To Lada Samara είχε την φροντίδα της Porsche!

Τα Lada είναι γνωστά κι αγαπημένα για πολλά πράγματα: την αντοχή τους, την απλότητα κατασκευής, το καλτ υπόβαθρο, τις χαμηλές τους τιμές. Η σχέση τους με την Porsche δεν περνάει από το μυαλό κανενός. Και όμως, το Samara εν μέρει εξελίχθηκε υπό την επίβλεψη του Τσουφενχάουζεν.

Οι Γερμανοί πέρναγαν δύσκολες στιγμές τη δεκαετία του 80, μακριά από τα ρεκόρ πωλήσεων και τα πρωτοφανή κέρδη που έμελλε να φέρει η Cayenne, 20 χρόνια αργότερα. Βασιζόμενοι εν πολλοίς στα κεφάλαια της VW, η οποία επίσης δεν ήταν ο κολοσσός που ξέρουμε σήμερα, προσέφεραν τις υπηρεσίες τους σε όποιον ήθελε να εξελίξει ένα νέο μοντέλο. Τα πιο γνωστά παραδείγματα είναι το Audi RS2 -που πρακτικά ήταν μια οικογενειακή 911 Turbo- και το Ibiza 1ης γενιάς, με την υπερήφανη επιγραφή «System Porsche» στα καπάκια των μοτέρ. Εκτός από τη Seat, όμως, χείρα βοηθείας είχε ζητήσει και η Lada!

Διαβάστε επίσης: Το πρώτο SEAT Ibiza είχε την Porsche… μέσα του

Οι Ρώσοι πάλευαν με την σχεδίαση ενός μπροστοκίνητου οικογενειακού από το 1971. Χρησιμοποίησαν ως βάση το Fiat 127, προσαρμοσμένο σε μια μεγαλύτερη πλατφόρμα, όμως διάφορα εσωτερικά -και σοβιετικά- ζητήματα καθυστέρησαν την παρουσίαση πρωτοτύπου μέχρι το 1976, όταν εμφανίστηκε το Lagoda

Τότε, όμως, οι υπεύθυνοι έκριναν πως ο ανταγωνισμός είχε προχωρήσει τόσο, ώστε η προσπάθεια -και κυρίως, το μοτέρ των 0.9 λίτρων- ήταν ανεπαρκής. Σχεδιαστές και μηχανικοί επέστρεψαν στα πόστα τους, εργάστηκαν πυρετωδώς για την εξέλιξη ενός μικρομεσαίου χάτσμπακ και τρία χρόνια αργότερα, εμφάνισαν το Sputnik

Γνωστό ως VAZ-2108, το τρίθυρο αυτοκίνητο έγινε δεκτό με περισσή ικανοποίηση από τα άνωθεν «κεφάλια» και πήρε την έγκριση για παραγωγή. Η έναρξη της οποίας άργησε άλλα 5 χρόνια, για να λανσαριστεί τελικά το 1984. VAZ-2108/2109 (τρίθυρο/πεντάθυρο) λεγόταν στη Ρωσία, Sputnik  στις χώρες του σοβιετικού μπλοκ, Samara στον υπόλοιπο κόσμο.

Δείτε ακόμα: Όταν τα Lada είχαν ψηφιακό καντράν! (+video)

Κοινό χαρακτηριστικό και «καρδιά» της κατασκευής, ένας τετρακύλινδρος κινητήρας 1.288 κ.εκ. Με απόδοση 65 ίππων στις 5.600 και 97 Nm στις 3.500 σ.α.λ., ήταν ικανός να επιταχύνει το αμάξωμα των 930 κιλών στα 100 χλμ./ώρα από στάση σε 16 δλ. και να χαρίσει μια τελική ταχύτητα, στα 146 χλμ./ώρα. Αυτό το μοτέρ, «γέννησε» άλλα δύο: ένα υποκυβισμένο στα 1.099 κ.εκ. 53 ίππων (Samara 1.1) και ένα υπερκυβισμένο, 1.5 λίτρων (1.499 κ.εκ.) για το Samara 1.5, με απόδοση 72 ίππους. Όλα τους, εξελιγμένα υπό την αιγίδα της Porsche!

Διαβάστε επίσης: 50 χρόνια από τη γέννηση του πρώτου Lada

Στα χαρτιά, η συμμετοχή των Γερμανών αφορούσε μόνο τη σχεδίαση της κεφαλής. Στην πραγματικότητα, όμως, ήταν κοινό μυστικό πως το σύνολο του μοτέρ, αλλά και μέρος του στησίματος της ανάρτησης, αποτελούσε δουλειά του Τσουφενχάουζεν. Η περηφάνια των Σοβιετικών, βέβαια, και η χρόνια διαμάχη πρεστίζ με τις Η.Π.Α. και την Δύση γενικότερα, δεν επέτρεπε τέτοιου είδους παραδοχές.

Διαβάστε επίσης: Αυτοκινητάκι ή το Lada των 730.000 δρχ.; (+video)

Το ταχύτερο Samara 1ης γενιάς (η δεύτερη γενιά του αποτελεί παραλλαγή του γνωστού μας 2110) ήταν το 1.5 των 72 ίππων, με 13,9 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα και 160 χλμ./ώρα τελικής. Ασχέτως των αισθητικών βελτιώσεων που χαρακτήριζαν διάφορες εκδόσεις, όπως το Samara Night και GLS, όλα είχαν ταβάνι απόδοσης τον 1.500άρη κινητήρα. Και το προνόμιο να συγγενεύουν, έστω εξ αγχιστείας, με την 911!

 

Get it on Google Play Download on the App Store