Υπάρχει λογική στα SUV με τεράστιες ζάντες;

Τα SUV δημιουργήθηκαν ως μέσο σύνδεσης των παραδοσιακών 4×4 και των κλασικών, επιβατηγών αυτοκινήτων. Ο γεννήτορας της κατηγορίας, το πρώτο Toyota RAV4, συνελήφθη ως μια ιδέα ζεύξης Corolla – Land Cruiser. Ένα όχημα, δηλαδή, που θα απέδιδε ως οικογενειακό εντός δρόμου, αλλά θα πήγαινε και εκτός αυτού. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, τα crossover κάπου έχουν χάσει τον προσανατολισμό τους. Μαζί με αυτά, και τα γούστα των αγοραστών.

Πέραν των διαφόρων υποκατηγοριών που έχουν καλλιεργηθεί, υπάρχει ένα συγκεκριμένο trend που εγείρει απορίες σχετικά με τη χρησιμότητά του σε ένα αυτοκίνητο του είδους: οι τεράστιες ζάντες. Εκ προοιμίου, τροχοί 19 ή 20 ιντσών σε ελαστικά – «φλοίδες» δεν προσφέρονται για εξερευνήσεις μακριά από την άσφαλτο. Φυσικά, γνωρίζουμε πως το 90% (μην πούμε 99%) των SUVs δεν βλέπουν χώμα ούτε από γλάστρα, περιμένοντας τις βροχές ή τα χιόνια για να ξεμουδιάσουν τα συστήματα τετρακίνησης (όσα έχουν, δηλαδή). Το θέμα είναι πως με τέτοιες ζάντες, ακόμα και η κίνηση στο οδόστρωμα γίνεται επισφαλής.

Στην Ελλάδα, ας πούμε, οι λακκούβες, τα φρεάτια και τα σαμάρια διαφεντεύουν τους ασφαλτοτάπητες. Ό,τι χειρότερο για ζάντες μεγάλων διαστάσεων, που συνδυάζονται με φαρδιά πέλματα και χαμηλά προφίλ στα ελαστικά. Μια δυνατή επαφή να έχεις με λακκούβα, θέτει σε κίνδυνο ακόμα και ζάντες 18 ιντσών σε λάστιχα 235/45 (όπως, για παράδειγμα, αυτές του Hyundai Kona N Line). Όσο ανεβαίνουμε σε διάμετρο, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες για απρογραμμάτιστες επισκέψεις σε βουλκανιζατέρ. Την ακριβώς αντίθετη πορεία, τώρα, ακολουθούν οι όποιες εκτός δρόμου δυνατότητες.

SUV με τέτοιους τροχούς, απλά δεν το βγάζεις στο χώμα. Δεν μιλάμε καν για πιο δύσκολες καταστάσεις. Φανταστείτε τι μπορεί να προκαλέσει ακόμα και μια μικρή πέτρα, σε μια ζάντα 21, 22 ή παραπάνω ιντσών. Μια μόδα που ξεκίνησαν οι rappers στην Αμερική, με τις Cadillac Escalade και τις θεόρατες νικελωμένες ζάντες. Τάση που δεν άργησε να εξαπλωθεί, φτάνοντας μέχρι τα εργοστάσια. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά πλέον αφορά και καθαρόαιμες κατασκευές. Καλή ώρα, η Mercedes G-Class. Στην κορυφαία της εκδοχή, την AMG G63, οι στάνταρ τροχοί είναι 275/50/R20. Εδώ υπάρχει λογική, καθώς αφενός χρειάζεται μεγάλη διάμετρος για να χωρέσουν τα δισκόφρενα, αφετέρου βρίσκεται ένα 50άρι προφίλ να τις φυλάει. Προαιρετικά, όμως, φτάνουν μέχρι το 295/40R22. Με τι ψυχή να την πας έτσι εκτός δρόμου; Ή σε έναν δρόμο με λακκούβες;

Προφανώς δεν τίθεται το παραμικρό ζήτημα για ακραίες καταστάσεις, 24 ή 26 ιντσών. Σαν αυτές που βλέπουμε στις συγκεκριμένες G63 και Escalade, με τη Mercedes να πατάει σε ζάντες 24 ιντσών και την Caddy να διαβάζει μέχρι τα γρουμπούλια της ασφάλτου, μέσω των 26άρων που φοράει. Επιλογές που, συν τοις άλλοις, είναι και πανάκριβες: 1.550 δολάρια η μία κοστίζουν αυτές της G63 (6.200 η τετράδα, δηλαδή), 1.770 έκαστη στην Escalade (7.080 δολάρια το σετ). Λεφτά που, επί της ουσίας, παίζεις κορώνα-γράμματα κάθε φορά που συναντάς σπάσιμο στο δρόμο. Ποιος ο λόγος;

Get it on Google Play Download on the App Store