Πώς παθαίνει ζημιά ο καταλύτης ενός αυτοκινήτου;

O καταλύτης είναι ένα από τα βασικότερα εξαρτήματα στη λειτουργία του αυτοκινήτου, αλλά και ένα από αυτά που την αξία του καταλαβαίνουμε μόνο όταν έρθει η ώρα του ΚΤΕΟ ή μας τον κλέψουν. Ο αφανής ήρωας του συστήματος εξαγωγής φροντίζει τόσο για τον περιορισμό των εκπομπών ρύπων στα νόμιμα όρια, όσο για τη μείωση των ντεσιμπέλ από την εξάτμιση (σε συνδυασμό με τα σιλανσιέ). Άλλο «αφανής», άλλο «υπερ» ήρωας όμως. Ο καταλυτικός μετατροπέας μπορεί να πάθει ζημιά ακόμα και με φαινομενικά αθώες κινήσεις από μέρους μας, τις οποίες θα πρέπει να αποφεύγουμε ώστε να τον διατηρούμε σε πλήρως λειτουργική κατάσταση.

Ο καταλυτικός μετατροπέας έχει έντονη ευπάθεια στην άκαυτη ή την κακής ποιότητας βενζίνη, από όποια αιτία κι αν προέρχεται. Τα στοιχεία του «δηλητηριάζονται» και σταδιακά χάνουν τις ιδιότητές τους, καθιστώντας άχρηστο τον καταλύτη – και μάλιστα δίχως να το καταλαβαίνουμε. Ο καταλύτης δεν δίνει συμπτώματα δυσλειτουργίας, παρά μόνο αποτελέσματα. Λόγου χάρη όταν πάμε να βγάλουμε την κάρτα καυσαερίων και «κοπούμε». Για να μην έχουμε δυσάρεστες εκπλήξεις, δεν κάνουμε τα εξής απλά πράγματα:

• Δεν γυρίζoυμε τον κινητήρα με τη μίζα για περισσότερα από 10 δευτερόλεπτα τη φορά.

• Δεν θέτουμε  τον κινητήρα σε λειτουργία αν δεν λειτουργεί κάποιο μπουζί ή έχει αποσυνδεθεί το καλώδιο.

• Δεν ξεκινάμε το όχημα με σπρώξιμο ή ρυμούλκηση, παρά μόνο με τα καλώδια της μπαταρίας.

• Δεν σβήνουμε τον κινητήρα ενώ το αυτοκίνητο κινείται.

• Αποφεύγουμε το άδειασμα του ρεζερβουάρ και τις μετακινήσεις με «λαμπάκι».

Σε όλες, πλην της τελευταίας, περιπτώσεις ο εχθρός είναι η άκαυτη βενζίνη. Η οδήγηση με άδειο ρεζερβουάρ και το «λαμπάκι» όλη την ώρα αναμμένο, όπως γίνεται με την αντλία καυσίμου και τα φίλτρα, περνάει σκουπιδάκια και «μάκα» στον καταλύτη, φράζοντας σταδιακά τις διόδους και ελαχιστοποιώντας τη λειτουργικότητά του. Προφανώς ταυτόσημες αντενδείξεις ισχύουν και για κακής ποιότητας καύσιμο.

Μπόνους χρηστική συμβουλή και έξτρα προσοχή, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες: Δεν παρκάρουμε, ούτε αφήνουμε το αυτοκίνητο στο ρελαντί μετά από οδήγηση και πάνω σε ξεραμένα φύλλα, χόρτα ή άλλα εύφλεκτα υλικά, καθώς ο καταλύτης και η εξάτμιση εκπέμπουν υψηλή θερμότητα και ενδέχεται να προκληθεί πυρκαγιά.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πώς αντιμετωπίζουμε τα νεύρα στο τιμόνι;
Πώς αντιμετωπίζουμε τα νεύρα στο τιμόνι;
Φτιάχνει ο προφυλακτήρας με ζεστό νερό; (+video)
Φτιάχνει ο προφυλακτήρας με ζεστό νερό; (+video) …
Τι κάνουμε αν σβήσουν οι οθόνες του αυτοκινήτου;
Τι κάνουμε αν σβήσουν οι οθόνες του αυτοκινήτου; …
Πώς κάνουμε «μπούζι» την καμπίνα του αυτοκινήτου;
Πώς κάνουμε «μπούζι» την καμπίνα του αυτοκινήτου; …
Πώς γλιτώνουμε καύσιμο με τον αέρα;
Πώς γλιτώνουμε καύσιμο με τον αέρα;
Πώς βγάζουμε το αυτοκίνητό μας από τον πάγο;
Πώς βγάζουμε το αυτοκίνητό μας από τον πάγο;
Τι προσέχουμε όταν οδηγούμε σε χιόνι και πάγο;
Τι προσέχουμε όταν οδηγούμε σε χιόνι και πάγο; …
Πώς ελέγχουμε αν χάνει λάδια ο κινητήρας;
Πώς ελέγχουμε αν χάνει λάδια ο κινητήρας;
Πώς μεταφέρουμε σωστά χριστουγεννιάτικο δέντρο;
Πώς μεταφέρουμε σωστά χριστουγεννιάτικο δέντρο; …
Οι τιμές του νέου Renault Megane E-Tech στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του νέου Jeep Avenger 1.2Τ στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Η τιμή του Volkswagen ID.7 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές όλων των νέων MG στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές των ανανεωμένων Mercedes-Benz GLE
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Μεγάλη αύξηση τιμών στο Mitsubishi Space Star
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμές των νέων Mercedes-Benz CLA και E-Class
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Mazda3 στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές νέου Renault Clio LPG, βενζίνης και diesel
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Renault Clio E-Tech στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Toyota C-HR στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της νέας Mercedes-Benz GLA
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store