Γιατί πρέπει να καλύπτουμε την ρεζέρβα;

157

Οι κάτοχοι παλαιότερων SUV και σκληροτράχηλων 4×4 είναι γνώριμοι με την τεχνοτροπία της εξωτερικής ρεζέρβας. Του πέμπτου τροχού, κανονικών διαστάσεων, που βρίσκεται κρεμασμένος στην πόρτα του πορτμπαγκάζ.

Σήμερα δεν απαντάται σχεδόν πουθενά, καθώς η πλαϊνά ανοιγόμενη πόρτα έχει εγκαταλειφθεί και για προφανείς λόγους, δεν μπορεί να τοποθετηθεί ολόκληρη ρόδα σε πόρτα πορτμπαγκάζ που ανοίγει κανονικά. Βέβαια, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε το γεγονός πως και η ίδια η ρεζέρβα κανονικών διαστάσεων, τείνει να εκλείψει (ας όψονται τα κιτ επισκευής και οι τροχοί ανάγκης). Τελευταία φορά που την είδαμε καλυμμένη σε SUV ήταν στο προ-προηγούμενο Toyota RAV4 (το XA30), ενώ πλέον συναντάται μόνο στα Jeep Wrangler και το νέο Land Rover Defender. Σε αμφότερα, δεν διαθέτει κάλυμμα ούσα εκτεθειμένη στα βλέμματα του κόσμου. Το «μάτι», ωστόσο, είναι ο τελευταίος λόγος που θα πρέπει να τοποθετείται κάλυμμα στη ρεζέρβα.

Ο λόγος δεν είναι άλλος από την παρουσία του ελαστικού. Ως οργανική ύλη, το λάστιχο επηρεάζεται από τις καιρικές συνθήκες. Η συνεχής έκθεση του σε αυτές, ειδικά στη ζέστη και τον ήλιο, κάνει την γόμα να ξεραίνεται και το πέλμα να χάνει τις ιδιότητές του. Κάτι που συμβαίνει και λόγω αχρησίας.

Δείτε ακόμα: Γιατί πρέπει να αλλάζονται τα ελαστικά εμπρός – πίσω;

Όπως γνωρίζουμε, κατά το τσεκάρισμα των ελαστικών δεν θα πρέπει να παραλείπεται η ρεζέρβα. Είναι και αυτή μέλος της «ομάδας» και μάλιστα μπορεί να κληθεί ανά πάσα στιγμή να μας βγάλει από δύσκολη κατάσταση, απευθείας από την άνεση της θήκης. Χωρίς να έχει χρησιμοποιηθεί, ούσα εντελώς απάτητη. Σε περιπτώσεις που βρίσκεται ακάλυπτη εκτός αυτοκινήτου, προσθέστε την αλλοίωση της χημικής υπόστασης και έχετε μια ρεζέρβα που περισσότερα προβλήματα μπορεί να προκαλέσει.

Λογικά το κλατάρισμα θα συμβεί σε δύσκολο τερέν, με τον εφεδρικό τροχό να αναλαμβάνει καθήκοντα. Αν είναι ξεραμένος ή έχει λάθος πίεση (είτε προς τα πάνω, λόγω υπερθέρμανσης, είτε προς τα κάτω σε ψυχρά/χιονισμένα εδάφη), εκτός του λιγότερου κρατήματος που θα προσφέρει, κάνει πιθανό ένα δεύτερο κλατάρισμα. Το οποίο θα αφήσει το αυτοκίνητο με τρεις τροχούς -εφόσον έχει χρησιμοποιηθεί και η ρεζέρβα- στην ερημιά, με τον οδηγό να αναζητά οδική που θα μπορεί να τον βρει, αλλά και να τον προσεγγίσει, στα κατσάβραχα. Κάτι που πρακτικά είναι εξαιρετικά δύσκολο, οπότε πιθανότερη είναι η προσπάθεια επανόδου στον πολιτισμό με 3 τροχούς, προκαλώντας τις ανάλογες ζημιές σε ζάντα/πλήμνη/μουαγέ, αλλά το σύστημα μετάδοσης.

Διαβάστε επίσης: Πόσο καλά ξέρεις να κινείσαι εκτός δρόμου;

Θα αναρωτιέστε για ποιον λόγο Jeep και Land Rover δεν τοποθετούν καλύμματα. Η απάντηση είναι απλή: κόστος. Τόσο οι Αμερικανοί, όσο και οι Άγγλοι, ενημερώνουν στα εγχειρίδια χρήσης για την ανάγκη σωστής διατήρησης της ρεζέρβας και των κινδύνων που ελλοχεύουν από έλλειψή της. Κάλυμμα, ωστόσο, δεν τοποθετούν εξοικονομώντας πόρους και μετακυλίοντας την ευθύνη στον οδηγό. Να σημειωθεί πως παλιότερα, στο Cherokee 2ης γενιάς (XJ), η ρεζέρβα ήταν κάθετα τοποθετημένη και εσωτερικά στο πορτμπαγκάζ, διαθέτοντας κάλυμμα, ώστε να αποφεύγεται η ξηρασία του ελαστικού από τον ήλιο!