Τι είναι το ντιστριμπιτέρ;

40

Οι παλαιότεροι και όσοι ασχολούνται ή έχουν στην κατοχή τους κάποιο από τα λεγόμενα «αναλογικά» αυτοκίνητα, γνωρίζουν λέξεις και ορολογίες που κάνουν τους νεότερους να ξύνουν με απορία το κεφάλι τους. Μια από αυτές, είναι το ντιστριμπιτέρ (από τη λέξη distributor, δηλ. διανομέας).

Δείτε ακόμα: Πώς και γιατί ο κινητήρας χάνει άλογα;

Θα το ακούσετε συχνά να συνοδεύεται με τις πλατίνες, σε συζητήσεις που αφορούν τα συστήματα ανάφλεξης πριν αναλάβουν οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές με τους αισθητήρες. Οι πλατίνες στην πραγματικότητα είναι ένας απλός διακόπτης, που δημιουργεί συνεχείς μεταβολές στην τάση στα άκρα του πολλαπλασιαστή και του επιτρέπει να λειτουργεί. Συνήθως είναι δύο στους τετρακύλινδρους κινητήρες και αποτελούνται από δυο τμήματα: το κινούμενο και το ακίνητο, αλλά και δυο πλακίδια. Αυτά είναι που έρχονται σε επαφή όταν λέμε «κλείνουν οι πλατίνες».

Δείτε ακόμα: Γνωρίζετε τι είναι το EFI και την ιστορία του;

Ο διανομέας, όπως λέγεται ελληνιστί, είναι μια συσκευή που αποτελείται από ένα ράουλο και ένα ειδικά διαμορφωμένο κάλυμμα (καπάκι), πάνω στο οποίο τοποθετούνται τα καλώδια των μπουζί, οι επαφές και το καλώδιο υψηλής τάσης, το οποίο μεταφέρει το ρεύμα από τον πολλαπλασιαστή. Το ράουλο βρίσκεται σε μόνιμη περιστροφή. Έτσι, όταν κλείσουν οι πλατίνες και το ρεύμα υψηλής τάσης διοχετευθεί στο δευτερεύον κύκλωμα, ο διανομέας έχει ρυθμιστεί έτσι ώστε να βρίσκεται στην κατάλληλη επαφή με αποτέλεσμα το ρεύμα να περάσει στο σωστό μπουζί και να δημιουργηθεί σπινθήρας.

Διαβάστε επίσης: Τι είναι τα υβριδικά αυτοκίνητα και πως λειτουργούν;

Όπως καταλαβαίνουμε, το ντιστριμπιτέρ αφορά αυτοκίνητα τουλάχιστον 30ετίας. Πριν δηλαδή εφαρμοστεί καθολικά η ηλεκτρονική ανάφλεξη και περάσει την διαχείριση της τάσης στις ECU και τους αισθητήρες. Αν ο διανομέας χαλάσει, γίνεται αντιληπτό πως δημιουργούνται πάσης φύσεως ζητήματα με την ανάφλεξη και, κατ’ επέκταση, την εύρυθμη λειτουργία του μοτέρ. Βασικοί εχθροί του διανομέα είναι η υγρασία κι η βρωμιά. Ακόμα και μια πολύ μικρή ρωγμή στη μόνωση του καπακιού, δημιουργεί διαρροή ηλεκτρικού ρεύματος (ιδιαίτερα όταν υπάρχει υγρασία στο περιβάλλον), με αποτέλεσμα να μην παίρνει μπρος ο κινητήρας.