Ανασφαλή τα συστήματα ασφαλείας

111

Η οδήγηση των σύγχρονων αυτοκινήτων, συνοδεύεται από αρκετή δόση αλληλεπίδρασης με τον οδηγό. Και δεν αναφερόμαστε στην διεπαφή μηχανής-ανθρώπου που προκύπτει μέσα από τα στροφιλίκια, την ανάπτυξη πλευρικών και κάθετων δυνάμεων, την αίσθηση που αποκομίζει κανείς από τα χειριστήρια και λοιπά ρομαντικά. Μιλάμε για τις παρεμβάσεις που κάνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα, προς διατήρηση της πορείας και αύξηση της ασφάλειας.

Δείτε ακόμα: Πόσο κοστίζουν τα ηλεκτρονικά σε ένα αυτοκίνητο;

Τα επικουρικά συστήματα, όπως ονομάζονται, ξεκίνησαν ως ηχητικές και οπτικές ειδοποιήσεις όταν αντιλαμβάνονταν πως επίκειται πρόσκρουση στο προπορευόμενο όχημα. Σήμερα, έχουν φτάσει στο σημείο να επιτηρούν και να παρεμβαίνουν στα πιο ζωτικά χειριστήρια του αυτοκινήτου, όπως το τιμόνι και τα φρένα. Κάτι που συμβαίνει για να προλαμβάνουν καταστάσεις και να διορθώνουν λάθη. Μια έρευνα του μεγαλύτερου αυτοκινητικού συνδέσμου στην Αμερική, όμως, καταδεικνύει πως τα συστήματα ασφαλείας πολλές φορές, μόνο ασφάλεια δεν παρέχουν!

Η AAA (American Automobile Association, γνωστή και ως «Triple A») είναι η μεγαλύτερη ομοσπονδία αυτοκινητικών συλλόγων στη Βόρειο Αμερική, αριθμώντας περισσότερα από 60 εκατομμύρια μέλη. H έρευνα είχε διττή εφαρμογή. Στη μία πλευρά, οι αναφορές και εμπειρίες των μελών της. Από την άλλη, και σαφώς πιο χειροπιαστή, η δοκιμή 4 δημοφιλών μοντέλων από την πιο εμπορική κατηγορία παγκοσμίως -τα SUV- και ενός premium σεντάν. Το τελευταίο, με τη μορφή της Cadillac CT6. Στο μέτωπο των SUVs η BMW X7, το Ford Edge, το Kia Telluride και το Subaru Outback. Ποιο ήταν το πόρισμα; Πώς τα επικουρικά συστήματα «απέχουν παρασάγγας από το να χαρακτηριστούν 100% αξιόπιστα».

Διαβάστε επίσης: Ενέργειες σε περίπτωση υπερθέρμανσης του κινητήρα

Σε ορίζοντα 4.000 μιλίων (6.437 χλμ.) πραγματικής οδήγησης, τα ηλεκτρονικά εμφάνισαν κατά μέσο όρο 1 πρόβλημα κάθε 8 μίλια (13 χλμ.)! Τα προβλήματα ποίκιλαν σε ένταση και συχνότητα, αφορώντας είτε μη πραγματοποίηση της ενδεδειγμένης ενέργειας (πχ το αυτόματο φρενάρισμα δεν επενεργούσε στα φρένα), είτε κάποιο «τσαφ» στην εκτέλεσή της (ενεργοποίηση των φρένων, για να παραμείνουμε, δίχως λόγο). Ο Greg Brannon, επικεφαλής μηχανικός της έρευνας, δήλωσε χαρακτηριστικά: « Η AAA έχει επανειλημμένως διαπιστώσει ανακρίβειες και ζητήματα στη λειτουργία των επικουρικών συστημάτων, ιδιαίτερα σε συνθήκες πραγματικής οδήγησης. Οι κατασκευαστές πρέπει να εργαστούν παραπάνω, ώστε να προσφέρουν μεγαλύτερη αξιοπιστία σε αυτό τον τομέα».

Διαβάστε επίσης: Πρώτοι οι Ιάπωνες σε δοκιμές συστημάτων ασφαλείας (+video)

 

H έρευνα αναφέρει πως το 76% των σφαλμάτων σε δημόσιους δρόμους, αφορά τα συστήματα διατήρησης και προειδοποίησης αλλαγής λωρίδας. Σε κλειστή, ελεγχόμενη διαδρομή δουλεύουν καλύτερα. Στις ίδιες συνθήκες αντίθετα, τα συστήματα αναγνώρισης εμποδίου/πεζών και αυτόματου φρεναρίσματος αντέδρασαν εσφαλμένα στο 66% των περιπτώσεων, οδηγώντας σε σύγκρουση με σταθερό εμπόδιο που προσομοίωνε ακινητοποιημένο όχημα και ταχύτητα -κατά μέσο όρο- 40 χλμ./ώρα (25 μίλια/ώρα).

Δείτε ακόμα: Πόσο δύσκολη είναι η οδήγηση χωρίς ηλεκτρονικά; (+video)

Ακόμα λιγότερη εμπιστοσύνη δείχνουν οι οδηγοί στην προοπτική πλήρους ανάληψης ελέγχου από το αυτοκίνητο. Μόλις 1 στους 10 δήλωσαν πως θα εμπιστεύονταν ένα πλήρως αυτόνομο όχημα. Ολόκληρη την έρευνα, μπορείτε να διαβάσετε εδώ.