Πόσο καλά ξέρεις να κινείσαι εκτός δρόμου;

18

Oι εκτός δρόμου αναζητήσεις εποχές δεν κοιτούν. Το καλοκαίρι έχουμε τις αμμουδιές, το χειμώνα τα βουνά και το χιόνι. Ό,τι και να διαλέξει κανείς σε οποιαδήποτε περίοδο του έτους, είναι πολύ πιθανό να το επισκεφθεί με αυτοκίνητο.

Συνήθως επιλέγεται κάποιο από τα μυριάδες SUV που κυκλοφορούν στην αγορά, δίχως φυσικά να λείπουν τα παραδοσιακά 4×4. Είναι αυτονόητο πως η δεύτερη κατηγορία (στην οποία υπάγονται αυτοκίνητα όπως το Suzuki Jimny και τα αγροτικά) αισθάνεται πιο άνετα σε αυτές τις συνθήκες, προκειμένου να χαρεί κάποιος τις ομορφιές της φύσης που το χειμώνα παραμένουν απρόσιτες, ελέω δυσμενών καιρικών συνθηκών και κρύου. Εάν, όμως, η οδήγηση είναι «τέχνη» στον πολιτισμό όπου όλα είναι στρωμένα με άσφαλτο, φαντάσου πόσο απαιτητική είναι η κίνηση μακριά από αυτή.

Για να μη χαραμιστούν οι διακοπές σε κάποιο βουνό από σκασμένο λάστιχο ή κολλημένες σε κάποια αμμουδιά, το Autogreeknews.gr προσφέρει το απαραίτητο εκτός δρόμου ανάγνωσμα για να περάσει ευχάριστα η ώρα, τόσο για εσάς όσο και για το αυτοκίνητό σας.

Μειώνουμε την πίεση των ελαστικών

Η συγκεκριμένη τάση χαρακτηρίζει γενικότερα τα ελαστικά, καθώς ο ζεστός αέρας διαστέλλεται και γεμίζει τον θάλαμο πληρέστερα για την ίδια τιμή της πίεσης, σε σχέση με το χειμερινό διάστημα. Η κίνηση εκτός δρόμου θέλει ακόμα λιγότερο αέρα, περίπου 1,5 bar μείον, ώστε το ελαστικό να είναι πιο ευλύγιστο στις συναντήσεις του με πέτρες και φαγώματα, ελαχιστοποιώντας το ενδεχόμενο σκισίματος ή τρυπήματος στο πέλμα και τα πλαϊνά.

Για κίνηση σε άμμο οι πιέσεις κατεβαίνουν ακόμα περισσότερο, να έχουμε καλύτερη πλεύση, αυξάνοντας το εμβαδόν επαφής των ελαστικών με την άμμο και έτσι να αυξήσουμε σημαντικά την έλξη. Με λίγα λόγια δίνουμε τη δυνατότητα στους τροχούς να «πλανάρουν» και όχι να «σκάψουν» στην άμμο.

Έχουμε μαζί μας τρόμπα, κομπρεσέρ ή παρακείμενο βενζινάδικο

Η μικρότερη πίεση στα ελαστικά, βέβαια, τα καθιστά πιο ευάλωτα στην υπερθέρμανση. Άρα και σε πιθανό κλατάρισμα. Κάτι που σημαίνει ότι για να κινηθούμε ασφαλώς στην άσφαλτο, θα πρέπει να επαναφέρουμε τις πιέσεις στα εργοστασιακά στάνταρ αμέσως μόλις ολοκληρώσουμε την εκτός δρόμου περιήγηση.

Εάν δεν διαθέτουμε τρόμπα ή κομπρεσεράκι, φροντίζουμε να υπάρχει ανοιχτό βενζινάδικο κοντά στο σημείο που μας επαναφέρει στο οδόστρωμα, ώστε να συμπληρώσουμε αέρα.

Βάζουμε τα πάντα κάτω από τους τροχούς

Το πάτωμα είναι από τις πιο ευαίσθητες περιοχές που συναντάμε σε ένα αυτοκίνητο. Ακόμα κι όταν υπάρχουν προστατευτικές ποδιές εμπρός-πίσω, πολλά μηχανικά μέρη (όπως το σύστημα εξαγωγής, το μεσαίο διαφορικό/συνεκτικός συμπλέκτης, πλήμνες τροχών, ακραξόνια, κάρτερ κ.λπ.) δεν αποκλείεται να μένουν εκτεθειμένα.

Οπότε καλό είναι να βάζουμε τα εμπόδια (πέτρες, κομμένα κλαδιά κλπ) κάτω από τους τροχούς και όχι την κοιλιά. Έχουμε, βέβαια, τα μάτια μας «δεκατέσσερα» για αιχμηρά αντικείμενα που μπορούν να «σφάξουν» τα ελαστικά.

Δεν ξεχνάμε να πλύνουμε το αυτοκίνητο από κάτω μετά την περιήγησή μας σε χιονισμένες περιοχές, καθώς το αλάτι που χρησιμοποιείται για τον καθαρισμό των δρόμων κολλάει στο πάτωμα και αν αφεθεί εκεί δεν αποκλείεται να προκαλέσει διάβρωση.

Αποφεύγουμε τις ροδιές

Αναλόγως με το ανωτέρω βήμα πράττουμε και για τον μπούσουλα που έχουν χαράξει άλλοι, πριν από εμάς. Το όχημα που άνοιξε τον δρόμο μπορεί να ήταν πολύ ικανότερο από το δικό μας. Εκτιμούμε με το μάτι το βάθος των ροδιών, ωστόσο η ενδεδειγμένη επιλογή είναι μην πατήσουμε σε αυτές, προκειμένου να μην βρει κάτω η κοιλιά. Σε περίπτωση που αυτό συμβεί δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε μόνο την ταλαιπωρία του ξεκολλήματος, αλλά και τον μεγάλο κίνδυνο να τραυματίσουμε το αυτοκίνητό μας από κάτω στην προσπάθεια.

Δείτε ακόμα: 4×4 ή AWD; Γιατί όλα τα 4κίνητα δεν είναι ίδια (+video)

Ειδικότερα για την άμμο…

Επειδή πολλοί είναι αυτοί που θέλουν να μιμηθούν τους πρωταγωνιστές του Baywatch:

• Φροντίζουμε πάντα να ξεκινάμε με τους τροχούς στην ευθεία, ώστε να μην επιβαρύνεται με αυξημένες τριβές το σύστημα διεύθυνσης

• Για να σταματήσουμε, πατάμε τον συμπλέκτη και αφήνουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει μέχρι να σταματήσει. Χρησιμοποιούμε ελάχιστα το φρένο και τον κινητήρα για να επιβραδύνουμε, ώστε να «χαλάσουμε» όσο το δυνατόν λιγότερο την άμμο και να σταματήσουμε χωρίς να θάψουμε τους τροχούς.

• Επιδιώκουμε να σταματάμε σε κατηφορικό ή τουλάχιστον επίπεδο έδαφος, ώστε αργότερα να ξεκινάμε ευκολότερα.

• Στρίβουμε «ανοιχτά», επεκτείνοντας τον κύκλο στροφής και μειώνοντας τις πιθανότητες κολλήματος.

και φυσικά για το χιόνι

Από τις μεγαλύτερες παγίδες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας οδηγός μέσα στο καταχείμωνο. Μπορεί να φαντάζει κίνηση εκτός λογικής να προτιμήσει κάποιος το παχύ χιόνι από ένα φαινομενικά «στρωμένο» μονοπάτι, ωστόσο οι ροδιές στους χιονισμένους δρόμους κρύβουν πάγο και μπορεί να προκαλέσουν γλίστρημα σε χρόνο μηδέν.

Επίσης αναντίρρητο προαπαιτούμενο πριν κινηθούμε σε δυσμενείς καιρικές συνθήκες: τοποθετούμε χιονολάστιχα και έχουμε τις αντιολισθητικές αλυσίδες παρά πόδας. Τετρακίνηση και ηλεκτρονικά είναι χρησιμότατα μεν, αλλά όχι πανάκεια.

Χρησιμοποιούμε τα «όπλα» του αυτοκινήτου

Ακόμα και τα δικίνητα crossovers βέβαια διαθέτουν προγράμματα λειτουργίας. Τα χρησιμοποιούμε κατά το δοκούν: το Sand για κίνηση σε άμμο, το Mud για λάσπη, το Gravel για χώμα, το Snow για χιόνι κοκ.

Στα τετρακίνητα κάνουμε το ίδιο, ενεργοποιώντας παράλληλα τυχόν «κοντές» σχέσεις και κλειδώματα διαφορικών. Θυμόμαστε να τα απενεργοποιήσουμε όταν επανέλθουμε στην άσφαλτο, ώστε να μην ταλαιπωρούμε την μετάδοση.

Διαβάστε επίσης: Χειμερινά ελαστικά: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Περνάμε τις κατηφόρες με «ταχύτητα»

Το φρένο γενικά θέλει ιδιαίτερα «βελούδινη» προσέγγιση εκτός δρόμου, καθώς το γλίστρημα (και οι γκρεμοί με τα δέντρα) καραδοκεί. Δεν αφήνουμε το αυτοκίνητο να αναπτύξει ταχύτητα. Βάζουμε 1η (ή 2α στις πιο ομαλές κατωφέρειες) και αφήνουμε τον κινητήρα να ρεγουλάρει την φόρα, με λίγες και μετρημένες εντολές στο πεντάλ του φρένου. Αν πάλι το αυτοκίνητο εφοδιάζεται με σύστημα ελέγχου κατάβασης (Hill Descent Control) ακόμη καλύτερα.

Ελέγχουμε το βάθος και την ορμή των ποταμιών

Με μία βέργα ή ένα κλαδί τσεκάρουμε το βάθος του ποταμιού που θέλουμε να διασχίσουμε. Αποφεύγουμε αυστηρά τις μεγάλες αποστάσεις από όχθη σε όχθη, καθώς μπορεί να είναι ρηχά εκεί που ελέγχουμε και να βαθαίνει απότομα προς το μέσο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις πιθανότητες κολλήματος. Επίσης, αν και είναι αυτονόητο, δεν κάνουμε το αστείο να διασχίσουμε ποτάμι που «φουσκώνει»-κι ας οδηγούμε Hummer H1.

Διαβάστε επίσης: Το νέο Suzuki Jimny δεν κολλάει πουθενά! (+video)

Γνωρίζουμε το αυτοκίνητό μας

Μιλώντας για μοντέλα, άλλο βεληνεκές διαθέτει ένα Toyota Land Cruiser, άλλο ένα RAV4. Δεν κινούμαστε στα όρια των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου μας. Για αναψυχή είμαστε, όχι για Camel Trophy.

Επίσης δεν υπερεκτιμούμε τα προσόντα του οχήματος. Δεν επιχειρούμε να ανέβουμε κλίση 50 μοιρών με Suzuki Jimny, επειδή διαθέτει «κοντό» και κλείδωμα διαφορικών (αλλά μόλις 85 άλογα), ούτε επιχειρούμε το ίδιο με Range Rover Sport, επειδή είναι Range Rover κι έχει 400 ίππους (αλλά και 19αρια ασφάλτινα ελαστικά με πέλμα 255).

Σεβόμαστε την φύση, για να μας σεβαστεί

Τέλος, δεν χρειάζεται να αναλύσουμε τι μπορεί να συμβεί αν πετάξουμε γόπα ή σκουπίδια (όλα εύφλεκτα είναι, δεν υπάρχει διαχωρισμός) σε δασική περιοχή. Το ίδιο ισχύει για περιπτώσεις που SUV επισκέπτονται τη θάλασσα για μια φωτογραφία και γίνονται «ταχύπλοα» ή βρίσκονται ακινητοποιημένα σε χιονισμένες πλαγιές να περιμένουν επιχείρηση απεγκλωβισμού από την Ε.Μ.Α.Κ.