Το αξεπέραστο ρεκόρ της Citroen Xantia Activa

Η Xantia θεωρείται από πολλούς ως το τελευταίο Citroen της παλιάς σχολής, παρόλο που το μεταγενέστερο C5 επίσης διέθετε την υδροπνευματική ανάρτηση (αλλά σε διαφορετική εκτέλεση). Ίσως γιατί η Xantia αντικατέστησε το BX, ή επειδή η ουρά της έκανε το χαρακτηριστικό ανασήκωμα. Το αν η «Ξανθιά» (πράγματι, από την ελληνική λέξη ονομάστηκε) σηματοδότησε το τέλος των παραδοσιακών Citroen, είναι προς συζήτηση. Το ότι είναι το μοναδικό μοντέλο του Γάλλου κατασκευαστή που κατέχει ακόμα ρεκόρ, όχι.

Διαβάστε επίσης: Το ρεκόρ των 200+ ωρών της Mercedes 190E 2.3-16

Παρουσιάστηκε το 1992 και έμεινε στην παραγωγή μέχρι το 2002, πουλώντας πάνω από 1,2 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ στο Ιράν κυκλοφόρησε για 8 παραπάνω χρόνια. Στην Ελλάδα τη μάθαμε περισσότερο με τον 1.600άρη κινητήρα των 90 ίππων κάτω από το καπό, αλλά και τον 1.8 των 110. Η έκδοση που άφησε περισσότερο από κάθε άλλη το στίγμα της, ωστόσο, ήταν η κορυφαία Activa.

Αντλώντας το όνομα από τα ομώνυμα πρωτότυπα του 1988 και 1990, και διαθέσιμη με 4 κινητήρες (2.0 16V 132 και 152 PS, 2.0 Turbo 8V 147 PS και 3.0 V6 190 PS), η Activa ήταν εξοπλισμένη με την πιο προηγμένη μορφή της ανάρτησης Hydractive 2, που με τη σειρά της ήταν εξέλιξης της 1. Σε αυτή, ο αριθμός των σφαιρών φτάνει τις 10 (από 5 της απλής Hydractive και 7 της Hydractive 2), με το σύστημα SC.CAR (Systeme Citroën de Contrôle Actif du Roulis) να αποτελεί το πρώτο δείγμα ενεργών αντιστρεπτικών στην αυτοκίνηση. Οι δυο αντιστρεπτικές (πάχους 28 χλστ. μπροστά, 25 χλστ. πίσω) ήταν τοποθετημένες διαγώνια (μπροστά αριστερός τροχός με πίσω δεξί και το αντίστροφο). Στο σημείο έδρασης, υπήρχαν υδραυλικοί κύλινδροι που τροφοδοτούνταν με υγρό και ελέγχονταν από ηλεκτρονική μονάδα.

Δείτε ακόμα: Γιατί το Citroen XM είχε το 13ο παράθυρο;

Αναλόγως καμπής, γέμιζαν υγρό ανά δύο προκειμένου να αντισταθμίσουν τις πλευρικές δυνάμεις – και πάντα σε συνέργεια με την ανάλογη κίνηση από τις φούσκες τις ανάρτησης. Με λίγα λόγια, η ανάρτηση ανύψωνε το αυτοκίνητο από την εξωτερική μεριά και το χαμήλωνε από την εσωτερική (για παράδειγμα, σε αριστερή στροφή σήκωνε αριστερά και χαμήλωνε δεξιά). Κατ’ αυτό τον τρόπο, η Xantia Activa πέρναγε κυριολεκτικά «τραπέζι» από τις στροφές! Η σύγκριση μεταξύ των δυο ειδών υδροπνευματικής ανάρτησης στο ίδιο σημείο και με τα ίδια χιλιόμετρα, είναι πραγματικά αποκαλυπτική. Εδώ η Xantia με Hydractive

Και εδώ, η Activa

Ακόμα εμφανέστερη η διαφορά με μια συμβατική διάταξη αμορτισέρ-ελατηρίων, όπως αυτή του VW Golf MK4 (στη φώτο η facelifted Xantia Activa)

Το σύστημα ήταν τόσο αποτελεσματικό, ώστε οι μηχανικοί της Citroen το είχαν ρυθμίσει να επιτρέπει κλίση έως 1,4 μοίρες, προκειμένου να δίνει στον οδηγό την αίσθηση πίεσης και ταχύτητας (και να μην κινείται υπερβολικά γρήγορα, εξαντλώντας τα περιθώρια πρόσφυσης των ελαστικών)! Πόσο αποτελεσματικό ήταν σε αριθμούς;

Το 1995, το γαλλικό περιοδικό L’ Automobile δοκίμασε μια Activa στο skidpad. Με ελαστικά 205/55/15, τα όργανα κατέγραψαν 0,94 G πλευρικής επιτάχυνσης. Ενδεικτικά, το Honda NSX είχε γράψει 0,93, η Ferrari Testarossa 0,92 και η F40 1,01, με τον μέσο όρο της κατηγορίας στα μεσαία σεντάν να τοποθετείται στα 0,8! Και για του λόγου το αληθές, ιδού το NSX…

…ιδού και η Xantia

Ωστόσο, τα κατορθώματα της κορυφαίας Xantia σε ένα άλλο περιοδικό έγραψαν Ιστορία…

Το 1999, το σουηδικό Teknikens Värld πήρε μια Activa V6 στο τεστ αποφυγής ταράνδου. Την ίδια δοκιμασία που 2 χρόνια νωρίτερα είχε γίνει πασίγνωστη, με την τούμπα της πρώτης Mercedes A-Class. Η ταχύτερη επίδοση που είχαν καταγράψει οι Σουηδοί, ήταν 80 χλμ./ώρα. Και είχε χρειαστεί η 512 Testarossa, το 1987, για να επιτευχθεί. Το Mazda MX-5 MK1, για παράδειγμα, είχε περάσει με μόλις 68 χλμ./ώρα. Με πόσα πέρασε η Activa;

Διαβάστε επίσης: Η ιστορία του τεστ αποφυγής ταράνδου

Με περισσότερα από όσα είχαν καταγραφεί μέχρι τότε, ή έχουν καταγραφεί μέχρι σήμερα! Η Xantia ολοκλήρωσε την απότομη αλλαγή λωρίδας στα 85 χλμ./ώρα, θέτοντας ρεκόρ όλων των εποχών και διατηρώντας το ακόμα και εν έτει 2020! Μετά το 1999, πέρασαν από τους 3 διαδρόμους αυτοκίνητα όπως τα Audi R8 4.2 V8 FSI (80 χλμ./ώρα) και R8 V10 Plus 5.2 FSI quattro (83 χλμ./ώρα), οι Corvette C6 (80 χλμ./ώρα) και Lotus Elise S/Exige S (79 και 75 χλμ./ώρα αντίστοιχα), οι Mercedes SLS AMG και AMG GT S (75 και 82 χλμ./ώρα αντίστοιχα), το Nissan GT-R (78 χλμ./ώρα), οι Porsche 996 GT2 και 997 Carrera 4S/GT3 RS (82 χλμ./ώρα όλες τους), ακόμα και οι McLaren 570S και 675 LT (81 και 83 χλμ./ώρα αντίστοιχα)!

Όπως βλέπουμε, κανένα δεν κατάφερε να ολοκληρώσει τη δοκιμασία απότομης αλλαγής λωρίδας ταχύτερα από την Activa, χωρίς να ακουμπήσει τουλάχιστον έναν κώνο!

 

Δείτε ακόμα: Citroen GS με 3 ρόδες σαν να μην τρέχει τίποτα (+video)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ποιες μάρκες έχουν τους πιο πιστούς αγοραστές;
Ποιες μάρκες έχουν τους πιο πιστούς αγοραστές; …
Porsche 911 GT3 με ειδικό αφαιρούμενο χρώμα
Porsche 911 GT3 με ειδικό αφαιρούμενο χρώμα
Έως 1.700 άλογα για το νέο Audi R8!
Έως 1.700 άλογα για το νέο Audi R8!
Mercedes: «Ο καθένας μπορεί να πάρει αστέρια στα crash tests»
Mercedes: «Ο καθένας μπορεί να πάρει αστέρια στα crash tests» …
GPS έστειλε οδηγό κατευθείαν σε λίμνη
GPS έστειλε οδηγό κατευθείαν σε λίμνη
«Αντι-Porsche» από την Xiaomi στις 39.000 ευρώ!
«Αντι-Porsche» από την Xiaomi στις 39.000 ευρώ!
Το Polestar 3 «ψήνεται» στην Αραβία
Το Polestar 3 «ψήνεται» στην Αραβία
Οι Ιάπωνες λαχταρούν πισωκίνητο νέο Mazda6
Οι Ιάπωνες λαχταρούν πισωκίνητο νέο Mazda6
Παγωμένες τιμές Hyundai και εκπτώσεις
Παγωμένες τιμές Hyundai και εκπτώσεις
Οι τιμές του πληθωρικού Hyundai Ioniq 6
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Renault Megane E-Tech στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του νέου Jeep Avenger 1.2Τ στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του Volkswagen ID.7 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές όλων των νέων MG στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές των ανανεωμένων Mercedes-Benz GLE
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Μεγάλη αύξηση τιμών στο Mitsubishi Space Star
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές των νέων Mercedes-Benz CLA και E-Class
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Mazda3 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές νέου Renault Clio LPG, βενζίνης και diesel
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Renault Clio E-Tech στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Toyota C-HR στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store