Τι ισχύει για τις πινακίδες κυκλοφορίας;

5

Tο Δεκέμβριο και ιδιαίτερα προς το τέλος του, οι πινακίδες κυκλοφορίας είχαν την τιμητική τους στις κατά τόπους Δ.Ο.Υ. Πέρα από το ετήσιο ραντεβού πολλών κατόχων Ι.Χ. με την Εφορία για την κατάθεση πινακίδων, το νομοθετικό πλαίσιο που περικλείει τη χρήση τους έχει αρκετές πτυχές, τις οποίες θα αναλύσουμε παρακάτω.

Μπορώ να τις βάλω σε διαφορετικό σχήμα;

O νόμος είναι απλός και περιεκτικός: όχι! Όπως αναφέρει το αρμόδιο άρθρο 90 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας «Οι διαστάσεις, οι προδιαγραφές, ο τρόπος κατασκευής και η διαδικασία χορήγησης των πινακίδων αριθμού κυκλοφορίας, τα της αντικατάστασης αυτών σε περίπτωση απώλειας, κλοπής, καταστροφής ή φθοράς, τα της χορήγησης πινακίδων για δοκιμαστική, ή προσωρινή κυκλοφορία, ο τρόπος και η θέση ανάρτησης, τα των εγγραφών και ενδείξεων επ’ αυτών, ως και οποιοδήποτε σχετικό θέμα, ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών».

Κάτι που σημαίνει ότι αν ενδιαφέρεστε για αυτοκίνητο εισαγωγής από κάποια χώρα με διαφορετικό σχήμα πινακίδων (οι H.Π.Α. είναι το πλέον ενδεικτικό παράδειγμα), θα πρέπει να τοποθετήσετε τις ελληνικές σε διαφορετικό σημείο του αυτοκινήτου από το προβλεπόμενο. Με λίγα λόγια, να τρυπήσετε προφυλακτήρα. Συνθήκη που μας οδηγεί στο επόμενο ερώτημα.

Είναι υποχρεωτική η μπροστά πινακίδα;

Πολλά αυτοκίνητα έχουν εμπρός προφυλακτήρες που είναι σχεδιασμένοι κατά τρόπο τόσο αεροδυναμικό ή αισθητικό, που φαινομενικά καθίσταται αδύνατη η τοποθέτηση πινακίδας. Χαρακτηριστικά παραδείγματα τα Mitsubishi Lancer Evo 6-8, το Mazda RX-8 και η πρώτη γενιά της BMW Z4. Σε καθένα από τα ανωτέρω μοντέλα, είτε για πρακτικούς λόγους (αεραγωγοί για τα Mitsubishi και Mazda) είτε για λόγους μορφοποίησης (κοίλο σχήμα στην BMW) η εμπρός πινακίδα δεν μπαίνει στο σύνηθες σημείο. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει πως μπορεί κάποιος να μην την τοποθετήσει.

Δείτε ακόμα: Τι ισχύει τελικά για την αγορά αγροτικού;

Όπως αναφέρει ρητά η παράγραφος 4 του άρθρου 90: «Αυτός που θέτει σε κυκλοφορία αυτοκίνητο όχημα, το οποίο δεν έχει τοποθετημένες και τις δύο πινακίδες αριθμού κυκλοφορίας, οι οποίες έχουν νόμιμα χορηγηθεί τιμωρείται με διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ». Για το λόγο αυτό βλέπουμε πολλά RX-8 να έχουν την πινακίδα είτε στο κέντρο του προφυλακτήρα (καλύπτοντας την εισαγωγή του κινητήρα), είτε χαμηλά κάτω από τα φώτα ομίχλης. Η Ζ4 δεν έχει αεραγωγό, αλλά η καμπύλη μορφή του προφυλακτήρα δεν παρέχει την καλύτερη επιφάνεια.

Όπως και να ΄χει, η εμπρός πινακίδα εμπίπτει και στην παράγραφο 5 του ανωτέρω άρθρου, η οποία καθορίζει πως «με διοικητικό πρόστιμο τριακοσίων (300) ευρώ τιμωρείται και αυτός που οδηγεί οδικό όχημα του οποίου οι πινακίδες δεν είναι, για οποιοδήποτε λόγο, ευκρινώς ορατές ή αναγνωρίσιμες από τεχνικά μέσα βεβαίωσης παραβάσεων ή τοποθετεί επί αυτών μη αντανακλαστικό υλικό». Η πατέντα της τοποθέτησης πινακίδας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου (α λα τέλη κυκλοφορίας) είναι παράνομη, καθώς αφενός το σημείο δεν είναι ευκρινώς ορατό, αφετέρου οι αντανακλάσεις στο παρμπρίζ μπορούν να μπερδέψουν τις κάμερες. Οπότε αναγκαστικά τρυπάμε προφυλακτήρα και αποφεύγουμε διενέξεις με τα όργανα, του στυλ «δεν έβαλα πινακίδα γιατί δεν προβλέπεται από τον κατασκευαστή και σιγά μην τρυπήσω τον προφυλακτήρα».

Τι γίνεται αν είναι λερωμένες ή ξεθωριασμένες;

Ας πούμε πως έχετε ένα SUV και αποφασίζετε να εξερευνήσετε τις εκτός δρόμου δυνατότητές του. Αφού διαβάστε τις συμβουλές του Autogreeknews.gr για την σωστή κίνηση εκτός δρόμου και επιστρέψετε στον πολιτισμό, το αυτοκίνητό σας είναι περήφανα καλυμμένο από λάσπες. Φανάρια και παράθυρα θα πρέπει να καθαριστούν άμεσα για ευνόητους λόγους ορατότητας, αλλά δεν σταματάει εκεί η καθαριότητα.

Διαβάστε επίσης: Πόσο δίκαια είναι τα τέλη κυκλοφορίας;

Το ίδιο θα πρέπει να γίνει και με τις πινακίδες, καθώς έρχεται πάλι η προαναφερθείσα παράγραφος του Κ.Ο.Κ. να ξεκαθαρίσει το τοπίο. Εφόσον οι πινακίδες δεν είναι ορατές για οποιονδήποτε λόγο -είτε πρόκειται για λάσπες, είτε για φυσιολογική φθορά, είτε για κατασκευαστικό ελάττωμα- 300 ευρώ πρόστιμο.

Μπορώ να κινηθώ νομικά εάν μου τις αφαιρέσουν;

Εδώ συναντάμε έναν συνδυασμό αστικών μύθων και νομικής επιχειρηματολογίας «καφενείου». Υπάρχει η -εσφαλμένη- πεποίθηση πως αν η Τροχαία αφαιρέσει τις πινακίδες, τότε ο πολίτης μπορεί να κινηθεί νομικά εναντίον της υπηρεσίας με το επιχείρημα της αφαίρεσης ίδιας περιουσίας. Με απλούστερα λόγια, οι πινακίδες εξισώνονται με το υπόλοιπο αυτοκίνητο και αφαίρεση τους ισοδυναμεί -λόγου χάρη- με αφαίρεση του ηχοσυστήματος. Η παραφιλολογία έχει ενισχυθεί στο πέρασμα των ετών από ιστορίες ανθρώπων που -υποτίθεται ότι μήνυσαν- τροχονόμους με την παραπάνω κατηγορία και δικαιώθηκαν. Πάμε να δούμε το κατά πόσο ισχύει.

Οι πινακίδες, και τα συνεπακόλουθα τέλη, κυκλοφορίας εξαγοράζουν το δικαίωμα χρήσης του αυτοκινήτου στο δημόσιο οδικό δίκτυο (το αν αυτό το δικαίωμα τριπλοπληρώνεται με διόδια και τεκμήρια, είναι διαφορετική κουβέντα). Με δυο λόγια αποτελούν το «διαβατήριο» του αυτοκινήτου, για να περάσει από το τελωνείο στο δρόμο. Καθίσταται σαφές, δηλαδή, ότι δεν πρόκειται για εξοπλιστικό στοιχείο αλλά για μέρος των απαραίτητων εγγράφων (ασφάλεια, άδεια, δίπλωμα κ.λπ.) που συνοδεύει το έννομο της ορθής χρήσης ενός οχήματος.

Σε περίπτωση που η τελευταία συνθήκη δεν ικανοποιείται και προβλέπεται αντίστοιχη κύρωση από το νομοθετικό πλαίσιο (π.χ. παράνομο παρκάρισμα ή οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ κ.λπ.), ο αστυνομικός διατηρεί κάθε δικαίωμα να αφαιρέσει τις πινακίδες και ουσιαστικά να ακινητοποιήσει το αυτοκίνητο. Η μόνη περίπτωση που θα μπορούσε κάποιος να κυνηγήσει κάτι τέτοιο δικαστικά, θα ήταν μόνο αν η αφαίρεση πινακίδων έλαβε χώρα εκτός προβλεπόμενων ορίων (ας πούμε σε ζώνη που απαγορεύει την στάση και όχι την στάθμευση).