Η εξέλιξη από το Toyota Yaris T-Sport στο GR Yaris

605

Πριν από 21 χρόνια (το 1999), η Toyota με το Yaris έφερε την επανάσταση στην κατηγορία του, αλλά και στην ίδια τη μάρκα, αφού δεν είχε καμία απολύτως ομοιότητα με το Starlet που αντικατέστησε. Σχεδιασμένο από τον Έλληνα Σωτήρη Κωβό, το Yaris έγινε αμέσως πολύ δημοφιλές, ενώ στην Ελλάδα ακόμα και τώρα πολλοί αναζητούν ένα καλομεταχειρισμένο πρώτης γενιάς Yaris.

Δείτε ακόμα: Άνοιξαν οι παραγγελίες για το Toyota GR Yaris

Δύο χρόνια μετά το λανσάρισμα του Yaris, παρουσιάστηκε και η σπορ εκδοχή του, το Yaris T-Sport. Ένα «σπιρτόζικο» μικρό αυτοκίνητο με τσαγανό. Το 2007 το διαδέχτηκε το νέο Yaris TS, χωρίς όμως να ενθουσιάζει με τις επιδόσεις του. Δέκα χρόνια αργότερα, το 2017, το νέο Yaris GRMN άλλαξε τα δεδομένα. Τη μεγάλη όμως ανατροπή έκανε το ολοκαίνουργιο GR Yaris, το οποίο έβαλε… γκολ από τα αποδυτήρια. Τα 261 άλογα που βγάζει από τον 1.600άρη κινητήρα και τα 0-100 χλμ./ώρα σε 5,5 δλ., απέχουν έτη φωτός από το Yaris Τ-Sport 1.5 λτ. VVT-i των 105 ίππων και των 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0 δλ. (βλ. παρακάτω επιδόσεις όλων των μοντέλων)

Ας δούμε λοιπόν όλες τις γενιές των σπορ Yaris, από το 2001 έως σήμερα, μαζί με τα βασικότερα χαρακτηριστικά τους και φυσικά τις επιδόσεις τους.

Toyota Yaris T-Sport (2001)

Δύο δεκαετίες πέρασαν από τότε που έκανε την εμφάνισή του το πρώτο σπορ Yaris T-Sport (το 2001), με τα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά για την εποχή του. Οι διαφορές του σε σχέση με τις υπόλοιπες εκδόσεις ήταν αρκετές, τόσο σε εμφάνιση, όσο και στα μηχανικά μέρη. Ανασχεδιασμένοι προφυλακτήρες, νέα μάσκα, πιο σκούρα φανάρια, ποδιές στα μαρσπιέ και 15άρες ζάντες, συνέθεταν ένα σπορ μικρό.

Δείτε ακόμα: Οι επιδόσεις του νέου Toyota Yaris 1.5 λτ. Hybrid

Επιπλέον, η χαμηλωμένη κατά 20 χλστ. ανάρτησή του πρόσθετε επιπλέον δυναμισμό. Διαφορές υπήρχαν και στο εσωτερικό του. Υπήρχαν καθίσματα με ενισχυμένη πλευρική στήριξη, σπορ δερμάτινο τιμόνι, νέα διακοσμητικά και αναλογικά όργανα αντί ψηφιακά. Την κίνησή του αναλάμβανε ο 1.5 λτ. VVT-i με ισχύ 105 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 145 Nm ροπής στις 4.200 σ.α.λ., ο οποίος επιτάχυνε το Yaris T-Sport στο 0-100 χλμ./ώρα σε 9,0 δλ.

Toyota Yaris TS (2007)

Η δεύτερη γενιά του Yaris απέκτησε και αυτή σπορ έκδοση, το Yaris TS, το οποίο δεν είχε καμία σχέση μα το πρώτο T-Sport. Κάτω από το καπό του προστέθηκε ένας μεγαλύτερος κινητήρας 1.8 Dual VVT-i, όμως η απόδοση και οι επιδόσεις του δεν ενθουσίαζαν. Συγκεκριμένα απέδιδε 133 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 173 Nm ροπής στις 4.400 σ.α.λ. Με 0-100 χλμ./ώρα σε 9,3 δλ., ήταν πιο αργό κατά 3 δέκατα του δευτερολέπτου από το T-Sport.

Δείτε ακόμα: Φωτιά και λάβρα το Toyota GR Yaris σε κόκκινο

Οι αναρτήσεις του είχαν πιο σπορ ρύθμιση από των πιο ήπιων εκδόσεων της γκάμας, ήταν χαμηλότερες κατά 8 χλστ. και το τιμόνι ήταν 12% πιο γρήγορο σε απόκριση. Το Yaris TS πάταγε σε 17άρες ζάντες και ξεχώριζε εξωτερικά τους διαφορετικούς προφυλακτήρες, την αεροτομή οροφής, τα σπόιλερ στα μαρσπιέ και τα LED πίσω φώτα. Πολύ ήπιων τόνων ήταν το εσωτερικό του, όπου και εδώ ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είχε αντικατασταθεί από αναλογικό Optitron.

Toyota Yaris GRMN (2017)

Με το Yaris GRMN, η Toyota ανέτρεψε τα μέχρι τότε δεδομένα των σπορ Yaris και ανέβηκε πολλά σκαλοπάτια σε ισχύ, επιδόσεις και δυναμικά χαρακτηριστικά γενικότερα. Μόνο 400 Yaris GRMN διατέθηκαν στην Ευρώπη, με ενδεικτική τιμή (Γερμανίας) στα 30.900 ευρώ. Εξωτερικά, οι νέοι σπορ προφυλακτήρες, ο διαχύτης πίσω με την κεντρικά τοποθετημένη απόληξη της εξάτμισης, τα αεροδυναμικά βοηθήματα και οι ζάντες BBS των 17 ιντσών του πρόσθεταν την απαραίτητη αγριάδα. Στο εσωτερικό του ξεχώριζαν τα τύπου μπακετ εμπρός καθίσματα, το μικρής διαμέτρου τιμόνι (από το GT86) και τα αλουμινένια πεντάλ.

Δείτε ακόμα: Τελικές και ανοίγματα με Toyota Yaris GRMN (+video)

Απαραίτητες αλλαγές είχαν κάνει οι μηχανικοί της GRMN στο πλαίσιο, στις αναρτήσεις και στα φρένα. Εφοδιαζόταν με πιο κοντά ελατήρια, νέα αμορτισέρ, μεγαλύτερης διαμέτρου αντιστρεπτικές δοκούς, συν διαφορικό Torsen περιορισμένης ολίσθησης και 4πίστονες δαγκάνες στα εμπρός φρένα. Την κίνηση του Toyota Yaris GRMN αναλάμβανε ένα 1.800άρι μοτέρ με μηχανικό υπερσυμπιεστή και έφτανε τους 212 ίππους στις 6.800 σ.α.λ. και τα 250 Nm ροπής στις 5.000 σ.α.λ. Σε συνδυασμό με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, το καυτό Yaris GRMN επιτάχυνε στο 0-100 χλμ./ώρα σε 6,4 δευτερόλεπτα και η τελική ταχύτητα έφτανε τα 230 χλμ./ώρα (ηλεκτρονικά περιορισμένη).

Toyota GR Yaris (2020)

Η Toyota έκανε τη μεγάλη έκπληξη φέτος με την παρουσίαση του πιο σκληροπυρηνικού Yaris όλων των εποχών, του κορυφαίου GR Yaris. Εμφάνιση και συνολικά χαρακτηριστικά άκρως «πολεμικά», τα οποία έχουν προκαλέσει τον τρόμο στα μικρά hot hatch. Άκρως επιθετικό παρουσιαστικό, με πολλά φουσκώματα, αεροδυναμικά βοηθήματα και τεράστια εισαγωγή αέρα μπροστά, αλλά και σπορ στοιχεία στο εσωτερικό.

Δείτε ακόμα: Το Toyota GR Yaris εν δράσει (+video)

Την κίνηση του GR Yaris των 1.280 κιλών, αναλαμβάνει ένα ολοκαίνουργιο τρικύλινδρο turbo μηχανικό σύνολο 1.6 λτ. με απόδοση 261 ίππων (272 στην Ιαπωνία) και 360 Nm ροπής. Η ισχύς μεταδίδεται στους τέσσερις τροχούς, μέσω κλασικού 6τάχυτου χειροκίνητου κιβωτίου και ηλεκτρονικά ελεγχόμενου συστήματος τετρακίνησης GR-FOUR. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 5,5 δλ. και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 230 χλμ./ώρα.

Τεχνικά χαρακτηριστικά*
Μοντέλο Yaris T-Sport Yaris TS Yaris GRMN GR Yaris
Κυβισμός (κ.εκ.) 1.497 1.798 1.798 1.618
Κύλινδροι/βαλβίδες 4/16 4/16 4/16 3/12
Ταχύτητες 5 5 6 6
Ισχύς (PS/σ.α.λ.) 105/6.000 133/6.000 212/6.800 261/-
Ροπή (Nm/σ.α.λ.) 145/4.200 173/4.400 250/4.800 360/-
0-100 χλμ./ώρα (δλ.) 9,0 9,3 6,4 5,5
Τελική ταχύτητα (χλμ./ώρα) 190 194 230 230
Κατανάλωση (λτ./100 χλμ.) 6,9 7,2 7,5
Εκπομπές CO2 (γρ./χλμ.) 164 170 170 184
Διαστάσεις – βάρος
Μήκος (χλστ.) 3.635 3.800 3.945 3.995
Πλάτος (χλστ.) 1.660 1.695 1.695 1.805
Ύψος (χλστ.) 1.485 1.530 1.510 1.460
Μεταξόνιο (χλστ.) 2.370 2.460 2.510 2.558
Βάρος (κιλά) 960 1.120 1.135 1.280

*Εργοστασιακές μετρήσεις