Lada Samara EVA: Το φτερωτό τέρας από την ΕΣΣΔ

Με την παράνοια του Group B είναι εξοικειωμένοι οι περισσότεροι ρομαντικοί του αυτοκινήτου. Αγωνιστικές υπερκατασκευές στα μέσα της δεκαετίας του 80, σχεδιασμένες για ράλλυ που όταν έτρεχαν σε πίστες της F1, κοντράριζαν σε χρόνους τα μονοθέσια της εποχής. Αυτοκίνητα που απαιτούσαν οδηγούς με χέρια, καρδιά και άλλα μέρη του σώματος από σίδερο, προσέλκυαν πρωτόγνωρα (και μέχρι σήμερα, ανεπανάληπτα) πλήθη, αλλά στο τέλος έπεσαν θύματα της ίδιας τους της επιτυχίας, όταν μετά από κάποια θανατηφόρα ατυχήματα η κατηγορία αποσύρθηκε. Πού κολλάει το Lada Samara σε όλα αυτά;

Διαβάστε επίσης: To Lada Samara είχε την φροντίδα της Porsche!

Την εποχή εκείνη, όλοι οι κατασκευαστές αναζητούσαν εκπροσώπηση στην -τότε και κατά πολλούς- κορυφαία μορφή του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Όχι απαραίτητα με φόντο τις νίκες, τα πρωταθλήματα και την δόξα. Η παρουσία και μόνο στα service park, δίπλα στα Audi Quattro S1, Lancia Delta S4 και Peugeot 205 T16 αρκούσε για να απογειώσει το image μιας εταιρίας. Η Lada αρχικά δεν είχε καμία τέτοια πρόθεση. Μια ομάδα μηχανικών, από ένα εργοστάσιο κατασκευής φορτηγών στην Εσθονία, ήταν αυτή που έβαλε την ιδέα στους Ρώσους.

Το 1984, άρχισε να υλοποιείται στο Ταλίν το project «Lada Turbo». Ένα αυτοκίνητο με τα φανάρια, τις πόρτες και το παρμπρίζ του Samara, σε κεντρομήχανη και πισωκίνητη εκτέλεση! Ένα αμάξωμα από fiberglass και γεμάτο αεροδυναμικά βοηθήματα τοποθετήθηκε πάνω σε ένα σωληνωτό πλαίσιο, στο κέντρο του οποίου φώλιαζε μια μεταλλαγμένη μορφή του 1.600άρη από το Lada 2106. O κυβισμός έφτασε τα 1.9 λίτρα, αλλάχτηκαν τα πάντα, η κεφαλή έγινε 16βάλβιδη (από 8βάλβιδη), τούρμπο και intercooler πήραν θέση, ενώ εφαρμόστηκε μέχρι ηλεκτρονικός ψεκασμός. Ενδεικτικά, το Samara παραγωγής δεν γνώρισε το injection μέχρι το 1996. Το τελικό αποτέλεσμα υπολογιζόταν στα 300 άλογα και 382 Nm ροπής, για ένα απόβαρο 952 κιλών!

Δείτε ακόμα: Όταν το Skoda Target τα έβαζε με το Audi Quattro (+video)

 

 

Το πρωτότυπο όχι μόνο δεν είχε την έγκριση της Σοβιετικής Ένωσης, αλλά τα κεντρικά της AvtoVAZ δεν ήξεραν καν πως υπήρχε. Τους πήρε δυο χρόνια για να το αντιληφθούν και, προς έκπληξη των Εσθονών, ενθουσιάστηκαν. Αμέσως έλαβε κρατική επιχορήγηση και η εξέλιξή του μεταφέρθηκε στη Λιθουανία, με επικεφαλής τον τοπικό ήρωα των ράλλυ Stasys Brundza. Το εργοστάσιο του Βίλνιους είχε κατασκευάσει και το 2105 VFTS, οπότε υπήρχε η απαραίτητη τεχνογνωσία για πειραματισμούς σε Lada. Από την ώρα που το εγχείρημα τέθηκε υπό την εποπτεία της ΕΣΣΔ, η ροή πληροφοριών επ’ αυτού σχεδόν εκμηδενίστηκε. Ο αριθμός των αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν αλλού είναι 3 και σε άλλες αναφορές 30. Η απαραίτητη παραγωγή για εξασφάλιση homologation ήταν 200 αντίτυπα. Τα κονδύλια υπήρχαν, όμως το EVA (Experimental Vilnius Auto-plant) δεν κατάφερε να τελεσφορήσει, καθότι το πρόλαβαν οι εξελίξεις (βλέπε τέλος του Group B).

Διαβάστε επίσης: Τι σχέση είχε το Lada 110 με την Porsche 959;

Παρόμοια κατάσταση και για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του τερατώδους Samara S-Proto. Σύμφωνα με κάποιους, η απόδοση έφτασε μέχρι τα 450 άλογα – όσα δηλαδή απέδιδε η επίσης πισωκίνητη Lancia 037. Ο τετρακίνητος ανταγωνισμός δεν θα είχε κάτι να φοβηθεί από το Samara EVA, όμως θα ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον να βλέπαμε το σοβιετικό εγχείρημα σε συνθήκες αγώνα. Δυστυχώς, τα μόνα πλάνα με το αυτοκίνητο εν δράσει είναι από δοκιμές και προωθητικά events.

Σήμερα λέγεται πως ο Brundza έχει στην κατοχή του 2 Samara EVA/S-Proto. Το πόσα ήταν και που βρίσκονται σήμερα τα υπόλοιπα, ουδείς γνωρίζει.

Δείτε ακόμα: Τερατώδες Toyota Corolla έτοιμο για Group B

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Τυχερός» φορτίζει Tesla Model 3 στο Νυδρί
«Τυχερός» φορτίζει Tesla Model 3 στο Νυδρί
Οι μικροσκοπικές κουκίδες που σώζουν από κλοπή!(+video)
Οι μικροσκοπικές κουκίδες που σώζουν από κλοπή!(+video) …
Πήρε την Corvette πελάτη και έκανε κόντρες (+video)
Πήρε την Corvette πελάτη και έκανε κόντρες (+video)
Πιο «σκληρό» το επόμενο Honda CR-V
Πιο «σκληρό» το επόμενο Honda CR-V
Πόσοι μισθοί χρειάζονται για ένα Lada;
Πόσοι μισθοί χρειάζονται για ένα Lada;
Επίσημο: Ο διάδοχος του Fiat Punto έρχεται το 2023!
Επίσημο: Ο διάδοχος του Fiat Punto έρχεται το 2023!
Τα πιο αξιόπιστα αυτοκίνητα 10-11 ετών
Τα πιο αξιόπιστα αυτοκίνητα 10-11 ετών
Ποιες είναι οι καλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες;
Ποιες είναι οι καλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες; …
Κάτοχος Tesla πλήρωσε 11.800 ευρώ για ενημέρωση λογισμικού!
Κάτοχος Tesla πλήρωσε 11.800 ευρώ για ενημέρωση λογισμικού! …
Οι τιμές του νέου Citroen C3 Aircross
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κάνουν τα Tesla των 1.020 ίππων στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των Audi Q4 e-tron Sportback, e-tron GT & RS e-tron GT!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
«Πάτησε» Ελλάδα το νέο Nissan Qashqai!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα Toyota Yaris Tokyo Spirit και Pop-Out (+τιμές)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Με εκπτώσεις τα ανανεωμένα SEAT Ibiza & Arona
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσα Yaris κοστίζει η βασική Supra στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Toyota Prius Plug-in Hybrid στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το Ford Puma που ρίχνει «7άρες»
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η νέα Mercedes με 1.500άρη κινητήρα βενζίνης
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα Audi Q3 TFSI e & Sportback με όφελος 3.000 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Από 15.990€ το νέο Dacia Duster. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store