Πιο ασφαλή τα κουμπιά από τις οθόνες αφής

Αποτελούν την απόλυτη τάση των τελευταίων ετών στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και λόγος αγοράς -ή όχι- ενός μοντέλου. Μεγάλο μέρος του καταναλωτικού κοινού, πλέον κοιτάζει πρώτα περισσότερο τον αριθμό ή τη διάμετρο της «βιτρίνας» στην καμπίνα παρά τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά ενός αυτοκινήτου! Δεν θέλουν οθόνες όλοι, όμως, καθώς πολλοί παραμένουν πιστοί στα παραδοσιακά κουμπιά. Και πολύ καλά κάνουν, όπως αποδεικνύει τεστ που διεξήγαγε σουηδικό περιοδικό.

Το Vi Bilägare πήρε 11 καινούργια μοντέλα με οθόνες αφής και τα έθεσε αντιμέτωπα με ένα Volvo V70, από το 2005. Η κεντρική κονσόλα του σουηδικό estate είναι γεμάτη κουμπιά και διακόπτες, έχοντας για οθόνη μόνο μια μικρή στην κορυφή του ταμπλό -κι αυτή στις κορυφαίες εκδόσεις, και όχι στάνταρ σε όλες τις αγορές- για το σύστημα πλοήγησης. Το V70 έχει και πλήκτρα για τη λειτουργία του κινητού τηλεφώνου, μια εφαρμογή που αρχές – μέσα δεκαετίας του 2000 ήταν το απόλυτο trend για να φαίνεται μια κονσόλα πιο high tech.

To 2005, λοιπόν, μπορεί και να λέγαμε πως η παρουσία τόσων κουμπιών/διακοπτών ενοχλεί ή επηρεάζει αρνητικά την εργονομία. Εν έτει 2022, όμως, και με τα εσωτερικά των αυτοκινήτων να τείνουν σε home theater, αποτελεί βάλσαμο. Η δοκιμή του Vi Bilägare ήταν απλούστατη. Ο οδηγός του κάθε αυτοκινήτου έπρεπε να κάνει αλλαγές σε κάποιες ρυθμίσεις, από αυτές που κάνουμε συχνότατα όταν μπαίνουμε στο αυτοκίνητο: να ενεργοποιήσουν τα θερμαινόμενα καθίσματα, να ανεβάσουν τη θερμοκρασία του κλιματισμού κατά 2 βαθμούς (σ.σ. για τη Σουηδία μιλάμε, μην μας ξενίζει), να κάνουν reset στο trip computer, να χαμηλώσουν το φωτισμό στον πίνακα οργάνων και να αλλάξουν σταθμούς στο ραδιόφωνο. Τα αποτελέσματα; Κομμάτι σοκαριστικά, όσο κι αν γνωρίζεις την πολυπλοκότητα των σύγχρονων αυτοκινήτων.

Στο 17χρονο Volvo, ο οδηγός κατάφερε να εκτελέσει όλες τις ενέργειες μέσα σε μόλις 10 δλ.! Με μια ταχύτητα 110 χλμ./ώρα, δηλαδή, μπορεί να κάνει όλα τα ανωτέρω μέσα σε 306 μέτρα. Κοινώς, η προσοχή του αποσπάται πολύ λίγο από το δρόμο όταν χρειάζεται να κάνει μια τυπική ενέργεια, όπως να ρυθμίσει το ραδιόφωνο ή τον κλιματισμό. Τι γίνεται στα καινούργια αυτοκίνητα; Με μια λέξη: χαμός.

Το πιο δύσχρηστο όλων, που αποδείχτηκε το MG Marvel R, απαιτεί για όλες τις διαδικασίες 44,9 δλ. και 1,3 χλμ. απόστασης για να εκτελεστούν! Το BMW iX θέλει 30,4 δλ. και 928 μέτρα, ενώ εντύπωση προκαλεί η κακή επίδοση του συγκριτικά απλού infotainment από το SEAT Leon, που απαιτεί 29,3 δλ. και 895 μέτρα. Επίσης έκπληξη αποτελεί το γεγονός πως το Tesla Model 3 αποδείχτηκε πιο εύχρηστο από το Nissan Qashqai, ενώ εξαιρετικά τα πήγαν Volvo C40 Recharge και Dacia Sandero. Βέβαια περισσότερο εντυπωσιάζει το C40, καθώς το σύστημα πολυμέσων του Sandero διαθέτει σαφώς λιγότερες εφαρμογές.

Κατά μέσο όρο, τα σύγχρονα αυτοκίνητα απαίτησαν 24,7 δλ. από τους οδηγούς για να εκτελέσουν τις συγκεκριμένες ενέργειες – σχεδόν 2,5 φορές παραπάνω από τα κουμπιά του V70. Σημειώνεται, δε, πως δεν είναι η πρώτη φορά που σχετική έρευνα καταδεικνύει τη δυνητική επικινδυνότητα των συστημάτων πολυμέσων για την οδήγηση.

Get it on Google Play Download on the App Store