Γιατί υπάρχουν οι ταχύτητες στην κολόνα του τιμονιού;

Κιβώτια ταχυτήτων υπάρχουν πολλά. Τόσο από πλευράς μηχανολογικής φιλοσοφίας, όσο και διάταξης. Τα τελευταία χρόνια κυριαρχούν τα 7τάχυτα διπλού συμπλέκτη, με τα 8τάχυτα αυτόματα και 9 ταχυτήτων να θεωρούνται η ανερχόμενη δύναμη και τα παραδοσιακά μηχανικά να κρατούν το χειροκίνητο οχυρό συνήθως με 6 σχέσεις πια. Φυσικά συναντάμε μέχρι 10τάχυτα αυτόματα, δεν λείπει ακόμα και 8 συμπλεκτών, ούτε χειροκίνητο με την 1η κάτω. Κοινή συνισταμένη όλων: ο λεβιές -όπου υπάρχει, γιατί έχουμε και περιστροφικά χειριστήρια όπως στο αυτόματο Ford Focus– στην κεντρική κονσόλα, ανάμεσα στα εμπρός καθίσματα. Όλων;

Ένα εμφατικό «όχι» ακούγεται από Στουτγάρδη μεριά, με τη Mercedes να επιμένει στην τοποθέτηση του επιλογέα του αυτόματου κιβωτίου στην κολόνα του τιμονιού. Τρανά παραδείγματα οι A-Class και GLA, αλλά και γενικότερα η γκάμα, καθώς μόνο τα μοντέλα που βρίσκονται πολύ ψηλά στην «ιεραρχεία» (όπως η S-Class) δεν ενσωματώνουν την συγκεκριμένη τεχνοτροπία. Ο εν λόγω επιλογέας ταχυτήτων στο μάτι μπορεί να φαίνεται κάπως περίεργος, όμως είναι πολύ εξυπηρετικός, όπως έχουμε διαπιστώσει πολλές φορές οδηγώντας τα αυτοκίνητα της Mercedes. Τι εξυπηρετεί, όμως, πέρα από την εδραίωση ως σήμα-κατατεθέν ιδίωμα μιας εταιρίας;

Δείτε ακόμα: Οι εχθροί του μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων

Η συγκεκριμένη διάταξη μας έρχεται από την Αμερική και τα τέλη της δεκαετίας του ’40, όταν η καμπίνα των επιβατών αποσκοπούσε στη δημιουργία κλίματος αντίστοιχου της παραμονής σε σπιτιού – τουλάχιστον αναφορικά με την παραμονή στα καθίσματα. Τα αμερικανικά μοντέλα μετέφεραν το λεβιέ στην κολόνα, προκειμένου να μην υπάρχουν εμπόδια στο πάτωμα και να γίνει εφικτή η τοποθέτηση ενιαίου καθίσματος εν είδει καναπέ. Πέρα από τη δημιουργία οικιακού και ζεστού κλίματος, τα καθίσματα του είδους καθιστούσαν εφικτή την μεταφορά παραπάνω επιβατών, με τα περισσότερα μοντέλα της εποχής να είναι -βάσει σωματότυπου- 6θέσια. Φυσικά νομοθεσία περί ανώτατου αριθμού επιβαινόντων δεν υπήρχε, ούτε ζώνες ασφαλείας. Οπότε το όριο έθεταν κάθε φορά οι ίδιοι οι επιβάτες και η δυνατότητα του αυτοκινήτου να τους μεταφέρει.

Μάλιστα η τοποθέτηση του λεβιέ στην κολόνα ήταν τόσο διαδεδομένη, ώστε ακόμα και τα χειροκίνητα απαιτούσαν από τον οδηγό να αλλάζει σχέσεις μέσω ενός σίδερου που ξεπηδούσε από το τιμόνι! Οι Αμερικανοί, βέβαια, δεν φημίζονται για τις καλές τους σχέσεις με το μηχανικό κιβώτιο. Κάτι που οδήγησε σε πολυάριθμα ατυχήματα, καθώς οι οδηγοί κοιτούσαν τον λεβιέ ενόσω πάλευαν να αλλάξουν ταχύτητα (3 και 4 εν συνεχεία), με αποτέλεσμα να αποσπάται συνεχώς η προσοχή τους από το δρόμο!

Διαβάστε επίσης: Πώς λειτουργεί το κιβώτιο iMT της Kia

Τελικώς το ανακάτεμα του χειροκίνητου επιλογέα μετακίνησε στην κανονική του θέση, με τα αυτόματα ωστόσο να στέκουν αγέρωχα στο τιμόνι, ακόμα και σήμερα. Καθίσματα/καναπέδες δεν υφίστανται πλέον, όμως ο «αέρας» που προσφέρει στους εμπρός επιβάτες είναι ακόμα επίκαιρος. Εκτός αυτού, η πληθώρα ηλεκτρονικών στα νέα μοντέλα καθιστά επιτακτική τους επιπλέον διακόπτες, οι οποίοι σε πολλές εφαρμογές τοποθετούνται στο χώρο που κανονικά θα καταλάμβανε ο λεβιές.

Οπότε πέρα από τον ιδιαίτερο χαρακτήρα και την ξεχωριστή πινελιά διαφορετικότητας, βάση για την μετακόμιση του επιλογέα απέναντι από τον διακόπτη των φλας δεν ήταν άλλη από την αύξηση της πρακτικότητας.

Δείτε ακόμα: Πως χαλάνε γρήγορα ταχύτητες και δίσκος πλατό

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τι σημαίνει το αριστερό φλας στην αριστερή λωρίδα;
Τι σημαίνει το αριστερό φλας στην αριστερή λωρίδα; …
Παιδί και Οδική Ασφάλεια: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε
Παιδί και Οδική Ασφάλεια: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε …
Γιατί ο κινητήρας ακούγεται καλύτερα κρύος; (+video)
Γιατί ο κινητήρας ακούγεται καλύτερα κρύος; (+video) …
Ποιο εργαλείο είναι σωτήριο για κάθε αυτοκίνητο;
Ποιο εργαλείο είναι σωτήριο για κάθε αυτοκίνητο; …
Ποιος έχει προτεραιότητα σε στενό δρόμο;
Ποιος έχει προτεραιότητα σε στενό δρόμο;
Γιατί απαγορεύεται να αδειάσει το AdBlue στα diesel;
Γιατί απαγορεύεται να αδειάσει το AdBlue στα diesel; …
Τα έχουν όλα τα αυτοκίνητα. Τι κάνουν;
Τα έχουν όλα τα αυτοκίνητα. Τι κάνουν;
Γιατί τα ασθενοφόρα έχουν ανάποδα γράμματα;
Γιατί τα ασθενοφόρα έχουν ανάποδα γράμματα;
Γίνεται να παγώσει το καύσιμο στα ντίζελ;
Γίνεται να παγώσει το καύσιμο στα ντίζελ;
Ήρθε το νέο Dacia Sandero σε πολύ χαμηλές τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Hyundai Kona Hybrid
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
H εκρηκτική Mustang Mach 1 πάτησε Ελλάδα (+video)
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του νέου Jeep Compass στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του Hyundai που καίει 1,38 λτ./100 χλμ.
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η πιο ακριβή BMW των 253.200 ευρώ!
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε η νέα Mercedes C-Class. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές του pickup Jeep Gladiator στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το νέο Toyota C-HR GR Sport. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Οι τιμές της Ford Mustang Mach-E στην Ελλάδα
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε το καυτό Hyundai Kona N Line. Δείτε τις τιμές
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Ήρθε στην Ελλάδα η νέα BMW iX3
Νέα λανσαρίσματα αυτοκινήτων
Get it on Google Play Download on the App Store