Δοκιμή Toyota Yaris 1.5 λτ. Dynamic Force 125 HP

Πάνω από δυο δεκαετίες και εκατομμύρια πωλήσεις μετά το ντεμπούτο του «ελληνικού» -χάριν σχεδιασμού Σωτήρη Κωβού- Yaris, η ολοκαίνουργια 4η γενιά του σουπερμίνι της Toyota παρουσιάζεται πιο τεχνολογικά προηγμένη και δυναμική σχεδιαστικά από ποτέ.

Διαθέσιμη με 3 μοτέρ (1.0 72 HP, 1.5 125 HP και 1.5 Hybrid 116 HP) και αυστηρά ατμοσφαιρική, με την ταχύτερη όλων να είναι το αντικείμενο της δοκιμής. Ο 1.5 Dynamic Force συνδυάζεται με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και ξεκινά από τις 15.550 ευρώ, ενώ για όσους θέλουν να μην ασχολούνται με τον συμπλέκτη η έκδοση με το CVT ξεκινά από τις 16.830 ευρώ. O εξοπλισμός στην αρχική έκδοση Active περιλαμβάνει 8 αερόσακους, ηλεκτρικά παράθυρα εμπρός, ηλεκτρικούς καθρέπτες, air condition, οθόνη αφής 7 ιντσών, κάμερα οπισθοπορείας, συστήματα αυτόνομης πέδησης, προειδοποίησης ακούσιας αλλαγής κατεύθυνσης και αναγνώρισης πινακίδων κυκλοφορίας και ζάντες αλουμινίου 15 ιντσών.

Αγνώριστα δυναμικό

Αν βάλεις το Yaris MK4 δίπλα σε οποιοδήποτε από τα 3 προηγούμενα, το πιθανότερο είναι να νομίσεις πως προέρχεται από διαφορετικό κατασκευαστή. Το εμπρός μέρος διακρίνεται από έναν πρωτόγνωρο δυναμισμό για τα δεδομένα του μοντέλου, με αιχμηρά φωτιστικά σώματα και μεγάλες εισαγωγές στον προφυλακτήρα, ιδιαίτερου σχήματος μάλιστα. Στο προφίλ διακρίνουμε τις ανάγλυφες γραμμές στις εμπρός και πίσω πόρτες, που δημιουργούν την αίσθηση κίνησης ακόμα κι όταν το αυτοκίνητο είναι σταματημένο. Το πίσω μέρος επίσης δεν έχει σχέση με το απερχόμενο Yaris, καθότι πολύ πιο μυώδες και με τονισμένα «καπούλια». Τα φωτιστικά σώματα, που ενώνονται με μια λωρίδα, και η έντονη καμπύλη της οροφής στο σημείο επαφής με τον τρίτο όγκο κερδίζουν τις εντυπώσεις.

Ιδιαίτερης μνείας χρήζει η οροφή, όχι τόσο λόγω διχρωμίας, αλλά ελέω των δυο φουσκωμάτων πάνω από οδηγό και συνοδηγό (double bubble) που προέρχεται από την Supra! Παρότι δείχνει… τούμπανο, το νέο Yaris είναι πιο συμπαγές σε διαστάσεις από το προηγούμενο -πλην μεταξονίου και πλάτους. Στα 3.940 χλστ. μήκους είναι 5 χλστ. κοντύτερο, αλλά η νέα πλατφόρμα TGNA (Toyota Global New Architecture) επέτρεψε την παράλληλη αύξηση του μεταξονίου κατά 50 χλστ. (2.560 χλστ.). Άλλα 50 χλστ. έχουν πάει στο πλάτος (1.745 χλστ.), ενώ 40 χλστ. έχουν φύγει από το ύψος (1.470 χλστ.) χαρίζοντας σαφώς πιο δυναμικό παράστημα στο ιαπωνικό σουπερμίνι.

Ψηφιακό εσωτερικό με επάρκεια χώρων

Στην καμπίνα των επιβατών, η σχεδιαστική απόσταση μεταξύ απερχόμενου και παρόντος Yaris είναι μικρότερη. Το ψηφιακό καντράν, με τα δυο κυκλικά όργανα (από την τρίτη έκδοση Style και άνω) και την οθόνη LCD ανάμεσά τους, και η κεντρική οθόνη αφής των 8 ιντσών (7 ιντσών στη βασική έκδοση) προσδίδουν νεανικότητα, αλλά και high tech αύρα. Το νέο τιμόνι παρουσιάζεται ασύγκριτα πιο σπορτίφ, με ένα μεγάλο μέρος του ταμπλό να απαρτίζεται από μαλακό πλαστικό. Ακόμα και εκεί που υπάρχει σκληρό, πάντως, δεν εντοπίζεται παράπονο για το συνδυασμό ποιότητας-συναρμογής.

Η εργονομία σε γενικές γραμμές είναι απροβλημάτιστη, με τη μόνη παρένθεση να αφορά τους διακόπτες των ηλεκτρικών παραθύρων στην πόρτα του οδηγού, που είναι πολύ ψηλά. Οι χώροι επίσης κυμαίνονται σε ικανοποιητικά επίπεδα, αν και λίγο περισσότερο χώρος για τους ώμους -ειδικά πίσω και σε περίπτωση που τρυπώσει πέμπτος επιβάτης- δεν θα πήγαινε χαμένος. Οι πίσω ενδεχομένως να ζητήσουν κάτι παραπάνω και για τα πόδια τους, ενώ το άνοιγμα των πίσω θυρών είναι σχετικά μικρό. Η θέση οδήγησης είναι ιδανική και τη βρίσκεις με συνοπτικές διαδικασίες, ενώ το πορτμπαγκάζ των 286 λίτρων έμεινε απαράλλαχτο κατά τη μετάβαση από MK3 σε MK4, όντας εύκολα προσβάσιμο και αξιοποιήσιμο. Ευχάριστη εντύπωση προκαλεί η ελαφριά πόρτα, αφού θέλει λίγη δύναμη για να κλείσει.

Διαμάντι ο νέος 1.500άρης

Εδώ θα ξεκινήσουμε ανάποδα, αναφέροντας τα μοναδικά μειονεκτήματα του ολοκαίνουργιου Dynamic Force: τον τραχύ ήχο και κάποιους κραδασμούς που προκαλεί, στοιχεία που αποκαλύπτουν την τρικύλινδρη φύση του. Κατά τα άλλα, το μοτέρ είναι «αστέρι»! Το τράβηγμά του από τις μόλις 1.300 σ.α.λ., ακόμα και με 6η, σε κάνει να ψάχνεις για τουρμπίνα στο μηχανοστάσιο. Η έλλειψη τούρμπο γίνεται αισθητή σε ανηφορικούς δρόμους της εθνικής οδού, όπου από 6η ταχύτητα θα χρειαστεί κατέβασμα, όταν σε 1.000άρια turbo με περισσότερη ροπή από χαμηλότερες στροφές, ο οδηγός δεν θα κατεβάσει σχέση. Το Yaris επιταχύνει σαν να έχει τουλάχιστον 200 κυβικά παραπάνω, απολαμβάνοντας μια σεμιναριακή συνεργασία μεταξύ κινητήρα και κιβωτίου. Οι μηχανικοί της Toyota έδωσαν στη μετάδοση ιδανικό γρανάζωμα, προσδίδοντας από τη μία «άρπαγμα» στο πάτημα του γκαζιού και επιτρέποντας, από την άλλη, ταξίδι με 130 χλμ./ώρα στις 2.800 σ.α.λ. Μοναδική παραφωνία όπως είπαμε, ο κάπως αυξημένος θόρυβος που μάλλον είναι θέμα ηχομόνωσης, καθώς ακούγονται και τα ελαστικά.

Οι επιδόσεις χαρακτηρίζονται από μία λέξη: εξαιρετικές! Δεν υπάρχει περίπτωση να αναζητήσεις περισσότερο γκάζι στο 1.500άρι Yaris, εκτός κι αν έχεις κατέβει από 1.200άρι τούρμπο 130 ίππων. Για να έχουμε ένα σημείο αναφοράς, με 9 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα είναι ταχύτερο κατά 3 δέκατα από το 1.800άρι T Sport των 133 ίππων! Ακόμα σημαντικότερα, η απόκριση του γκαζιού και ο ρυθμός που μαζεύει χιλιόμετρα μέχρι την τελική των 180 χλμ./ώρα, πραγματικά εντυπωσιάζει. Κι όλα αυτά, με μια μέση κατανάλωση που δεν ξεπέρασε τα 6,8 λίτρα/100 χλμ. κατά τη διάρκεια της δοκιμής!

Ισορροπημένο οδηγικά

Η πλατφόρμα TGNA εξαργυρώνεται κατά την οδήγηση, όπου το αυτοκίνητο είναι μια κατηγορία πάνω σε σχέση με τον προκάτοχο. Οι κινήσεις του αμαξώματος ελέγχονται με μαεστρία, ισορροπώντας μεταξύ σπορτίφ πατήματος και άνεσης. Οι κλίσεις είναι πολύ μικρές και η απόσβεση των ανωμαλιών σε υψηλό επίπεδο, πέρα από κάποιες εγκάρσιες που δυσκολεύουν τον ημιάκαμπτο και προκαλούν μετατοπίσεις.

Ούτε υποστροφή, ούτε υπερστροφή θα απασχολήσουν οδηγό, έχοντας για συνεργάτη κι ένα ESP που δεν επεμβαίνει με το παραμικρό. Τα εμπρός μόνο δισκόφρενα δεν προβληματίζονται στο ελάχιστο με τα 1.040 κιλά του βάρους, προσφέροντας ένα πεντάλ με ακριβή αίσθηση στο δεξί (και αριστερό, για τους «ψαγμένους») πόδι. Το τιμόνι, αντίθετα, ικανοποιεί σε αίσθηση, αλλά έχει μια τάση να γίνεται κομμάτι ασαφές στις εναλλαγές πορείας. Σαν η ηλεκτρική υποβοήθηση να μην προλαβαίνει τις αλλεπάλληλες κινήσεις των χεριών.

(+) Εμφάνιση, κινητήρας, κατανάλωση, επιδόσεις, οδική συμπεριφορά, εξοπλισμός
(-) Θόρυβος κύλισης, αίσθηση τιμονιού, τραχύς ήχος κινητήρα
Καύσιμο
Βενζίνη
Κυβισμός (κ.εκ.)
1.490
Κύλινδροι/βαλβίδες
3/12
Ταχύτητες
6
Ισχύς (PS/σ.α.λ.)
125/6.600
Ροπή (Nm/σ.α.λ.)
153/4.800-5.000
0-100 χλμ./ώρα (δλ.)
9,0
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα)
180
Αστική (λτ./100 χλμ.)
6,5
Υπεραστική (λτ./100 χλμ.)
4,2
Μεικτή (λτ./100 χλμ.)
5,0
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.)
115
Τέλη κυκλοφορίας (ευρώ)
112,7
Εμπρός ανάρτηση
Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική δοκός
Πίσω ανάρτηση
Ημιάκαμπτος άξονας
Εμπρός φρένα
Αεριζόμενοι δίσκοι
Πίσω φρένα
Ταμπούρα
Υποβοήθηση τιμονιού
Ηλεκτρική
Μήκος (χλστ.)
3.940
Πλάτος (χλστ.)
1.745
Ύψος (χλστ.)
1.500
Μεταξόνιο (χλστ.)
2.560
Βάρος (κιλά)
1.040
Χώρος αποσκευών (λίτρα)
286
Αστέρια
(5)
Ασφάλεια ενηλίκου
86%
Ασφάλεια παιδιού
81%
Ασφάλεια πεζού
78%
Επικουρικά συστήματα
85%
ESP
 
Αερόσακοι
8
Αυτόνομη πέδηση
 
Διατήρηση Λωρίδας
 
Έλεγχος τυφλών σημείων
 
Αναγνώριση πινακίδων
 
Αυτόματα φώτα
 
Αυτόματοι υαλοκαθαριστήρες
 
Ψηφιακός πίνακας οργάνων
 
Σύστημα πολυμέσων
 
Κάμερα οπισθοπορείας
 
Ηλεκτρικά παράθυρα
4
Ηλεκτρικοί καθρέπτες
 
Air condition
 
Κλιματισμός
 
Ηχοσύστημα
 
Ζάντες Αλουμινίου
 
Τιμή από
15.550 ευρώ
Get it on Google Play Download on the App Store