«Νεκρά» στην κατηφόρα: Σωστό ή λάθος;

380
|

Ίσως έχετε ακούσει πως στην κατηφόρα επιλέγουμε «νεκρά» στο κιβώτιο ταχυτήτων γιατί έτσι επιτυγχάνουμε καλύτερη κατανάλωση καυσίμου. Τι ισχύει όμως στην πραγματικότητα; Είναι όντως πιο οικονομικό ένα αυτοκίνητο όταν κινείται χωρίς ταχύτητα στο κιβώτιο;

Δείτε επίσης: Οι κακές συνήθειες που φθείρουν το κιβώτιο

Ένα από τα οδηγικά κουσούρια είναι να οδηγούμε με «νεκρά» στην κατηφόρα. Είτε γιατί το αυτοκίνητο κινείται με μεγαλύτερη ευκολία και αυξάνει ταχύτητα, κάτι που μας κάνει να πιστεύουμε πως καίει αλλά και καταπονείται λιγότερο, είτε γιατί έτσι μας είπαν ή μας έμαθαν οι παλιότεροι να κάνουμε, καθώς είχαν συνηθίσει να οδηγούν αυτοκίνητα με καρμπυρατέρ (που όντως η οδήγηση με νεκρά στην κατηφόρα μείωνε την κατανάλωση).

Παρόλα αυτά, σε κάθε περίπτωση είναι λάθος να αφήνουμε το αυτοκίνητό μας να ρολάρει (να κινείται σε δρόμο με θετική κλήση) χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Πρώτον γιατί αυτό είναι επικίνδυνο και δεύτερον γιατί δεν καίει λιγότερο από ότι αν θα είχε σχέση στο κιβώτιο.

Το να κινείσαι σε μία κατηφορική διαδρομή χωρίς σχέση στο κιβώτιο συνεπάγεται μεγαλύτερη φθορά στα φρένα του αυτοκινήτου (τα οποία ενδέχεται να υπερθερμανθούν από τη διαρκή χρήση τους, προκειμένου να κρατήσει ο οδηγός μία σταθερή ταχύτητα), αφού το μοτέρ δεν παίζει το ρόλο του φρένου (διαβάστε αν είναι σωστό ή λάθος να φρενάρουμε με τον κινητήρα), ενώ δεν μπορείς να έχεις άμεσα τον έλεγχο σε περίπτωση απότομου ελιγμού (αντί απλώς να πατήσεις το γκάζι θα πρέπει να πατήσεις συμπλέκτη, να επιλέξεις την κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο και μετά να πατήσεις γκάζι).

Ούτε πιο οικονομικό είναι όμως να οδηγείς χωρίς σχέση στο κιβώτιο. Εδώ και αρκετά χρόνια τα αυτοκίνητα έχουν ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου, ο οποίος διαθέτει σύστημα διακοπής παροχής καυσίμου (fuel cut off) και έτσι δεν καίνε καθόλου καύσιμο, όταν κινούνται με σχέση στο κιβώτιο, εφόσον η κινητική ενέργεια των τροχών περνά στο μοτέρ μέσω του κιβωτίου.

Αυτό είναι κάτι που μπορείτε να δείτε στην πράξη και στον υπολογιστή ταξιδιού του αυτοκινήτου σας. Αν επιλέξετε να κινηθείτε με σχέση στο κιβώτιο, η στιγμιαία κατανάλωση θα είναι μηδενική, ενώ αν επιλέξετε «νεκρά» θα δείτε στιγμιαία κατανάλωση έως και 2,0 λίτρα/100 χλμ.

Φυσικά, το τι ταχύτητα θα επιλέξετε στο κιβώτιο είναι θέμα των συνθηκών που επικρατούν αλλά και της διαδρομής, καθώς μία μικρή σχέση μπορεί να σας φρενάρει υπερβολικά και να χρειάζεται να πατάτε συχνά γκάζι (κάτι που φυσικά αυξάνει την κατανάλωση), ενώ από την άλλη μία μεγάλη σχέση θα έκανε το αυτοκίνητο να αυξάνει ανεξέλεγκτα τον ρυθμό του και ίσως να σβήσει σε μία διαδρομή με μικρότερο κλίση.

Η κατάλληλη σχέση στο κιβώτιο (για το χειροκίνητο φυσικά) είναι αυτή που επιτρέπει στο αυτοκίνητο να διατηρεί την επιθυμητή ταχύτητα στην κατηφόρα, χωρίς να χρειάζεται γκάζι και χωρίς να κινδυνεύει ο κινητήρας να σβήσει (σκορτσάρισμα κινητήρα).

Διαβάστε ακόμη: Καινοτομία Toyota – Αυτοκίνητο με αυτόματο και χειροκίνητο κιβώτιο

Σε κάθε περίπτωση, αυτό που πρέπει να έχουμε όλοι οι οδηγοί στο μυαλό μας είναι πως η κίνηση του αυτοκινήτου με «νεκρά» στην κατηφόρα είναι επικίνδυνη, χωρίς μάλιστα να μειώνει την κατανάλωση καυσίμου.