Τέλη κυκλοφορίας με βάση τα κυβικά, την τιμή ή τις εκπομπές CO2;

Χθες το Υπουργείο Οικονομικών εξέδωσε ανακοίνωση για αλλαγές στον τρόπο φορολόγησης των αυτοκινήτων, του υπολογισμού των τεκμηρίων, των τελών κυκλοφορίας, της απόσυρσης κ.λπ. Συγκεκριμένα, η κατάργηση του κριτηρίου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους και ο υπολογισμός της φορολογίας με βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), σημαίνει πως -αν τελικά γίνει πράξη κάτι τέτοιο- πλέον θα πληρώνουν τέλη και πάρα πολλά αυτοκίνητα που απαλλάσσονται, λόγω των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κάτω από τα 100 γρ./χλμ.

Έτσι πολλά κυρίως πετρελαιοκίνητα μικρά, μικρομεσαία ορισμένα πιο μεγάλα, καθώς και υβριδικά που κοστίζουν αρκετές χιλιάδες ευρώ δεν πληρώνουν τέλη κυκλοφορίας και αντιθέτως την «πληρώνουν» τα παλαιότερα και πολύ χαμηλότερης αξίας. Ενδεικτικά, μια ολοκαίνουργια ντίζελ Mercedes C 200 BlueTEC με τιμή 40.600 ευρώ απαλλάσσεται από τα τέλη κυκλοφορίας (CO2 99 γρ./χλμ.), ενώ ένα Fiat Panda 1.2 του 2009 αξίας ως μεταχειρισμένο περίπου 5.000 ευρώ πληρώνει 135 ευρώ τέλη κυκλοφορίας. Κάτι που σίγουρα είναι πολύ άδικο και φυσικά δεν αποτελεί το μόνο παράδειγμα.

Τέλη κυκλοφορίας με βάση τον κυβισμό του κινητήρα που ισχύει και σήμερα για τα αυτοκίνητα που έχουν ταξινομηθεί έως 31/10/2010, δεν είναι και πάλι ότι πιο δίκαιο υπάρχει. Για παράδειγμα υπάρχουν πολλά αυτοκίνητα με downsized κινητήρες, τα οποία πληρώνουν λιγότερα τέλη κυκλοφορίας από άλλα μεγαλύτερου κυβισμού, που είχαν όμως χαμηλότερη τιμή αγοράς. Ενδεικτικά ένα Audi A3 1.4 TFSI πληρώνει 240 ευρώ τέλη κυκλοφορίας, την στιγμή που ένα Hyundai Tucson 2.0 με τιμή αγοράς χαμηλότερη του Audi, πληρώνει 660 ευρώ τέλη κυκλοφορίας, συν άλλα 440 ευρώ φόρο πολυτελείας (σύνολο 1.100 ευρώ)

Με τη νέα πρόταση για διαμόρφωση των τελών κυκλοφορίας με βάση την λιανική τιμή (προ φόρων) του αυτοκινήτου, ίσως υπάρξει μια πιο δίκαιη κατανομή των τελών κυκλοφορίας, αρκεί να συνοδεύεται και από ποσοστά απομείωσης της αξίας για τα παλαιότερα οχήματα. Κερδισμένοι σε αυτή την περίπτωση θα είναι όσοι κατέχουν ή πρόκειται να αγοράσουν αυτοκίνητα χαμηλής τιμής, ενώ «χαμένοι» θα είναι εκείνοι με τα πιο ακριβά αυτοκίνητα. Παράλληλα τα ακριβότερα ντίζελ θα πληρώνουν περισσότερα τέλη από τα πιο φθηνά βενζινοκίνητα, όταν με τα τωρινά δεδομένα ισχύει το αντίστροφο, αφού ένα ντίζελ εκπέμπει χαμηλότερες εκπομπές CO2 από ένα παραπλήσιο με κινητήρα βενζίνης.

Εσείς τι λέτε; Ποιος είναι ο πιο δίκαιος και σωστός τρόπος υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας; Με βάση την λιανική τιμή του αυτοκινήτου, τις εκπομπές CO2 ή τον κυβισμό του κινητήρα;

Get it on Google Play Download on the App Store