Δοκιμή Fiat 124 Spider 1.4 Multiair 140 PS

4

Ήταν το 2005 όταν η Fiat εγκατέλειψε την κατηγορία των διθέσιων κάμπριο αυτοκινήτων, καθώς τότε το Barchetta έδωσε για τελευταία φορά το παρόν στην γκάμα της μάρκας. Φυσικά δεν μπορούμε να χαρακτηρίσουμε το νέο 124 Spider άμεσο διάδοχό του, καθώς τότε δεν είχαμε να κάνουμε με ένα καθαρόαιμο roadster, αφού η κίνηση μεταδιδόταν στον εμπρός άξονα και όχι στον πίσω. Τα χρόνια όμως πέρασαν και οι Ιταλοί ήθελαν να δώσουν συνέχεια σε ένα πραγματικό roadster, το οποίο μεσουράνησε στην γκάμα τους κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 και αυτό δεν είναι άλλο από το 124 Spider. Αποφάσισαν λοιπόν να αναβιώσουν το θρυλικό μοντέλο τους. Και για να το κάνουν αυτό με τρόπο σύντομο και αποτελεσματικό, χρειάζονταν μία έτοιμη βάση για να πατήσουν πάνω της και να κάνουν τα δικά τους κόλπα… Αφήνοντας τους εγωισμούς στην άκρη λοιπόν, απευθύνθηκαν στην εταιρεία που αναβίωσε την κατηγορία και δεν είναι άλλη από τη Mazda. Η ιαπωνική μάρκα αποδείχθηκε πρόθυμη να συνεργαστεί και έτσι μαζί με το νέο MX-5 είδαμε και την αναγέννηση του Fiat 124 Spider και συνάμα τη μεγάλη επιστροφή της ιταλικής μάρκας με ένα αυθεντικό roadster.

Εμφάνιση με ιταλική φινέτσα και ρετρό πινελιές

Προφανώς τα φαινόμενα απατούν… και αυτή η φράση βρίσκει πολλές φορές εφαρμογή και στην αυτοκίνηση. Όπως για παράδειγμα στην περίπτωση του Fiat 124 Spider, που η εμφάνισή του δεν παραπέμπει σε καμία περίπτωση σε Mazda MX-5 και σε κάνει να αναρωτιέσαι αν όντως υπάρχει συνεργασία ανάμεσα στις δύο εταιρείες. Οι Ιταλοί έχουν τον τρόπο τους στη σχεδίαση και το αποδεικνύουν ακόμη μία φορά καθώς καταφέρνουν να φτιάξουν ένα μοντέρνο σύνολο, το οποίο δεν αποποιείται το παρελθόν του (βλέπε Fiat 124 Spider πρώτης γενιάς) και δεν μοιάζει σε καμία περίπτωση με το Mazda MX-5. Ακόμη και οι διαστάσεις του αυτοκινήτου είναι ελαφρώς διαφοροποιημένες, κάτι που αν μη τι άλλο αποδεικνύει την διαφορετικότητα των δύο roadster. Κύριο χαρακτηριστικό της αισθητικής του Fiat 124 Spider αποτελούν το επιθετικό εμπρός μέρος με τα μεγάλα φώτα και την ευμεγέθη γρίλια σε μαύρο χρώμα, το νευρώδες καπό, τα τονισμένα φτερά και τα πίσω φώτα με το κεντρικό μέρος τους βαμμένο στο χρώμα του αμαξώματος. Στο πίσω μέρος διακρίνουμε επίσης τις δύο απολήξεις της εξάτμισης, αλλά και τη μοναδική αισθητική παραφωνία η οποία είναι η μεγάλη σε μήκος μαύρη κεραία που παραπέμπει σε… άλλες δεκαετίες! Όσον αφορά την κουκούλα του, αυτή ως οφείλει σε κάθε γνήσιο roadster, είναι υφασμάτινη και ανοιγοκλείνει χειροκίνητα. Αυτό γίνεται πανεύκολα, καθώς υπάρχει μόλις ένα κλείστρο κεντρικά πάνω από τον εσωτερικό καθρέφτη. Όταν το απασφαλίζεις, απλώς σπρώχνεις την κουκούλα προς τα πίσω και την κλειδώνεις πιέζοντας την στη θέση της. Για να την ξεκλειδώσεις απλώς τραβάς έναν μοχλό, ανάμεσα από τα δύο καθίσματα και την επιστρέφεις στη θέση της. Διαδικασία απλή που δεν απαιτεί ιδιαίτερη μυϊκή δύναμη.

Ποιοτική καμπίνα με άψογη συναρμολόγηση

Μπαίνοντας στο εσωτερικό του Fiat 124 Spider το βλέμμα σου θα πέσει κατευθείαν στην οθόνη 7,0 ιντσών την οποία χειρίζεσαι μέσω του πιεζοπεριστροφικού διακόπτη. Αυτός είναι τοποθετημένος σε σωστή θέση για… δεξιοτίμονο αυτοκίνητο (δηλαδή για ιαπωνικό MX-5). Στην Ευρώπη όμως οδηγούμε αριστερά και έτσι το δεξί μας χέρι πέφτει ακριβώς επάνω του, έχοντας ως αποτέλεσμα ανεπιθύμητες αλλαγές σε σταθμούς ραδιοφώνου, σύστημα πλοήγησης κλπ… Από αυτόν λοιπόν, χειρίζεσαι τα συστήματα ψυχαγωγίας αλλά και δευτερεύουσες λειτουργίες του αυτοκινήτου. Παρατηρώντας περισσότερο την καμπίνα βλέπεις πως η ποιότητα των υλικών είναι πολύ καλή, το φινίρισμά τους δεν παρουσιάζει ατέλειες, ενώ η συναρμολόγησή τους μοιάζει ακλόνητη. Όταν κάτσεις στο μπάκετ κάθισμα πίσω από το τιμόνι θα βολευτείς πλήρως αν έχεις… ιαπωνικό ανάστημα. Αν είσαι όμως πιο κοντά σε… μεγαλόσωμο Ιταλό, τότε μάλλον θα βρεις στενή την πλάτη του καθίσματος και θα απορήσεις που το τιμόνι δεν ρυθμίζεται σε απόσταση αλλά μόνο πάνω-κάτω. Παρόλα αυτά το κάθισμα έχει όλες τις ρυθμίσεις και σε μεγάλο εύρος. Ο πίνακας οργάνων είναι μία σύνθεση ψηφιακών και αναλογικών ενδείξεων. Στο κέντρο του δεσπόζει το αναλογικό στροφόμετρο με το μικρό, ψηφιακό πλαίσιο στο εσωτερικό του, το οποίο δείχνει την επιλεγμένη σχέση αλλά και την ιδανική σχέση για βελτιστοποίηση της κατανάλωσης. Δεξιά του βρίσκεται το επίσης αναλογικό ταχύμετρο, ενώ αριστερά υπάρχει ψηφιακή οθόνη με τις ενδείξεις της θερμοκρασίας κινητήρα, της στάθμης καυσίμου και του υπολογιστή ταξιδιού. Πάντως οι Ιταλοί δεν πρέπει να ξόδεψαν χρόνο για να δημιουργήσουν θήκες μικροαντικειμένων στο εσωτερικό, αφού πρακτικά αυτές είναι… ανύπαρκτες. Ντουλαπάκι συνοδηγού και ποτηροθήκες λάμπουν δια της απουσίας τους. Υπάρχει μόνο ένας μεγάλος αποθηκευτικός χώρος, προσβάσιμος από ντουλαπάκι, ανάμεσα στα καθίσματα. Όσον αφορά τον χώρο αποσκευών, αυτός είναι στα 140 λίτρα και το άνοιγμά του επιτρέπει μόνο κάθετη φόρτωση (το πίσω καπό δεν ανοίγει μαζί με το πλαίσιο πινακίδας ή μέρος των φώτων αλλά σαν καπάκι για τον χώρο αποσκευών).

Το τούρμπο μοτέρ χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις

Η Fiat επέλεξε να συνοδέψει το 124 Spider με το τούρμπο μοτέρ 1.4 λτ. Multiair, το οποίο αποδίδει 140 ίππους και 240 Nm ροπής. Μία επιλογή που καθιστά το δικό της roadster εντελώς διαφορετικό από το ατμοσφαιρικό Mazda MX-5. Στην πράξη η επιλογή της την δικαιώνει καθώς έχουμε να κάνουμε με ένα ψυχωμένο μοτέρ το οποίο αν και έχει διακυμάνσεις στην απόδοσή του (κυρίως χαμηλά, αφού μέχρι τις 2.800 σ.α.λ. είναι νωχελικό), μπορεί και χαρίζει πολύ καλές επιδόσεις. Συγκεκριμένα, το Fiat 124 Spider για το 0-100 χλμ./ώρα χρειάζεται μόλις 7.5 δλ. ενώ η τελική του ταχύτητα φτάνει τα 215 χλμ./ώρα. Στην πράξη λοιπόν έχουμε να κάνουμε με ένα μηχανικό σύνολο με καλή ποιότητα λειτουργίας, το οποίο από τις 2.800 σ.α.λ. έως και τις 5.500 σ.α.λ. είναι πανίσχυρο και σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος του αυτοκινήτου στα 1.125 κιλά, τα καταφέρνει άψογα. Όσον αφορά στην κατανάλωσή του, η ιταλική μάρκα ανακοινώνει μέση τιμή στα 6,4 λτ./100 χλμ. ενώ εμείς μετρήσαμε 8,5 λτ./100 χλμ. στη διάρκεια της δοκιμής μας. Τέλος οι εκπομπές CO2 είναι στα 148 γρ./χλμ.

Σοβαρό και καλοστημένο

Το κύριο χαρακτηριστικό του Fiat 124 Spider είναι το στήσιμό του. Από τα πρώτα χιλιόμετρα αντιλαμβάνεσαι πως έχεις να κάνεις με ένα καλοστημένο αυτοκίνητο με στιβαρό πλαίσιο που δεν… αγχώνεται από την έλλειψη της οροφής και με μία συνολικά, σοβαρή οδική συμπεριφορά. Τι σημαίνει σοβαρή οδική συμπεριφορά; Πως δεν θα έχεις επιπόλαιες αντιδράσεις σε κάθε απότομο βύθισμα του πεντάλ του γκαζιού, ούτε θα δεις την ουρά να κάνει… τσαλιμάκια με το παραμικρό. Το καλό ζύγισμα (50:50 σε εμπρός και πίσω άξονα) και η καλορυθμισμένη ανάρτηση (διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω), δεν επιτρέπουν τέτοιου είδους συμπεριφορές. Εξάλλου είναι και το μοτέρ που μοιάζει να… απολαμβάνει την βόλτα μέχρις τις 2.800 σ.α.λ. Το αυτοκίνητο κρατά εξαιρετικά και προσδίδει σιγουριά στον οδηγό του, ενώ οι κλίσεις του αμαξώματος είναι ανεπαίσθητες. Το 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο χαίρεσαι να το χρησιμοποιείς (κάτι που θα κάνεις συχνά, αν θες να μένεις στις ροπές του κινητήρα), αφού έχει μικρές και σαφείς διαδρομές, με γρήγορο και σίγουρο κούμπωμα σχέσεων, ενώ το βαρύ τιμόνι πληροφορεί αρκετά με την αντίστασή του, για το φορτίο που δέχονται οι εμπρός τροχοί. Τα φρένα είναι ισχυρά και ακούραστα. Προφανώς και θα θέλαμε ένα μπλοκέ διαφορικό, για να μην μένει η δύναμη κάτω… αλλά η Fiat είναι ξεκάθαρη. Για αυτά τα θέλω υπάρχει το Abarth 124 Spider. Το Fiat 124 Spider έχει άλλο χαρακτήρα. Προφανώς και δεν λέει όχι στο παιχνίδι, αλλά θέλει… κόπο. Αυτό σημαίνει αρκετές στροφές στο μοτέρ και αρκετά χιλιόμετρα στο κοντέρ για να διώξεις την ουρά με μεταφορά βάρους και να πας με το πλάι έχοντας το μοτέρ πάνω από τις 3.000 σ.α.λ. Και αυτό είναι κάτι που θα αποθαρρύνει τον οδηγό του από τέτοιου είδους οδήγηση. Όσον αφορά το ταξίδι, το 124 Spider κάνει ότι μπορεί για να νιώσουν ευχάριστα οι δύο επιβάτες και ως ένα βαθμό τα καταφέρνει. Η ανάρτηση είναι αρκετά άνετη για το ύφος του αυτοκινήτου, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες της κουκούλας όμως, θόρυβοι από αέρα και κύλιση φτάνουν στα αυτιά των επιβατών. Τέλος, όπως και σε κάθε roadster έτσι και εδώ, η περιμετρική ορατότητα έχει τα θέματά της και αν συνυπολογίσουμε και τη μεγάλη «μούρη» του αυτοκινήτου, σε αρκετές εξόδους από στενά θα αντιμετωπίσει πρόβλημα ο οδηγός.

Το Fiat 124 Spider είναι ένα γνήσιο roadster το οποίο θα αποδώσει στον ιδιοκτήτη του την εμπειρία της μετακίνησης με ένα τέτοιου είδους αυτοκίνητο σε όλο της το μεγαλείο. Αν αυτό είναι το ζητούμενο, τότε μπορείς να το επιλέξεις άφοβα και χωρίς την ύπαρξη της Mazda στη χώρα μας δεν θα έχεις δεύτερες σκέψεις. Ειδικά με τιμή από 32.000 ευρώ (33.000 ευρώ η έκδοση Luxury που βλέπεις στις παραπάνω εικόνες) θα έχεις κάνει μία τέλεια αγορά και θα έχεις ένα αυτοκίνητο που θα χαίρεσαι τόσο να το κοιτάς όσο και να το οδηγείς για πολλά χρόνια.

(+) Σχεδίαση, ρύθμιση ανάρτησης, ποιότητα κατασκευής, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, φρένα, αίσθηση επιλογέα ταχυτήτων, εξοπλισμός  

(-) Τιμόνι που δεν ρυθμίζεται σε απόσταση, απόδοση κινητήρα σε χαμηλό ρυθμό περιστροφής, θήκες μικροαντικειμένων στην καμπίνα

Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.368
Κύλινδροι/βαλβίδες
4/16
Ταχύτητες
6
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
140/5.000
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
240/2.250
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
7,5
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
215
Αστική (λτ./100 χλμ.)
8,5
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
5,1
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
6,4
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
148
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
274
Εμπρός ανάρτηση
Διπλά Ψαλίδια
Πίσω ανάρτηση
Πολλαπλών συνδέσμων
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Δίσκοι
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
4.054
Πλάτος (χλστ.)
1.740
Ύψος (χλστ.)
1.233
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.310
Βάρος (κιλά)
1.125
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
140
ESP
 
Αερόσακοι
6
Ηλεκτρικά παράθυρα
2
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ράδιο CD
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
33.000