«Νεκρά» στην κατηφόρα: Σωστό ή λάθος;

Ίσως έχετε ακούσει πως στην κατηφόρα επιλέγουμε «νεκρά» στο κιβώτιο ταχυτήτων γιατί έτσι επιτυγχάνουμε καλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Τι ισχύει όμως στην πραγματικότητα; Είναι όντως πιο οικονομικό ένα αυτοκίνητο όταν κινείται χωρίς ταχύτητα στο κιβώτιο;

Δείτε επίσης: Οι κακές συνήθειες που φθείρουν το κιβώτιο

Ένα από τα οδηγικά κουσούρια είναι να οδηγούμε με «νεκρά» στην κατηφόρα. Είτε γιατί το αυτοκίνητο κινείται με μεγαλύτερη ευκολία και αυξάνει ταχύτητα, κάτι που μας κάνει να πιστεύουμε πως καίει αλλά και καταπονείται λιγότερο, είτε γιατί έτσι μας είπαν ή μας έμαθαν οι παλιότεροι να κάνουμε, καθώς είχαν συνηθίσει να οδηγούν αυτοκίνητα με καρμπυρατέρ (που όντως η οδήγηση με νεκρά στην κατηφόρα μείωνε την κατανάλωση).

Παρόλα αυτά, σε κάθε περίπτωση είναι λάθος να αφήνουμε το αυτοκίνητό μας να ρολάρει (να κινείται σε δρόμο με θετική κλήση) χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Πρώτον γιατί αυτό είναι επικίνδυνο και δεύτερον γιατί δεν καίει λιγότερο από ότι αν θα είχε σχέση στο κιβώτιο.

Το να κινείσαι σε μία κατηφορική διαδρομή χωρίς σχέση στο κιβώτιο συνεπάγεται μεγαλύτερη φθορά στα φρένα του αυτοκινήτου (τα οποία ενδέχεται να υπερθερμανθούν από τη διαρκή χρήση τους, προκειμένου να κρατήσει ο οδηγός μία σταθερή ταχύτητα), αφού το μοτέρ δεν παίζει το ρόλο του φρένου (διαβάστε αν είναι σωστό ή λάθος να φρενάρουμε με τον κινητήρα), ενώ δεν μπορείς να έχεις άμεσα τον έλεγχο σε περίπτωση απότομου ελιγμού (αντί απλώς να πατήσεις το γκάζι θα πρέπει να πατήσεις συμπλέκτη, να επιλέξεις την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο και μετά να πατήσεις γκάζι).

Ούτε πιο οικονομικό είναι όμως να οδηγείς χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Εδώ και αρκετά χρόνια τα αυτοκίνητα έχουν ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου, ο οποίος διαθέτει σύστημα διακοπής παροχής καυσίμου (fuel cut off) και έτσι δεν καίνε καθόλου καύσιμο, όταν κινούνται με σχέση στο κιβώτιο, εφόσον η κινητική ενέργεια των τροχών περνά στο μοτέρ μέσω του κιβωτίου.

Αυτό είναι κάτι που μπορείτε να δείτε στην πράξη και στον υπολογιστή ταξιδιού του αυτοκινήτου σας. Αν επιλέξετε να κινηθείτε με σχέση στο κιβώτιο, η στιγμιαία κατανάλωση θα είναι μηδενική, ενώ αν επιλέξετε «νεκρά» θα δείτε στιγμιαία κατανάλωση έως και 2,0 λίτρα/100 χλμ.

Φυσικά, το τι ταχύτητα θα επιλέξετε στο κιβώτιο είναι θέμα των συνθηκών που επικρατούν αλλά και της διαδρομής, καθώς μία μικρή σχέση μπορεί να σας φρενάρει υπερβολικά και να χρειάζεται να πατάτε συχνά γκάζι (κάτι που φυσικά αυξάνει την κατανάλωση), ενώ από την άλλη μία μεγάλη σχέση θα έκανε το αυτοκίνητο να αυξάνει ανεξέλεγκτα τον ρυθμό του και ίσως να σβήσει σε μία διαδρομή με μικρότερο κλίση.

Η κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο (για το χειροκίνητο φυσικά) είναι αυτή που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να διατηρεί την επιθυμητή ταχύτητα στην κατηφόρα, χωρίς να χρειάζεται γκάζι και χωρίς να κινδυνεύει ο κινητήρας να σβήσει (σκορτσάρισμα κινητήρα).

Διαβάστε ακόμη: Καινοτομία Toyota – Αυτοκίνητο με αυτόματο και χειροκίνητο κιβώτιο

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να έχουμε όλοι οι οδηγοί στο μυαλό μας είναι πως η κίνηση του αυτοκινήτου με «νεκρά» στην κατηφόρα είναι επικίνδυνη, χωρίς μάλιστα να μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οδήγηση στη βροχή: Τι πρέπει να προσέχουμε;
Οδήγηση στη βροχή: Τι πρέπει να προσέχουμε;
Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπρος;
Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπρος; …
Μπορούμε να σπρώξουμε ηλεκτρικό αν «μείνει»;
Μπορούμε να σπρώξουμε ηλεκτρικό αν «μείνει»; …
Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο
Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο …
Πώς καταλαβαίνουμε ότι ράγισε η πολλαπλή εξαγωγής και τι κάνουμε;
Πώς καταλαβαίνουμε ότι ράγισε η πολλαπλή εξαγωγής και τι κάνουμε; …
Πλύσιμο του αυτοκινήτου στο χέρι ή σε πλυντήριο;
Πλύσιμο του αυτοκινήτου στο χέρι ή σε πλυντήριο; …
Γιατί απαγορεύεται το απιονισμένο νερό στο ψυγείο;
Γιατί απαγορεύεται το απιονισμένο νερό στο ψυγείο; …
Οι εχθροί των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων
Οι εχθροί των μηχανικών κιβωτίων ταχυτήτων
Κλιματισμός ή ανοιχτά παράθυρα; Πώς «καίω» λιγότερο;
Κλιματισμός ή ανοιχτά παράθυρα; Πώς «καίω» λιγότερο; …
Ήρθαν τα νέα Kia Stonic με τιμή από 15.290 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέο σπορτίφ αυτοκίνητο με τιμή από 17.190 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των πιο φλογερών Fiat 500 (RED)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ποια η τιμή του VW ID.4 GTX 299 PS στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Renault Arkana στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα σειρά Fiat 500X με τιμές από 17.880 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ο «καυτός» εξοπλισμός του Hyundai i20 N Performance
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές των Hyundai i20 N, Kona N και i30 N
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κοστίζει η νέα BMW iX3;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Πόσο κάνει η Mercedes EQS στην Ελλάδα;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Citroen C3 Aircross
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store