Κάνει να φορτίζει ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε απλή πρίζα;

Η ηλεκτροκίνηση έχει αρχίσει σιγά – σιγά και διεισδύει στην Ελληνική αγορά, αποτελώντας κάτι το πρωτόγνωρο και ανατρέποντας δεδομένα ετών που έχουν μάθει πολλές γενιές. Καταρχήν, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο δεν πάει στο βενζινάδικο για να φουλάρει καύσιμο (εκτός αν έχει εγκατεστημένους φορτιστές), αφού για να «γεμίσουν» οι μπαταρίες του χρειάζεται μια πρίζα, ακόμα και οικιακή.

Αρκεί όμως μια απλή πρίζα σπιτιού, ή χρειάζεται οπωσδήποτε ένας ενισχυμένος επιτοίχιος φορτιστής wallbox; Ο Johannes Kautenburger, ειδικός σε μηχανοκίνητα οχήματα στο Γερμανικό οργανισμό ελέγχου αυτοκινήτων KÜS, προειδοποιεί: Σε αντίθεση με τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η φόρτιση των μπαταριών μέσω της πρίζας 230 volt δεν είναι πλέον στάνταρ σήμερα.

Η φόρτιση σύγχρονων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι εφικτή σε μια κανονική οικιακή πρίζα χωρίς επιτοίχιο φορτιστή. Για το σκοπό αυτό, υπάρχουν συνήθως καλώδια φόρτισης από τους κατασκευαστές στα αξεσουάρ των οχημάτων, τα οποία διαθέτουν το λεγόμενο in-cable control box (ICCB). Πρόκειται για μια ενσωματωμένη συσκευή για έλεγχο φόρτισης, όπου μεταξύ άλλων αναλαμβάνει μια λειτουργία ασφαλείας κατά τη φόρτιση ώστε να μην υπερφορτώνονται οι οικιακές πρίζες.

Όμως υπάρχει το εξής πρόβλημα. Οι απλές οικιακές πρίζες δεν έχουν σχεδιαστεί για συνεχή ρεύματα άνω των δέκα αμπέρ. Εάν ρέει περισσότερο ρεύμα μέσα από τα καλώδια, αυτά και οι επαφές στην πρίζα μπορεί να υπερθερμανθούν, κάτι που στη χειρότερη περίπτωση μπορεί να οδηγήσει σε πυρκαγιά καλωδίου. Το κουτί ελέγχου εντός καλωδίου διασφαλίζει ότι το ρεύμα φόρτισης μειώνεται ανάλογα. Στα 230 volt με δέκα αμπέρ, προσεγγίζεται μέγιστη χωρητικότητα φόρτισης 2,3 kW. Ηλεκτρικά μικρά αυτοκίνητα με σχετικά μικρές μπαταρίες που μπορούν να φορτιστούν με 2,3 kW σε εύλογο χρονικό διάστημα, όμως μεγαλύτερες απαιτούν πάνω από ένα 24ωρο. Επιπλέον, ένα βασικό μειονέκτημα της φόρτισης μέσω της απλής πρίζας, είναι και οι μεγαλύτερες απώλειες φόρτισης σε σύγκριση με wallbox.

Από την άλλη πλευρά, τα wallbox παρέχουν 3,7, 7,4 ή 11 kW. Με αυτήν την παροχή, ακόμη και πιο μεγάλες μπαταρίες μπορούν συνήθως να φορτιστούν πλήρως μέσα σε λίγες ώρες και επομένως συνήθως όλη τη νύχτα χωρίς προβλήματα. Αν πάλι θέλετε να φορτίσετε με 230 volt, θα πρέπει να το κάνετε σε μια πρίζα που είναι μόνιμα τοποθετημένη στον τοίχο και έχει τη δική της ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνει από ηλεκτρολόγο γιατί με το ρεύμα δεν… παίζουμε.

Πηγή φωτογραφίας: www.splitvolt.com

Get it on Google Play Download on the App Store