Πόσο καλά ξέρεις να κινείσαι εκτός δρόμου;

10

Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού, που σημαίνει ότι -ιδανικά- οι περισσότεροι χαίρονται τις άδειές τους μακριά από το κλεινόν άστυ. Οι προορισμοί είναι ανάλογοι των εκάστοτε γούστων: βουνό ή θάλασσα. Λόγω των υψηλών θερμοκρασιών (και του άφθονου οφθαλμόλουτρου) προτιμάται η δεύτερη επιλογή, ωστόσο δεν είναι λίγες οι φορές που συνδυάζονται.

Ό,τι και να διαλέξει κανείς, είναι πολύ πιθανό να το επισκεφθεί με αυτοκίνητο -νοικιάρικο ή μη. Δεν αποκλείεται να επιλεγεί όχημα εκτός δρόμου, προκειμένου να χαρεί κάποιος τις ομορφιές της φύσης που τον χειμώνα παραμένουν απρόσιτες, ελέω δυσμενών καιρικών συνθηκών και κρύου. Εάν, όμως, η οδήγηση είναι «τέχνη» στον πολιτισμό όπου όλα είναι στρωμένα με άσφαλτο, φαντάσου πόσο απαιτητική είναι η κίνηση μακριά από αυτή.

Για να μην χαραμιστούν οι διακοπές σε κάποιο βουνό από σκασμένο λάστιχο ή κολλημένες σε κάποια αμμουδιά, το Autogreeknews.gr προσφέρει το απαραίτητο καλοκαιρινό εκτός δρόμου ανάγνωσμα για να περάσει ευχάριστα η ώρα, τόσο για εσάς όσο και για το αυτοκίνητό σας.

Μειώνουμε την πίεση των ελαστικών

Η συγκεκριμένη τάση χαρακτηρίζει γενικότερα τα ελαστικά, καθώς ο ζεστός αέρας διαστέλλεται και γεμίζει τον θάλαμο πληρέστερα για την ίδια τιμή της πίεσης, σε σχέση με το χειμερινό διάστημα. Η κίνηση εκτός δρόμου θέλει ακόμα λιγότερο αέρα, περίπου 1,5 bar μείον, ώστε το ελαστικό να είναι πιο ευλύγιστο στις συναντήσεις του με πέτρες και φαγώματα, ελαχιστοποιώντας το ενδεχόμενο σκισίματος ή τρυπήματος στο πέλμα και τα πλαϊνά.

Για κίνηση σε άμμο οι πιέσεις κατεβαίνουν ακόμα περισσότερο, να έχουμε καλύτερη πλεύση, αυξάνοντας το εμβαδόν επαφής των ελαστικών με την άμμο και έτσι να αυξήσουμε σημαντικά την έλξη. Με λίγα λόγια δίνουμε την δυνατότητα στους τροχούς να «πλανάρουν» και όχι να «σκάψουν» στην άμμο.

Έχουμε μαζί μας τρόμπα, κομπρεσέρ ή παρακείμενο βενζινάδικο

Η μικρότερη πίεση στα ελαστικά, βέβαια, τα καθιστά πιο ευάλωτα στην υπερθέρμανση. Άρα και σε πιθανό κλατάρισμα. Κάτι που σημαίνει ότι για να κινηθούμε ασφαλώς στην άσφαλτο, θα πρέπει να επαναφέρουμε τις πιέσεις στα εργοστασιακά στάνταρ αμέσως μόλις ολοκληρώσουμε την εκτός δρόμου περιήγηση.

Εάν δεν διαθέτουμε τρόμπα ή κομπρεσεράκι, φροντίζουμε να υπάρχει ανοιχτό βενζινάδικο κοντά στο σημείο που μας επαναφέρει στο οδόστρωμα, ώστε να συμπληρώσουμε αέρα.

Βάζουμε τα πάντα κάτω από τους τροχούς

Το πάτωμα είναι από τις πιο ευαίσθητες περιοχές που συναντάμε σε ένα αυτοκίνητο. Ακόμα κι όταν υπάρχουν προστατευτικές ποδιές εμπρός-πίσω, πολλά μηχανικά μέρη (όπως το σύστημα εξαγωγής, το μεσαίο διαφορικό/συνεκτικός συμπλέκτης, πλήμνες τροχών, ακραξόνια, κάρτερ κλπ) δεν αποκλείεται να μένουν εκτεθειμένα.

Οπότε καλό είναι να βάζουμε τα εμπόδια (πέτρες, κομμένα κλαδιά κλπ) κάτω από τους τροχούς και όχι την κοιλιά. Έχουμε, βέβαια, τα μάτια μας «δεκατέσσερα» για αιχμηρά αντικείμενα που μπορούν να «σφάξουν» τα ελαστικά.

Αποφεύγουμε τις ροδιές

Αναλόγως με το ανωτέρω βήμα πράττουμε και για τον μπούσουλα που έχουν χαράξει άλλοι, πριν από εμάς. Το όχημα που άνοιξε τον δρόμο μπορεί να ήταν πολύ ικανότερο από το δικό μας. Εκτιμούμε με το μάτι το βάθος των ροδιών, ωστόσο η ενδεδειγμένη επιλογή είναι μην πατήσουμε σε αυτές, προκειμένου να μην βρει κάτω η κοιλιά. Σε περίπτωση που αυτό συμβεί δεν έχουμε να αντιμετωπίσουμε μόνο την ταλαιπωρία του ξεκολλήματος, αλλά και τον μεγάλο κίνδυνο να τραυματίσουμε το αυτοκίνητό μας από κάτω στην προσπάθεια.

Δείτε ακόμα: Range Rover Sport βυθίστηκε στη θάλασσα (+video)

Ειδικότερα για την άμμο

Επειδή πολλοί είναι αυτοί που θέλουν να μιμηθούν τους πρωταγωνιστές του Baywatch:

Φροντίζουμε πάντα να ξεκινάμε με τους τροχούς στην ευθεία, ώστε να μην επιβαρύνεται με αυξημένες τριβές το σύστημα διεύθυνσης

Για να σταματήσουμε, πατάμε τον συμπλέκτη και αφήνουμε το αυτοκίνητο να ρολάρει μέχρι να σταματήσει. Χρησιμοποιούμε ελάχιστα το φρένο και τον κινητήρα για να επιβραδύνουμε, ώστε να «χαλάσουμε» όσο το δυνατόν λιγότερο την άμμο και να σταματήσουμε χωρίς να θάψουμε τους τροχούς.

Επιδιώκουμε να σταματάμε σε κατηφορικό ή τουλάχιστον επίπεδο έδαφος, ώστε αργότερα να ξεκινάμε ευκολότερα.

Στρίβουμε «ανοιχτά», επεκτείνοντας τον κύκλο στροφής και μειώνοντας τις πιθανότητες κολλήματος.

Χρησιμοποιούμε τα «όπλα» του αυτοκινήτου

Ακόμα και τα δικίνητα crossovers διαθέτουν προγράμματα λειτουργίας. Τα χρησιμοποιούμε κατά το δοκούν: το Sand για κίνηση σε άμμο, το Mud για λάσπη, το Gravel για χώμα κοκ.

Στα τετρακίνητα κάνουμε το ίδιο, ενεργοποιώντας παράλληλα τυχόν «κοντές» σχέσεις και κλειδώματα διαφορικών. Θυμόμαστε να τα απενεργοποιήσουμε όταν επανέλθουμε στην άσφαλτο, ώστε να μην ταλαιπωρούμε την μετάδοση.

Διαβάστε επίσης: Νέο Isuzu D-MAX Arctic Trucks AT35 για extreme off road

Περνάμε τις κατηφόρες με «ταχύτητα»

Το φρένο γενικά θέλει ιδιαίτερα «βελούδινη» προσέγγιση εκτός δρόμου, καθώς το γλίστρημα (και οι γκρεμοί με τα δέντρα) καραδοκεί. Δεν αφήνουμε το αυτοκίνητο να αναπτύξει ταχύτητα. Βάζουμε 1η (ή 2α στις πιο ομαλές κατωφέρειες) και αφήνουμε τον κινητήρα να ρεγουλάρει την φόρα, με λίγες και μετρημένες εντολές στο πεντάλ του φρένου.

Ελέγχουμε το βάθος και την ορμή των ποταμιών

Με μία βέργα ή ένα κλαδί τσεκάρουμε το βάθος του ποταμιού που θέλουμε να διασχίσουμε. Αποφεύγουμε αυστηρά τις μεγάλες αποστάσεις από όχθη σε όχθη, καθώς μπορεί να είναι ρηχά εκεί που ελέγχουμε και να βαθαίνει απότομα προς το μέσο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στις πιθανότητες κολλήματος. Επίσης, αν και είναι αυτονόητο, δεν κάνουμε το αστείο να διασχίσουμε ποτάμι που «φουσκώνει»-κι ας οδηγούμε Hummer H1.

Διαβάστε επίσης: Το νέο Suzuki Jimny δεν κολλάει πουθενά! (+video)

Γνωρίζουμε το αυτοκίνητό μας

Μιλώντας για μοντέλα, άλλο βεληνεκές διαθέτει ένα Toyota Land Cruiser, άλλο ένα Toyota RAV4. Δεν κινούμαστε στα όρια των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου μας. Για αναψυχή είμαστε, όχι για Camel Trophy.

Επίσης δεν υπερεκτιμούμε τα προσόντα του οχήματος. Δεν επιχειρούμε να ανέβουμε κλίση 50 μοιρών με Suzuki Jimny, επειδή διαθέτει «κοντό» και κλείδωμα διαφορικών (αλλά μόλις 85 άλογα), ούτε επιχειρούμε το ίδιο με Range Rover Sport, επειδή είναι Range Rover κι έχει 400 ίππους (αλλά και 19αρια ασφάλτινα ελαστικά με πέλμα 255).

Σεβόμαστε την φύση, για να μας σεβαστεί

Τέλος, δεν χρειάζεται να αναλύσουμε τι μπορεί να συμβεί αν πετάξουμε γόπα ή σκουπίδια (όλα εύφλεκτα είναι, δεν υπάρχει διαχωρισμός) σε δασική περιοχή. Το ίδιο ισχύει για περιπτώσεις που SUV επισκέπτονται τη θάλασσα για μια φωτογραφία ή ένα video και καταλήγουν να γίνουν «ταχύπλοα».