «on», όσο και όταν αυτό είναι κλειστό αλλά έχουμε ανοιχτά παράθυρα. Το ζήτημα είναι να γνωρίζει κάποιος πότε είναι ιδανικό να κάνουμε είτε το ένα, είτε το άλλο. Κυριότερα, δε, να μπορούμε να το κάνουμε. Ξεκινάμε από το αυτονόητο: η χρήση του κλιματισμού εκ φύσεως αυξάνει την κατανάλωση. Στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων, το κομπρεσέρ του κλιματισμού παίρνει ενέργεια από τον κινητήρα. Κατά συνέπεια, αυξάνεται το έργο του. Στα πιο αδύναμα μοτέρ το αντιλαμβανόμαστε χειροπιαστά, με απώλεια ισχύος. Κάποιες φορές μάλιστα, ιδίως στα παλιότερα μοντέλα, είναι τόσο έντονη ώστε απαιτείται απενεργοποίηση του air condition όταν βρεθούμε σε ανηφόρα.

Σύμφωνα με την Ένωση Μηχανικών Αυτοκινήτων (SAE: Society of Automotive Engineers) ο κλιματισμός μπορεί να αυξήσει την κατανάλωση του αυτοκινήτου έως 10%. Μάλιστα κάποιες άλλες έρευνες κάνουν λόγο για αύξηση της μέσης κατανάλωσης ακόμη έως και 25%. Φυσικά αυτό εξαρτάται από τη θερμοκρασία περιβάλλοντος, το μέγεθος της καμπίνας του αυτοκινήτου, την υγρασία και το μηχανικό σύνολο.

Κάτι ανάλογο, όμως, ισχύει και για τα ανοιχτά παράθυρα. Η αεροδυναμική αντίσταση «κόβει» το αυτοκίνητο στον ίδιο, αναλόγως ταχύτητας σε μεγαλύτερο, βαθμό με τον κλιματισμό, εκτινάσσοντας τις ενδείξεις του trip computer. Για να δροσιστούμε, κοινώς, θα πρέπει να «ξηλωθούμε». Το θέμα είναι να το κάνουμε όσο το δυνατόν λιγότερο.

Βάσει ερευνών του SAE, η αντίσταση του αέρα αρχίζει να γίνεται επιζήμια στην τσέπη από τα 60 χλμ./ώρα και πάνω. Όσο ταχύτερα και πιο ανοιχτά τα παράθυρα, τόσο μεγαλύτερη η επιβάρυνση στην κατανάλωση. Οπότε το αυτοκίνητο πράγματι «καίει» λιγότερο με τον κλιματισμό, αρκεί να βρισκόμαστε σε σχετικά ανοιχτό δρόμο και ροή κυκλοφορίας. Τι γίνεται, όμως, όταν είμαστε «πηγμένοι» στον Κηφισό ή το κέντρο της Αθήνας; Εκεί η κατάσταση αντιστρέφεται άρδην.

Στο ήδη ταλαίπωρο σκηνικό του «σταμάτα-ξεκίνα» και της λειτουργίας στο ρελαντί, έρχεται να προστεθεί στο μοτέρ και η τροφοδότηση του κλιματιστικού. Δεν χρειάζεται ιδιαίτερη ανάλυση για το πόσο αυξάνεται η κατανάλωση, από τη στιγμή μάλιστα που ακόμα και το start-stop απενεργοποιείται (αναλόγως επιλεγμένης θερμοκρασίας), προκειμένου να δοθεί προτεραιότητα στη θερμική άνεση της καμπίνας. Καθαρά οικονομοτεχνικά, η καλύτερη λύση είναι να οδηγούμε με ανοιχτά παράθυρα στην πόλη και κλιματισμό στην εθνική. Για προφανείς λόγους ευεξίας και υγείας, ειδικά εν μέσω καύσωνα, το πρώτο αποκλείεται. Οπότε το κλου είναι να αντισταθούμε στην ψευδαίσθηση οικονομίας που προσφέρει το ανοιχτό παράθυρο στα αρκετά χλμ./ώρα, μαζί με την εφήμερη δροσιά που φέρνει το εισερχόμενο ρεύμα αέρα.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πώς καταπολεμούμε τους πόνους στην οδήγηση;
Πώς καταπολεμούμε τους πόνους στην οδήγηση;
Οδήγηση στη βροχή: Τι πρέπει να προσέχουμε;
Οδήγηση στη βροχή: Τι πρέπει να προσέχουμε;
Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπρος;
Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπρος; …
Μπορούμε να σπρώξουμε ηλεκτρικό αν «μείνει»;
Μπορούμε να σπρώξουμε ηλεκτρικό αν «μείνει»; …
Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο
Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο …
Πώς καταλαβαίνουμε ότι ράγισε η πολλαπλή εξαγωγής και τι κάνουμε;
Πώς καταλαβαίνουμε ότι ράγισε η πολλαπλή εξαγωγής και τι κάνουμε; …
Πλύσιμο του αυτοκινήτου στο χέρι ή σε πλυντήριο;
Πλύσιμο του αυτοκινήτου στο χέρι ή σε πλυντήριο; …
Γιατί απαγορεύεται το απιονισμένο νερό στο ψυγείο;
Γιατί απαγορεύεται το απιονισμένο νερό στο ψυγείο; …
Οι εχθροί των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων
Οι εχθροί των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων
Αυτές είναι οι τιμές των νέων BMW iX & i4!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθαν τα νέα Kia Stonic με τιμή από 15.290 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέο σπορτίφ αυτοκίνητο με τιμή από 17.190 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των πιο φλογερών Fiat 500 (RED)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ποια η τιμή του VW ID.4 GTX 299 PS στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Renault Arkana στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα σειρά Fiat 500X με τιμές από 17.880 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ο «καυτός» εξοπλισμός του Hyundai i20 N Performance
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των Hyundai i20 N, Kona N και i30 N
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κοστίζει η νέα BMW iX3;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κάνει η Mercedes EQS στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store