Πώς αντιμετωπίζουμε την υστέρηση του ηλεκτρόγκαζου;

Η τάση της εποχής στα αυτοκίνητα -και γενικότερα- αναμφισβήτητα ρέπει προς την οικολογία. Ολοένα αυστηρότερες εκπομπές ρύπων, νέες μέθοδοι μετρήσεων, ανάπτυξη της υβριδικής τεχνολογίας με το βλέμμα στην πλήρη ηλεκτροποίηση των μετακινήσεων. Τα ηλεκτρονικά σε όλα αυτά, αναμενόμενα κατέχουν πρωταγωνιστικό ρόλο. Σε κάθε παράμετρο λειτουργίας. Από τους χάρτες ανάφλεξης, μέχρι τον έλεγχο της πεταλούδας του γκαζιού.

Δείτε ακόμα: Tι είναι ο «κλέφτης» ηλεκτρόγκαζου;

Αυτό το τελευταίο ήταν μια από τις πρώτες «προειδοποιήσεις» για την επέλαση των ηλεκτρονικών, μαζί με την αντικατάσταση της υδραυλικής υποβοήθησης στο τιμόνι. Δεν αποκλείεται να έχετε ακούσει/αναφωνήσει πως «από τότε που βγήκε το ηλεκτρόγκαζο, χάθηκε η απόκριση». Δεν είναι απολύτως λάθος, ούτε όμως και αδιάψευστη αντίληψη. Υπάρχουν ηλεκτρόγκαζα που «ακούνε» μια χαρά στις προσταγές του δεξιού ποδιού, ωστόσο η αλήθεια είναι πως ειδικά οι πρώτες εφαρμογές της συγκεκριμένης τεχνολογίας, προκαλούσαν νευρικό κλονισμό με την υστέρησή τους. Μέχρι και «πατέντες» που ξεγελούσαν την ηλεκτρονική μονάδα δημιουργήθηκαν, για να βρουν την υγειά τους οι οδηγοί. Όμως πως μπορεί κάποιος να αντιμετωπίσει το προαναφερθέν lag μόνος του; Μέσω του οδηγικού του στυλ;

Καταρχάς, να πούμε εν τάχει την λειτουργία του ηλεκτρόγκαζου ή drive by wire. Ο οδηγός πατάει το πεντάλ του γκαζιού, το ποτενσιόμετρο μετράει το ποσό της δύναμης που ασκήθηκε, το στέλνει στην ηλεκτρονική μονάδα και από εκεί πηγαίνει στην πεταλούδα, όπου ένα μικρό μοτεράκι ελέγχει την κίνησή της. Όπως καταλαβαίνουμε, η διαδικασία η ίδια εμφανίζει υστέρηση σε σχέση με την αμεσότητα της ντίζας, όπου πεντάλ και πεταλούδα είναι απευθείας συνδεδεμένα μέσω του συρματόσχοινου. Οπότε δομικά και μόνο το ηλεκτρόγκαζο «χάνει» σε σχέση με την ντίζα. Αναλόγως μοντέλου και ρύθμισης, βέβαια, μπορεί η απόκριση να κυμανθεί μέχρι και στα ίδια επίπεδα ή σε… εκνευριστικά χαμηλότερα, όπως είπαμε για τα πρώτα αυτοκίνητα με ηλεκτρόγκαζο.

Δείτε ακόμη: Τηλεχειριστήριο αυτοκινήτου: Τι πρέπει να γνωρίζετε

Η υστέρηση τώρα, μπορεί να εμφανιστεί με δυο μορφές. Η πρώτη είναι η πιο συνηθισμένη: ο οδηγός πατάει το γκάζι και η εντολή του αργεί να εφαρμοστεί. Το παρατηρούμε πιο έντονα στις «κοφτές» γκαζιές κατά το παρκάρισμα ή σε ανηφορική εκκίνηση, όπου –λόγου χάρη- δίνεις 4 και το αυτοκίνητο «ακούει» την 1. Η δεύτερη μορφή είναι πιο σπάνια και αφορά έναν μηχανισμό αυτοδιόρθωσης. Η μονάδα αναγνωρίζει πως έχει αργήσει και στέλνει περισσότερο σήμα από αυτό που της ζητήθηκε, ώστε να ισοσκελίσει το μικρό χρονικό διάστημα που έχασε. Γίνεται αντιληπτό σαν μίνι «κλωτσιά» ώθησης, εν είδει σπουλαρίσματος τουρμπίνας (φευγαλέα παρομοίωση, μην υπάρχουν παρεξηγήσεις).

Στο προκείμενο, τώρα: πώς αντιμετωπίζονται;

Και στις δυο περιπτώσεις, αυτός που «την πληρώνει» δεν είναι άλλος από τον συμπλέκτη. Το πατινάρισμα είναι το προφανές γιατρικό, ειδικά στο παρκάρισμα και τις εκκινήσεις. Και στο ζήτημα της αυτοδιόρθωσης, το πάτημα του συμπλέκτη χρησιμοποιείται για να ρεγουλάρει τον μικρό «λόξυγγα» που προκαλεί το ηλεκτρόγκαζο. Όμως, εύλογα θα αναρωτηθεί κάποιος: «πρέπει ντε και καλά να φάω τον δίσκο»; Όχι απαραίτητα!

Διαβάστε επίσης: Γιατί είναι κακό να οδηγούμε με ανοιχτά τα πίσω παράθυρα;

Η καλύτερη λύση είναι η προσαρμογή στα «χούγια» του εκάστοτε ηλεκτρόγκαζου. Αντί για διακεκομμένες γκαζιές, υιοθετούμε σταθερό δεξί πόδι και μεταφέρουμε τις μικρομετρικές κινήσεις στο αριστερό. Ο δίσκος δεν υφίσταται στην συνεχή τριβή του πατιναρίσματος και προστατεύεται, ενώ παράλληλα κάνουμε δίχως εκνευρισμό την δουλειά μας. Προσέχουμε μόνο να διατηρούμε χαμηλά τις στροφές του κινητήρα (κοντά στις 1.200-1.500 σ.α.λ., εξαρτώμενοι και από τις συνθήκες βέβαια) ώστε να μην υποβάλλουμε τον συμπλέκτη στην ταλαιπωρία «ζεστό-κρύο» με το «πάτα-άσε».

Για το ηλεκτρόγκαζο που «κλωτσάει» απλά αφήνουμε τον συμπλέκτη με λίγο πιο αργό ρυθμό, ώστε η πλήρης εμπλοκή του να συγχρονιστεί με την υστέρηση του γκαζιού. Μπορεί να ακούγεται κάπως δύσκολο, όμως δεν απαιτεί τίποτα παραπάνω από μερικές δοκιμαστικές εκκινήσεις για να το αφομοιώσει κάποιος. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αποφεύγονται βαθιά πατήματα στο γκάζι, καθώς η μαζεμένη ροπή που θα έρθει μετά το lag μπορεί να προκαλέσει τινάγματα του αυτοκίνητου και, εφόσον κοντρολάρουμε με τον συμπλέκτη, γρήγορη φθορά του δίσκου. Έχουμε πάντα υπόψιν το εξής: το ηλεκτρόγκαζο αργεί να μεταφέρει το πάτημα του δεξιού πεντάλ, όχι το πόσο έντονα γίνεται αυτό.

Διαβάστε επίσης: Πότε φθείρεται γρηγορότερα το αυτοκίνητο;

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητό μας
Πώς ξεπαγώνουμε το αυτοκίνητό μας
Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα
Πώς οδηγούμε με ασφάλεια το χειμώνα
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Πώς να ελέγξουμε μόνοι μας τα υγρά φρένων
Από τι απλό μπορεί να ανάψει το Check Engine;
Από τι απλό μπορεί να ανάψει το Check Engine;
Τι «μαγικό» κάνει ο μοχλός στον καθρέπτη;
Τι «μαγικό» κάνει ο μοχλός στον καθρέπτη;
Πώς ζεσταίνουμε το μοτέρ σε συνθήκες ψύχους;
Πώς ζεσταίνουμε το μοτέρ σε συνθήκες ψύχους; …
Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο
Πώς να κάνετε τη μπαταρία σας να διαρκεί περισσότερο …
Πώς γεμίζουμε σωστά το ψυκτικό υγρό τον χειμώνα;
Πώς γεμίζουμε σωστά το ψυκτικό υγρό τον χειμώνα; …
Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπροστά;
Γιατί πρέπει να πατάμε συμπλέκτη όταν βάζουμε μπροστά; …
Το νέο trendy υβριδικό αυτοκίνητο των 11.990 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Honda CR-V e:HEV
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το φθηνότερο μικρομεσαίο crossover
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέα ειδική έκδοση για το Citroen C3 Aircross!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η νέα Mercedes EQA! Πόσο κοστίζει;
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Τιμή σοκ για το νέο υβριδικό Fiat Panda
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Διαθέσιμη η νέα Skoda Octavia Scout
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Νέες εκδόσεις Kia Sportage σε χαμηλότερες τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το πιο φθηνό οικογενειακό των 14.500 ευρώ
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το 1.500άρι SUV των 0-100 χλμ./ώρα σε 6,7 δλ.
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Φθηνότερη έως 16.500 ευρώ η Alfa Romeo Giulia
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Από 17.950 ευρώ το νέο Citroen C4 C-Cross
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων