Ποιος είναι ο ισχυρότερος 3κύλινδρος κινητήρας;

184

Γνωρίσαμε το downsizing μέσω των υπερτροφοδοτούμενων τετρακύλινδρων, συνήθως στα 1.4 λίτρα. Την εποχή που οι TSI και T-Jet κονταροχτυπιόνταν στο εμπορικό πεδίο της μάχης. Σήμερα, κυρίαρχη δύναμη είναι οι τρικύλινδροι τούρμπο κινητήρες. Το πώς και το γιατί, έχει αναλυθεί διεξοδικά παλιότερα. Σήμερα θα ασχοληθούμε με τον ισχυρότερο όλων των εποχών!

Δείτε ακόμα: Ποιος είναι ο ισχυρότερος 4κύλινδρος κινητήρας;

Μέχρι πρόσφατα, το πιο δυνατό μοτέρ με τρεις κυλίνδρους σε αυτοκίνητο παραγωγής ήταν ο 1.5 λτ. του BMW i8. O Twinpower των 1.499 κ.εκ. αποδίδει 231 ίππους στις 5.800 σ.α.λ. και 320 Nm στις 3.700 σ.α.λ., θέτοντας και τον αντίστοιχο πήχη στην ειδική ισχύ με 154 ίππους στο λίτρο.

Ο EcoBoost των 1.497 κ.εκ. του Ford Fiesta ST ήταν ο δεύτερος στην ιεραρχεία, με 200 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. και 290 Nm ροπής στις 1.600-4.000 σ.α.λ. Η mountune έχει καταφέρει να «ξεζουμίσει» άλλα 25 άλογα και 55 Nm με τη χρήση απλά μιας εφαρμογής. Ωστόσο, δεν πρόκειται για εργοστασιακή αναβάθμιση. Η ειδική ισχύς βρίσκεται στο πολύ καλό νούμερο των 125 ίππων/λίτρο. Όμως απέχει από το μέχρι πρότινος σημείο αναφοράς μεταξύ των «Μπλε Οβάλ», που ήταν επίσης της οικογενείας EcoBoost: 140 ίπποι από 999 κ.εκ. για τα Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line Red και Black Edition.

Όλοι οι ανωτέρω αριθμοί, όμως, ωχριούν μπροστά στο νέο βασιλιά των 3 κυλίνδρων. Οι Ιάπωνες γενικά δεν είναι φαν του downsizing, με μόνο τη Nissan να διαθέτει πλήρη γκάμα – και αυτή εν πολλοίς λόγω Renault. Η Honda έχει 2 downsized turbo σύνολα (1.0 VTEC Turbo 129 PS, 1.5 VTEC Turbo 182 PS). H Toyota μέχρι πρόσφατα είχε ένα, το 1.2Τ 116 PS. Το δεύτερο που αποφάσισαν να δημιουργήσουν οι «γκουρού» από το Αΐτσι, όμως, έμελλε να γραφτεί στα χρονικά.

Διαβάστε επίσης: Επίσημο: Toyota GR Yaris με 261 άλογα και τετρακίνηση

Ο 1.600άρης που τροφοδοτεί το GR Yaris όχι μόνο πλησιάζει τις αποδόσεις των 2λιτρων ιαπωνικών rally replicas του παρελθόντος, αλλά θέτει τα στάνταρ για τα τρικύλινδρα μοτέρ στο σύνολο της ιστορίας.

Με 261 ίππους και 360 Nm από 1.618 κ.εκ. είναι με διαφορά ό,τι ισχυρότερο 3κύλινδρο έχει τοποθετηθεί σε μηχανοστάσιο μοντέλου παραγωγής. Η συμπίεση βρίσκεται στο 10,5:1, με διάμετρο επί διαδρομή στο 87.5 X 89.7, ενώ η ειδική απόδοση είναι 161 άλογα στο λίτρο. Για την έκδοση της ιαπωνικής αγοράς η ισχύς ανέρχεται στους 271 ίππους, ανεβάζοντας την αναλογία ίππων/λίτρο στο 167,49:1!